zaterdag 29 november 2008

New Media, "Class in session"

2 lessen van één uur… om eerstejaars HBO studenten in de sector economie “New Media Minded” te krijgen. Nu de meeste klassen deze 2 lessen erop hebben zitten, even een klein verhaaltje over hoe dat nu gegaan is. (Jaja, mede door de stille hint van Jef van den Hurk ;-) Let wel, deze studenten komen dus voor het eerst in aanraking met… onze ABC studenten gaan al veel meer in op de mogelijke toepassingen van Nieuwe media en Web (2.0).

Ervaring 1:
De studenten werden naar de huiskamer/leer-, werkomgeving (ABC Factory) van Advanced Business Creation (ABC) ‘gelokt’. Dan kun je jezelf vast wel voorstellen dat als je vanaf ‘saaie’ of ‘eentonige’ klaslokalen/collegezalen ineens in een oranje/groene ruimte komt, het wel even wennen is! … Op de eerste vraag: “Wat is social media?” … kreeg ik het verwachte antwoord: “Huh?” oké andere vraag dan… “Wie weet wat Bloggen is?” … wederom vragende gezichten. Oké het label kennen ze dan misschien niet precies, maar met het populaire Hyves kunnen we al een heel eind komen over Sociale netwerken en de concepten daarachter. Hoewel bloggen al 10 jaar oud is, was dat toch een lastiger onderwerp, maar ook daar helpen voorbeelden geweldig bij. De eerste les stond dus ook geheel in het teken van facetten uit “Het internet landschap”, tja we moeten ergens beginnen…

De meeste studenten hebben in hun hoofd zitten dat nieuwe media gelijk is aan digitaal adverteren (dat komt deels door de richting van de projectopdracht die ze uit moeten voeren) en wat men verwachtte was dat een sessie over dat onderwerp zou komen! Maar zoals altijd is er meer onder de horizon van het interactieve landschap :-)

Ervaring 2:
“Oké, pak je notebook en zoek het volgende op…” en dan kom je tot de ontdekking dat notebook gebruik in een daadwerkelijke les, waar zelfs een docent naar vraagt… toch wat anders is. Sterker nog, in mijn beleving heeft iedereen een notebook! of iets in die geest... Toch is dat toch per opleiding anders (achteraf gezien ook logisch natuurlijk, we zullen maar zeggen dat het een “O-ja” momentje was.) Geen nood, er zijn voldoende notebooks aanwezig, per groepje zo’n ding en ‘aan de gang!’. … tja en een uur is dan snel voorbij.
De fase van bewustwording… verfrist en verrast vertrokken ze en na 2 weken wachten de volgende (overigens niet ‘verplichte’) les… Wederom ‘volle bak’.
YES, er kwamen vragen! Het kwartje is gevallen, de interesse gewekt! Maar om de focus toch bij de projectopdracht te houden zijn we meer ingegaan op de ‘hoe’-vraag… en wat ik ondertussen merkte was dat (hoewel hele logische zaken) voor hun nog helemaal niet bekend zijn, dus soms toch een uitstapje maken naar digitale-, en informatievaardigheden… tja en dat maakt het inderdaad lastig voor de student om aan de andere kant dieper in te gaan op hoe je nu digitale concepten kunt inzetten voor hun promotie activiteiten. Stiekem een mooi leerscenario… Nu maar even wachten op het projectresultaat, kijken of het scenario ook in resultaat word omgezet!

Conclusie:
Het gros van de studenten is geprikkeld en wil meer… Dat is mooi, alleen moeten we de eerstvolgende keer lijn erin brengen, daar was nu de tijd te kort voor.

Tevens, wat de meeste edublogs tegenwoordig ook aangeven, die nieuwe generatie 'media- of digitaalvaardige' studenten zijn nog niet 'in alle sectoren' op het HBO gearriveerd. De competentie van de studenten om het snel op te pakken, en ermee aan de slag te gaan is wel ruimschoots aanwezig. Laten we dan daar nu extra effort insteken... hebben onze andere docenten ook even de tijd om er alvast aan te wennen!