zondag 7 december 2008
Reflectie op online educa 2008 (OEB08)
Enkele opvallende dingen
Informatie voor thuis
Leermomenten
Edublog dinner
Donderdagavond zijn we met 7 edubloggers uit eten geweest in Berlijn, tijdens het verblijf voor het online educa congres. Het gezelschap bestond uit de volgende personen:
• Gerwin Pols
• Hans de Zwart
• Meta Keijzer (Nog) geen blog ;-)
• René van der Burgt
• Ton Zijlstra
• Wilfred Rubens
• Willem van Dinther
Aangezwengeld door Wilfred, geïnspireerd op het succesvolle edubloggers dinner in Nederland (dit jaar georganiseerd door Karin & Jeroen). Zulke momenten zijn net zo belangrijk, maar vooral leuk, om op de hoogte te blijven van elkaars werk, interesse en kennis.
Tekenend voor de avond was, humor (mede dankzij de krankzinnige karaoke optredens), verwondering (hoe Wilfred die enorme hom vlees opkreeg) en inspiratie (door de gedeelde leefstijl en visie van onze tafelgenoten)
Plaatjes zeggen meer... voor de dinner foto's: flickr.com
Deze avond is het virtueel contact, met een fysieke ontmoeting toch weer rijker geworden…
Battle of the Bloggers
In de laatste ronde van Online Educa Berlijn was er ruimte voor Edubloggers, Twitteraars en ander online gespuis om het met elkaar te hebben over enkele thema’s die de afgelopen dagen de revue zijn gepasseerd. Een van de panelleden was Wilfred Rubens, die een mooi stukje heeft geschreven over zijn ervaring in deze sessie.
Overigens ging de eervolle vermelding naar de Nederlandse bloggers, aangezien via Technorati na het intikken van Online-Educa er meer Nederlandse blogs zijn geschreven dan Engelse tot op dat moment!
De onderwerpen die besproken zijn staan in deze presentatie:
Learning design
Aangezien Eky hier een bijdrage heeft, aangeschoven bij het learning design. Gilly Salmon geeft een aftrap in deze forum bijeenkomst met haar visie daarop, wat ook verwoord staat in haar boek te vinden op: http://www.e-tivities.com/ . Daar even niet verder over uitwijdend…
Van de 6 sprekers er enkele uitgelicht:
De HAN heeft een kleine presentatie over hoe ze professionele ontwikkeling bij docenten aanpakken om continu te blijven ontwikkelen. Daarvoor hebben ze een HANdicoach geïntroduceerd. Het is een persoon die Educatie & ICT kent, die de hogeschool kent en dichtbij op de werkvloer is. De ervaringspunten zijn
- Zorg voor ontmoetingen
- Leg de focus op het van elkaar leren
- Leg de afspraken en verantwoordelijkheden vast
- De juiste persoon vinden als coach
De volgende spreker heeft het over (Re)contructing learning design framework. Door opnamen te maken van werkelijke objecten of personen en daarop het leermateriaal te positioneren. Als voorbeeld een man die een gewicht optilt, waarna je CSI a-like een doorlicht kan maken naar de spiermassa. Of het kerksgebouw in York doorontwikkeld naar een soort digitale lego.
De volgende spreker heft het over overdrachtsproblemen: Blended learning blended coaching putting new knowledge and skills into practice. Om deze overdracht beter te begeleiden is er een blended transfer coaching webtool opgezet. …mijn mening, tja… euhhh het is dus een registratietool voor wat je ondertussen en achteraf doet in het leer/overdrachtsproces… op dit moment voor mij even niet interessant.
En dan mag Eky, over het gebruik van social software in het onderwijs. Eerst wordt de visie van Avans op leren toegelicht met daarbij een aanzet naar een institutioneel framework en doorvertaling naar het ontwikkelen van portfolio’s binnen Avans, voor de student, docent en het instituut zelf.
Social software and learning, een portfolio bevindt zich in het gebied tussen wiki’s, blog’s en social networks. Eky laat een model zien waarin dit eenvoudig geïllustreerd is.
