vrijdag 6 december 2013

Novaclass

The class of the future van Nijenrode
Een app, die interactie in fysieke bijeenkomsten ondersteunt. Studenten kunnen vragen stellen vanaf elke plaats, de app geeft de docent inzicht in vragen die leven bij studenten zodat hij/zij daarop in kan spelen. De app draait op iPads, laptops en smartphones.

Docenten kunnen ook de voortgang van studenten zien. kunnen studenten stemmen en ook weblectures volgen. Check de videos van deze app.
Keuze om docenten in control te laten zijn of juist de controls over te laten aan de student. In het eerste geval kan de docent het device van studenten overnemen.

De app is ontwikkeld i.s.m. capgemini. 
Redenen hiervoor waren: het actiever betrekken van studenten bij hun eigen leerproces, verbeteren van het leerproces door het aantrekkelijker te maken en tenslotte om beter in te spelen op de verschillende behoeften van docenten en studenten.



Scientists to save the world

De evolutie in eLearning wordt afgezet tegen de trends in technologie en de beschikbare tools. Labster is een nieuw virtueel laboratorium, waar studentenkunnen oefenen voordat ze in een echt lab aan de gang gaan. Iets voor ViA dus.

Kostenoverwegingen en de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk toegang te hebben tot een lab zijn voordelen. Studenten kunnen handelingen eindeloos herhalen en werken in een omgeving die eruit ziet als een game.

Uitdagingen:
Limited resources --> toegang tot laboratoria is beperkt
Cookbook approach --> student gaat door de stappen maar heeft ook info nodig over het waarom
Feedback --> meteen na elke activiteit
Engagement --> real life experiences

Labster is gestart als spin off van een subsidieproject van het Deense ministerie van onderwijs en is nu in gebruik bij vooraanstaande universiteiten. Daarnaast wordt samengewerkt met Reed Publishers.

Hun missie: creating revolutionary,motivating and globally scalable science teaching software

Feedback

Alle docenten geven feedback, vaak nog op papier , ruim 75% daarvan is feedback die generiek is en die door docenten wordt bijgehouden in een feedbacklog. Dit kan een antwoordmodel zijn, een aantal rubrics of een Excelbestand. Kan dit ook op een andere manier ondersteund worden?

In Finland wordt gebruik gemaakt van KungFu writing, een faciliteit die wel erg lijkt op de ingrading tool van Blackboard. Als extra worden templates meegeleverd. Ook de analysetool die op de achtergrond draait, ziet er wel goed uit en geeft docenten een goed beeld van waar studenten tegenaan lopen bij schrijfopdrachten. Dit geeft hen extra informatie die ze kunnen inzetten bij hun trainingen.
Daarnaast de nieuwe naam voor innovatieve docenten: Angelteachers.

Gamification en de werkplek van de toekomst

Volgens Gartner is dit een van de snelst groeiende sectoren in de komende jaren. Het past bij de stelling dat learning should be fun. Helaas zijn de kosten voor het ontwikkelen van betekenisvolle games nog steeds veel te hoog.
Naast games zouden we ook de lessen uit games op andere manieren kunnen toepassen: de erkenning, snelle feedback en de scaffolding is over te zetten naar onderwijs.

Worklife is an experience.
Op basis van de werkplekken bij Google wordt ingegaan op de werkplekken van de toekomst. De huidige kantoren sluiten hier niet op aan. Innovatieve bedrijven investeren in ruimtes om te experimenteren, die inspireren, uitdagen tot interactie en die gericht zijn op de ontmoeting. Werkplekken worden steeds persoonlijker, ook omdat activiteiten vanuit verschillende plaatsen gedaan kunnen worden en werknemers explicieter hun werkomgeving kiezen.

Social media@work

Hoe gaan bedrijven om met social media en wat is hun beleid?
Social media kan door bedrijven veel actiever ingezet worden als kennismanagement tool. Bijvoorbeeld  om meer structuur aan te brengen in hun content en deze meer vindbaar te maken. Uitspraak: Does Bayer do what Bayer knows.... Een mooie one-liner.

