Unlocking the meaning of visual messages in the media and www
Wat gebeurt er nu met visuals, in foto, in film e.d. Onze studenten, maar ook onze docenten moeten dat leren. In deze presentatie moeten we vooral goed onze ogen de kost geven. Rudie neemt nu de taak van foto’s op zich, terwijl ik lekker doortik.
Eerst wat definities en voorwaarden:
Tekst: Kan ook een visueel bericht zijn.
Intertextuality:, cognitieve verbindingen die gemaakt worden door wat we zien. De visuele tekst refereert naar een eerdere tekst of plaatje.
Intended audiance: voor wie is het plaatje,
Desired outcome: Het effect welke het plaatje of de maker daarvan wil bereiken.
We krijgen voorbeelden te zien van foto’s en films die goed gebruikmaken van visuele aspecten. Voorbeelden van, Frankenstein & Starwars, de beweging van Darth vader en Frankenstein zitten bewegingsovereenkomsten.
Het gebruik van licht in visuele beelden is ook geweldig. Hoewel cultureel er verschillen zijn, is het gebruik van licht rondom godsdienstige afbeeldingen veelal gelijk. Hiermee beschrijven we dus onze goden. In de beelden die we nu zien, wordt geëxperimenteerd met licht. (Even een intermezzo om de film goed te krijgen… en ondertussen wordt het maar warmer en warmer in de kleine zaal; en er blijven maar mensen binnenlopen…)
Intens stukje film, hopelijk krijgen we daar nog een youtube link van; met lichtgebruik en positionering. We krijgen nu 3 covers van Time Magazine voorgeschoteld, van de 3 presidentskandidaten; ruim voordat ze goed en wel in de spotlight staan. Door de foto’s naast elkaar te leggen zie je al duidelijk wie de winnaar is. Het gebruik van licht en positie does the trick! Time kent visuele contexten, dus wilde ze waarschijnlijk dat Obama zou winnen. …media misbruik??
Leuke (vrij algemene) sessie over visuele beelden.
Video Technologies, the present and the future (Finland)
Deze groep is bezig om de gebruikte technieken omtrent videotechnologie in het onderwijs in kaart te brengen. En helaas, de beamer valt uit, want het is dus echt te warm in deze zaal…
Dus op naar de volgende sessie!
donderdag 4 december 2008
Enhance Mobile Learning, Sessie 3
Mobile learning, is de aankondiging dat klinkt al beter als de oorspronkelijke titel van deze sessie. De spreker belooft zelfs de beste sessie neer te gaan zetten. Onze sprekers gaat over mobiele ‘killer apps’ spreken.
Voice: The killer application of mobile learning
(Mobiele) telefonie inzetten voor het overhoren van spreekvaardigheid. De student records an oral response, answers are saved as WAV/MP3
Live wordt er gebeld met het voicemail achtige systeem. Het spraakmenu wordt gestart, en door het indrukken van 1,2,3 start een vraag. Je spreekt je antwoord in; en zo gaat het door. Met korte antwoorden geeft het systeem aan dat je zo volledig mogelijk moet zijn. Via een webinterface kan de docent het ingesproken terugluisteren en er feedback op geven.
De volgende stap is om van gelijk niveau zijnde mensen in groepen te plaatsen en m.b.v. een conference call communiceren, waar een docent (later) via de webinterface op kan inloggen, en kijken hoe het gaat. Door het mixen van diverse culturen in de diverse taallessen is het een krachtig middel om met en van elkaar te kunnen leren. (Learning Language Tool)
- Je eigen antwoord luisteren
- Andere antwoorden luisteren
- Native speakers antwoorden luisteren
Studenten die je in de klas niet vaak hoort komen zo ook aan de beurt. Voortgang kun je terugluisteren. 95% van de studenten vond het leuk en was tevreden. Er is een whitepaper beschikbaar op: www.learnosity.com
Voor taal onderwijs lijkt me het inderdaad een super leuke en handige tool…
Mobile learning at IE Business school (Madrid)
Deze private internationale business school www.ie.edu/business heeft veelal interactieve content concepten via Internet. Het korte introductiefilmpje laat zien hoe ze het e-learning project aangepakt hebben, we zien een business game van start tot eind. Helaas kan ik hem momenteel niet snel terugvinden op hun website. Waar het in deze sessie over gaat is de doorvertaling van deze concepten naar mobiele toepassingen.
Het ombouwen van traditioneel MBA geschreven onderwijs naar MP3 audiobestanden was een simpele stap. D.m.v. capita selecta opdrachten is alles ingesproken. Kwaliteit zit vooral in de selectie van het materiaal wat ingesproken moet worden en de spreker. We horen een klein voorbeeldje.