Overigens Eky, goede presentatie, als feedback even de volgende keer maken we de presentatie visueel aantrekkelijker en inclusief de Avans saus/sjabloon ;-)
Rol van de docent
Vooraf werd er een korte presentatie gehouden over leren, klassen en sociale netwerken. Onze discussie leider vroeg het publiek in welk type onderwijs je de meest inspirerende docent gehad had. De verhouding lag 100% andersom als wat hij verwacht had. De verwachting was dat het basisonderwijs de meeste handen omhoog zou krijgen, dat was sommige onderzoeken namelijk laten zien. Na deze opwarmer mocht het publiek steekwoorden oproepen over de rol van de docent. Natuurlijk kwamen hier weer de prachtige woorden zoals inspirerend, coachend, enthousiasmerend, creatief, humor, kundig naar boven. Opvallend dat kennisoverdracht daar niet bij zat…
De discussie was uiteindelijk niet zozeer om de rol van de docent, maar meer over hoe docenten moeten/leren om te gaan met een nieuw type student (die eraan komen. De basisscholieren van nu.. en straks..) gecombineerd met e-Learning mogelijkheden. E-learning mogelijkheden die nu veel realistischer geworden zijn door gecombineerde reële en virtuele concepten, dus geen 100% technologische leeroplossingen of bezuinigingsmaatregelen.
Hoewel er niet echt een concreet antwoord gevonden was op de vraag over de rol van de docent, was het wel mooi om te zien dat de meeste mensen op een lijn zitten. Alleen toen ik vroeg wie er allemaal docent waren… was het aantal handen in de zaal jammer genoeg erg minimaal.
De discussie was uiteindelijk niet zozeer om de rol van de docent, maar meer over hoe docenten moeten/leren om te gaan met een nieuw type student (die eraan komen. De basisscholieren van nu.. en straks..) gecombineerd met e-Learning mogelijkheden. E-learning mogelijkheden die nu veel realistischer geworden zijn door gecombineerde reële en virtuele concepten, dus geen 100% technologische leeroplossingen of bezuinigingsmaatregelen.
Hoewel er niet echt een concreet antwoord gevonden was op de vraag over de rol van de docent, was het wel mooi om te zien dat de meeste mensen op een lijn zitten. Alleen toen ik vroeg wie er allemaal docent waren… was het aantal handen in de zaal jammer genoeg erg minimaal.
Blackboard
Aangezien wij bij Avans Hogeschool Blackboard gebruiken, en binnenkort versie 9 beschikbaar is, even langs de beursstand gelopen met een paar collega’s om een quick preview te zien van de nieuwe mogelijkheden. Speciaal gaat de interesse uit naar de extra mogelijkheden voor het e-portfolio en of studenten nu echt hun creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan. Hoewel er enorme verbeteringen zijn om het helemaal te personaliseren (zoals iGoogle) blijft (er misschien altijd) wel een enorm spanningsveld tussen een algemeen portfolio voor iedere student en een volledig gepersonaliseerde (creatieve) portfolio.
Waar ik zelf zeer veel meerwaarde in zie, is de mobiele interface van Blackboard. Ik zag wat veelbelovende screenshots, van een interface, speciaal ontworpen voor mobiele telefoons, PDA’s en een ook een iphone site!
Mobiel leren haalt denk ik ons sneller in als dat we denken… even wachten tot januari, en wat mij betreft… upgraden (en dat alleen maar om de mobiele interface!) Overigens maakt het mij niet zoveel uit welke tool we gebruiken, als we maar snel “mobiel” gaan zowel met technologie als onderwijs concepten…
Waar ik zelf zeer veel meerwaarde in zie, is de mobiele interface van Blackboard. Ik zag wat veelbelovende screenshots, van een interface, speciaal ontworpen voor mobiele telefoons, PDA’s en een ook een iphone site!
Mobiel leren haalt denk ik ons sneller in als dat we denken… even wachten tot januari, en wat mij betreft… upgraden (en dat alleen maar om de mobiele interface!) Overigens maakt het mij niet zoveel uit welke tool we gebruiken, als we maar snel “mobiel” gaan zowel met technologie als onderwijs concepten…
Open Educational Resources
De tweede dag is er de keuze uit 2 key-note sessies. Ik sluit aan bij de OED sessie, 3 sprekers over de Open Educational Resources.
Iedere spreker heeft het over de vraag: “Are OERs sustainable”, “Is the status quo sustainable?” twee zaken werden bij dit onderwerp special belicht, de kosten en het onderhouden van het materiaal.
