Op het congres zijn zowel presentaties over de net generation (huidige studenten) als over de next generation (kinderen vanaf de kleuterschool tot aan het einde van de lagere school). Vanochtend was het de beurt aan de net generation. Susan Gibbons van Rochester University vertelde hoe zij onderzoek hebben gedaan naar het gedrag, de activiteiten en het omgaan met nieuwe media door de studenten van Rochester. Zij hebben hiervoor naast de geijkte interviews intensief gewerkt met fotocollages, videobeelden en een soort pizzasessies om ruim 150 studenten te vragen naar hun leefstijlen en de relatie met hun studie.
Uit het onderzoek kwamen naast veel herkenbare ook een aantal opmerkelijke dingen naar voren zoals:
- vrijwel elke student heeft een laptop maar sleept deze niet de hele dag mee. Laptops worden gezien als te zwaar, onhandig en er zijn te weinig plaatsen om ze op te laden.
- studenten communiceren intensief met hun ouders net voordat opdrachten ingeleverd moeten worden.
- studenten richten een studieruimte anders in dan vooraf verwacht. In plaats van relaxte stoelen kiezen ze eerder voor grote tafels aan het raam zodat ze al hun spullen gemakkelijk kwijt kunnen.
- collegelokalen worden steeds intensiever voorzien van technologische hulpmiddelen. Nadeel is echter dat vanuit veiligheidsoverwegingen de lokalen worden afgesloten wanneer er geen geplande lessen zijn. De digitale hulpmiddelen zijn daarmee ook niet bereikbaar buiten lesuren.
- studenten hebben een totaal ander dag en nachtritme. Het gebouw moet dan ook 24/7 open zijn. Nu sluit de mediatheek in Rochester om 3 uur 's ochents. Voor veel studenten is dit te vroeg!!
- richt een nieuwe ruimte niet meteen helemaal in, kijk en observeer eerst het gebruik en pas het daarna aan.
Natuurlijk zijn alle evindingen weer te lezen in het rapport: ' Studying students' . Het is te downloaden vanaf: http://www.tiny.cc/GzthX (http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/downloadables/Foster-Gibbons_cmpd.pdf)
vrijdag 26 oktober 2007
Filmpje Seattle
Paul stuurde me over de mail dit filmpje over de week in Seattle. Ja, er zitten afbeeldingen in van kunst!!! en ja ik sta er zelf ook op. Gelukkig kan ik er probleemloos mee leven deze keer. Klik op de link om het filmpje te starten....http://animoto.com/play/760979976b807072b3c9ce8eecd523ad
The next generation, Tomorrow's students, are we ready for the new 21st. century learners?
Als laatste sessie voor vandaag een presentatie bijgewoond over de next generation. Uitgaande van een groot onderzoek onder scholieren vanaf de kleuterschool tot aan k12 een aantal verrassende uitspraken over het gebruik van nieuwe media bij deze groep. Het bijbehorende rapport is zeker een aanrader. Titel ervan komt later op deze blog. Ontluisterend is wel dat in het mega-onderzoek de kinderen van alle 3 de groepen aangeven eerder gehinderd dan gestimuleerd te worden door ouders en docenten in het omgaan met nieuwe media. Accent ligt daarnaast heel duidelijk op het zoeken naar relevantie en authenticiteit. Net als de eerste sessie een absolute aanrader om verder uit te zoeken voor Avans.
De volledige presentatie is via deze link te volgen: http://hosted.mediasite.com/hosted4/Viewer/Viewers/Viewer320TL.aspx?mode=Default&peid=ce8f0201-7d54-4abb-b1b0-4f8a0479f481&pid=06155cca-0a78-4cd5-880f-d4c5ce23ba9c&playerType=WM7
Speak up wordt jaarlijks uitgevoerd. De bjibehorende website is: www.tomorrow.org. Het rapport ' Learning in the 21st. century is terug te vinden op: http://www.tomorrow.org/speakup/learning21Report.html
De volledige presentatie is via deze link te volgen: http://hosted.mediasite.com/hosted4/Viewer/Viewers/Viewer320TL.aspx?mode=Default&peid=ce8f0201-7d54-4abb-b1b0-4f8a0479f481&pid=06155cca-0a78-4cd5-880f-d4c5ce23ba9c&playerType=WM7
Speak up wordt jaarlijks uitgevoerd. De bjibehorende website is: www.tomorrow.org. Het rapport ' Learning in the 21st. century is terug te vinden op: http://www.tomorrow.org/speakup/learning21Report.html
Abonneren op:
Posts (Atom)