Een ander voorbeeld wat ze ontwikkeld hebben is een real-life case over de wereld olieprijzen. De traditionele websites voor deze cursus is helemaal omgebouwd naar een iPhone interface. De student kan continu (mobiel) informatie opvragen waarop hij/zij beslissingen moet nemen, of op moet reageren. Prijzen, weer, nieuws zowel visueel als met audio. GEWELDIG! Je simulatie loopt mee op je mobiele telefoon!
Real-time simulation on the move: The learner context (Aberdeen)
Undergraduate geographers experiences of a real-time flood disaster simulation activity using their own mobile phones (SMS Text is the killer app)
Imagine, you are a manager of civil defense in a small town in South Eastern France… in the scenario the weather conditions are changing, you must respond to the changes tat are taking place to prevent a disaster.
Studenten ontvangen continu sms berichten over de situatie naarmate het scenario vervolgt. Studenten moeten terug sms’en met welke optie ze kiezen 1. Geen actie, 2 Wel actie. Naarmate de antwoorden, zijn er uiteindelijk 30 verschillende eindes aan het scenario. “A major flood engulfs…” als eindresultaat.
Niet alleen via SMS maar ook aangeboden via e-mail, dit vanwege de kosten van SMS berichtjes. Binnen 2 uur moet er geantwoord worden, anders wordt het standaard antwoord genomen. Het is real-time, men moet meteen antwoorden, 24hour/3day activiteit. Snel leren beslissen.
De gebruikers werden via diverse manieren gevraagd hoe het gebruik en de communicatie ervaren werd. Sowieso bleek dat SMS berichten de meest gebruikte toepassing bij de studenten was. De studenten waren erg positief over het mobiel leren, maar het commentaar was wel dat het vooral niet teveel op deze manier moet gaan. Ook wilde ze graag meer als 2 keuze opties.
Bij de keuze of je e-mail of SMS wilt gebruiken om snel beslissingen te nemen, is de zaal ongeveer 50/50 verdeeld, bij de studenten veelal SMS.
Het ontvangen van sms berichten at any time was geen issue.
Hoe verhoud SMS zich nu met hun peer community? Er werd gediscussieerd via SMS tussen vrienden, via Facebook werden grapjes gemaakt, en samen wachten op het volgende bericht.
Studenten moesten ook een dagboek bijhouden, waarom ze bepaalde keuze maakten. Dit werd als zeer prettig ervaren.
Tevens was er bewijs van emotionele belevenis. Enjoyment, involvement, excitement,
…maar hebben ze er nu iets van geleerd? De spreker citeert een student en concludeerd:
- Students are open to innovation
- Students are happy to use their own mobile phone
- Students use their mobile phones within te context of wider use of technology.
Een vraag naar de ontwikkelkosten; De studenten kunnen vaak ongelimiteerd SMS’ en dat valt erg mee. Het scenario ontwikkelen koste 4 dagen. De technische uitvoering kon ze niet beantwoorden.
Vraag: Hoe zat de informatievoorziening rondom het sms’en. Er was een soort van crisis centrum ingericht waar op specifieke vragen, specifieke antwoorden terug komen.
Vraag: technische onvolkomenheden? SMSjes die af en toe niet aankomen. Er waren geen problemen met gebruikers die geen mobiele telefoon hebben.
Voor vragen, kunnen we Shara mailen op: s.cornelius@abdn.ac.uk
Mobile barcodes QRcodes in eLearning by Inge de Waard.
www.slideshare.net/ignatia
Normaliter ontwikkelen ze onderwijs voor onderontwikkelde landen. Ze begint met het uitleggen van de shotcode (je weet wel die kleine barcode-achtige dingetjes waar je informatie achter kunt hangen)
Toch maar even de slideshare doorklikken… oke gezien; ik ga nog op zoek naar een andere sessie…
Voice: The killer application of mobile learning
(Mobiele) telefonie inzetten voor het overhoren van spreekvaardigheid. De student records an oral response, answers are saved as WAV/MP3
Live wordt er gebeld met het voicemail achtige systeem. Het spraakmenu wordt gestart, en door het indrukken van 1,2,3 start een vraag. Je spreekt je antwoord in; en zo gaat het door. Met korte antwoorden geeft het systeem aan dat je zo volledig mogelijk moet zijn. Via een webinterface kan de docent het ingesproken terugluisteren en er feedback op geven.