De prijs van boeken is 2x sneller gestegen dan de inflatie over de laatste 10 jaar. Uitgevers zijn zichzelf mometeel uit de markt aan het prijzen. In Californië is het boekengeld zelfs al duurder dan het collegegeld. De vergelijking wordt gemaakt met de muziek, film en software industrie. Andere businesmodellen zullen geïntroduceerd moeten worden, in een markt waar steeds meer Open Educational Resources beschikbaar zijn…
Als je de huidige schrijversmarkt bekijkt, zijn er maar een paar ‘Harrie Potter’ studieboeken, en de rest van het materiaal wat geschreven wordt, bevindt zich in “The long tail”. Veel schrijvers van deze content doen dit ‘erbij’ in hun dagelijkse werk.
“OER (can be) compatible with for –profit publishing; Creative Commons, enables commercial entities to add value to OERs new opportunities for Global community engagement via translation, customization.”
“Business model: Add value to open materials (publisher as a redhat) hoewel het gratis is, is de toegevoegde waarde zo groot dat ze toch 600 miljoen per jaar omzetten.”
“Flatworld knowledge, the business model is to make the textbooks free and earn money from supplementals.”
Kwaliteitscontrole
Een idée over kwaliteitscontrole op OER’s is het volgende. Door m.b.v. sociale interesse groepen te werken, kan men kwaliteitsproducten verzamelen en controleren. Die set verzamelingen van materiaal kan evt. betaald aangeboden worden.
Control quality of OERS by the use of lenses – scalable social software for quality review. (www.univ.edu/CNX & http://www.IEEE.org/CNX & http://www.CNX.org/lenses/… )
Betalen om via een bepaalde lens te kijken.
1. OERs more sustainable than the status quo
2. Look at software and music businesses to see into the future of educational publishing
3. Most educational publishing is long-tail
4. …
Dangers: Fragmentation due to incompatible materials, different intellectual property, different technologies
Capetowndeclaration.org
JISC: Mission: to provide world-class leadership in the innovative use of information and communications Technology to support education and research.
Iedere spreker heeft het over de vraag: “Are OERs sustainable”, “Is the status quo sustainable?” twee zaken werden bij dit onderwerp special belicht, de kosten en het onderhouden van het materiaal.
De prijs van boeken is 2x sneller gestegen dan de inflatie over de laatste 10 jaar. Uitgevers zijn zichzelf mometeel uit de markt aan het prijzen. In Californië is het boekengeld zelfs al duurder dan het collegegeld. De vergelijking wordt gemaakt met de muziek, film en software industrie. Andere businesmodellen zullen geïntroduceerd moeten worden, in een markt waar steeds meer Open Educational Resources beschikbaar zijn…
Als je de huidige schrijversmarkt bekijkt, zijn er maar een paar ‘Harrie Potter’ studieboeken, en de rest van het materiaal wat geschreven wordt, bevindt zich in “The long tail”. Veel schrijvers van deze content doen dit ‘erbij’ in hun dagelijkse werk.
“OER (can be) compatible with for –profit publishing; Creative Commons, enables commercial entities to add value to OERs new opportunities for Global community engagement via translation, customization.”
“Business model: Add value to open materials (publisher as a redhat) hoewel het gratis is, is de toegevoegde waarde zo groot dat ze toch 600 miljoen per jaar omzetten.”
“Flatworld knowledge, the business model is to make the textbooks free and earn money from supplementals.”
Kwaliteitscontrole
Een idée over kwaliteitscontrole op OER’s is het volgende. Door m.b.v. sociale interesse groepen te werken, kan men kwaliteitsproducten verzamelen en controleren. Die set verzamelingen van materiaal kan evt. betaald aangeboden worden.
Control quality of OERS by the use of lenses – scalable social software for quality review. (www.univ.edu/CNX & http://www.IEEE.org/CNX & http://www.CNX.org/lenses/… )
Betalen om via een bepaalde lens te kijken.
1. OERs more sustainable than the status quo
2. Look at software and music businesses to see into the future of educational publishing
3. Most educational publishing is long-tail
4. …
Dangers: Fragmentation due to incompatible materials, different intellectual property, different technologies
Capetowndeclaration.org
JISC: Mission: to provide world-class leadership in the innovative use of information and communications Technology to support education and research.
Abonneren op:
Posts (Atom)