Tijdens de sessie werden er een aantal literatuurtips gegeven, waaronder de volgende:
* Google Apps: the missing manual by Nancy Connor
* Web 2.0: New Tools, New Schools by Gwen Solomon and Lynne Schrum
* the learning portfolio: reflective practice for improving student learning.
Opvallend in het verhaal van Helen was het accent dat gelegd werd op het gebruik van Google applicaties, met name voor de opslag van documenten die gebruikt kunnen worden in 1 of meerdere portfolio's. Een idee dat helemaal aansluit bij onze Avans-ideeen rond de rol en de inzet van het Bb Content System voor de opslag en het beheer van documenten op een plaats die het publiceren via verschillende media en voor verschillende groepen toestaat. Het portfolio wordt hierbij niet alleen maar gekoppeld aan een ELO, maar komt daar steeds 'losser' van te staan. De nieuwe mogelijkheden van Google Docs en Google Apps geven studenten meer vrijheden en zorgen ervoor dat het ' meenemen' van portfolio's niet mer gekoppeld is aan een inschrijfperiode bij een instelling. Een slimme combinatie van mogelijkheden die nu al beschikbaar zijn, geeft gebruikers meer mogelijkheden om flexibel te werken, geeft ruimte aan creativiteit en beperkt zich niet meer tot de systemen van de instelling.
De masterclass werd afgesloten met de final wish van Helen aan de deelnemers:
may all your electronic portfolios and PLEs become dynamic celebrations and stories of deep learning across the lifespan.