Het actief en gericht gebruik van social media is bij veel organisaties beperkt tot een selecte groep. Toch is de impact ervan veel groter dan we denken, omdat de groep die social media passief gebruikt veel groter is. Gebruiksgemak, interfaces spelen een rol, maar veel meer impact heeft het beleid van de organisatie. Niet zozeer de regels die je opstelt, veel meer de openheid die het kan brengen in de organisatie en de benaderheid van mangement tot op het hoogste niveau. Het kan de bestaande hierarchische structuren doorbreken.

Leuke mening vanuit het publiek: het gebruik van social media kan betekenen dat je in ide communicatie met besluitvormers sneller tot de kern van de zaak kunt komen zonder dat er icebreakers nodig zijn zoals bij veel f2f contact. De gesprekken gaan echt ergens over en blijven niet hangen in gemeenplaatsen.
Mooie vraag, waarom zijn de antwoorden van ceo's zo kort, terwijl zij toch vaak zoveel jaar ervaring hebben.... Wat laten we op die manier liggen als het gaat om kennisdeling en kennismanagement?

Moocs en andere trends op de Business Educa

Werknemers zullen lang niet altijd de hele mooc volgen, maar er onderdelen van volgen. Moocs zullen kleiner worden, micro-moocs hebben meer toekomst. Uiteindelijk is de toegang tot leren, uitwisseling en de dialoog belangrijker worden dan het volgen van compleet uitgewerkte moocs. De mooc als rockfestival voor learning, een mooi beeld, wat mogelijk ook een antwoord geeft op het probleem van certificering.... Just in time, just when you need it...

Moocs en bedrijven: integratie van kennis en ervaringen vanuit moocs en het internet in de trainingen die bedrijven zelf verzorgen. Het gaat steeds meer over open onderwijs, waarin gedeeld wordt over en weer. Dit vraagt ook van bedrijven dat ze hun netwerken openstellen en zich niet verstoppen achter firewalls.
Bedrijven zijn daarnaast enorm gefocused op het meten... ROI's, het zoeken naar een directe relatie tussen kosten en opbrengsten. Dit vraagt een andere manier van denken die fundamentele veranderingen mogelijk maakt in de manier van talentmangement en het binden van medewerkers.



De Business Educa

Hoe ziet het werken in 2020 eruit en wat betekent dat voor de professionals die we nu opleiden? Verschillende sprekers nemen ons mee naar de (nabije) toekomst. Ik ben benieuwd of we er bij Avans hogeschool ook klaar voor zijn.....

De eerste sessie gaat over de future workplace www.futureworkplace.com
Het publiek wordt meteen aangespoord om actief mee te doen. We starten met een video die laat zien waar we mee bezig zouden moeten zijn. Welke uitdagingen voor ons liggen op het terrein van HR, mobiele devices, social media en professionaliseren en talentmanagement. In 2020 hebben we 5 generaties in bedrijven die steeds meer kiezen van waar ze werken....

Jeanne C. Meister --> the 2020 workplace

The 2020 workplace network is een consortium van sr beleidsmakers van 40 bedrijven die elke 2 jaar bijelkaar komt.
Projecten rond de digital workplace, gericht op mobiliteit, flexibiliteit en lerende organisaties.

Sprekers komen uit consultancy bedrijven, maar ook vanuit Adidas en Bayer.
Hun boodschap the future is not about doing things differently tomorrow, but today. Generatie Y werkt al in hun organisaties en heeft zelfs al een meerderheid.
Building a learningcampus for the future? De scheiding tussen leren en werken zou moeten verdwijnen. We learn everyday en gebruiken daarvoor een mix van middelen (formeel en informeel). In de praktijk blijkt echter dat bedrijven er vaak nog niet klaar voor zijn en verwachten formele trainingen en certificaten. Adidas werkt aan een learningculture.... Innovatie hoort bij het werk van alle medewerkers. Dit vraagt wel om een andere wijze van management, wat aandacht heeft voor het zelfsturend vermogen van professionals.

Het panel is overtuigd... The future started yesterday..... Interactie, communities of practice, eLearning die gratis wordt aangeboden aan een grotere doelgroep dan eigen studenten.

Belangrijke trends:
- moocs
- social@work
- gamification
- space
- consumerazion