De volgende stap is om van gelijk niveau zijnde mensen in groepen te plaatsen en m.b.v. een conference call communiceren, waar een docent (later) via de webinterface op kan inloggen, en kijken hoe het gaat. Door het mixen van diverse culturen in de diverse taallessen is het een krachtig middel om met en van elkaar te kunnen leren. (Learning Language Tool)
- Je eigen antwoord luisteren
- Andere antwoorden luisteren
- Native speakers antwoorden luisteren
Studenten die je in de klas niet vaak hoort komen zo ook aan de beurt. Voortgang kun je terugluisteren. 95% van de studenten vond het leuk en was tevreden. Er is een whitepaper beschikbaar op: www.learnosity.com
Voor taal onderwijs lijkt me het inderdaad een super leuke en handige tool…
Mobile learning at IE Business school (Madrid)
Deze private internationale business school www.ie.edu/business heeft veelal interactieve content concepten via Internet. Het korte introductiefilmpje laat zien hoe ze het e-learning project aangepakt hebben, we zien een business game van start tot eind. Helaas kan ik hem momenteel niet snel terugvinden op hun website. Waar het in deze sessie over gaat is de doorvertaling van deze concepten naar mobiele toepassingen.
Het ombouwen van traditioneel MBA geschreven onderwijs naar MP3 audiobestanden was een simpele stap. D.m.v. capita selecta opdrachten is alles ingesproken. Kwaliteit zit vooral in de selectie van het materiaal wat ingesproken moet worden en de spreker. We horen een klein voorbeeldje.
Een ander voorbeeld wat ze ontwikkeld hebben is een real-life case over de wereld olieprijzen. De traditionele websites voor deze cursus is helemaal omgebouwd naar een iPhone interface. De student kan continu (mobiel) informatie opvragen waarop hij/zij beslissingen moet nemen, of op moet reageren. Prijzen, weer, nieuws zowel visueel als met audio. GEWELDIG! Je simulatie loopt mee op je mobiele telefoon!
Real-time simulation on the move: The learner context (Aberdeen)
Undergraduate geographers experiences of a real-time flood disaster simulation activity using their own mobile phones (SMS Text is the killer app)
Imagine, you are a manager of civil defense in a small town in South Eastern France… in the scenario the weather conditions are changing, you must respond to the changes tat are taking place to prevent a disaster.
Studenten ontvangen continu sms berichten over de situatie naarmate het scenario vervolgt. Studenten moeten terug sms’en met welke optie ze kiezen 1. Geen actie, 2 Wel actie. Naarmate de antwoorden, zijn er uiteindelijk 30 verschillende eindes aan het scenario. “A major flood engulfs…” als eindresultaat.
Niet alleen via SMS maar ook aangeboden via e-mail, dit vanwege de kosten van SMS berichtjes. Binnen 2 uur moet er geantwoord worden, anders wordt het standaard antwoord genomen. Het is real-time, men moet meteen antwoorden, 24hour/3day activiteit. Snel leren beslissen.
De gebruikers werden via diverse manieren gevraagd hoe het gebruik en de communicatie ervaren werd. Sowieso bleek dat SMS berichten de meest gebruikte toepassing bij de studenten was. De studenten waren erg positief over het mobiel leren, maar het commentaar was wel dat het vooral niet teveel op deze manier moet gaan. Ook wilde ze graag meer als 2 keuze opties.
Bij de keuze of je e-mail of SMS wilt gebruiken om snel beslissingen te nemen, is de zaal ongeveer 50/50 verdeeld, bij de studenten veelal SMS.
Het ontvangen van sms berichten at any time was geen issue.
Hoe verhoud SMS zich nu met hun peer community? Er werd gediscussieerd via SMS tussen vrienden, via Facebook werden grapjes gemaakt, en samen wachten op het volgende bericht.
Studenten moesten ook een dagboek bijhouden, waarom ze bepaalde keuze maakten. Dit werd als zeer prettig ervaren.
Tevens was er bewijs van emotionele belevenis. Enjoyment, involvement, excitement,
…maar hebben ze er nu iets van geleerd? De spreker citeert een student en concludeerd:
- Students are open to innovation
- Students are happy to use their own mobile phone
- Students use their mobile phones within te context of wider use of technology.
Een vraag naar de ontwikkelkosten; De studenten kunnen vaak ongelimiteerd SMS’ en dat valt erg mee. Het scenario ontwikkelen koste 4 dagen. De technische uitvoering kon ze niet beantwoorden.
Vraag: Hoe zat de informatievoorziening rondom het sms’en. Er was een soort van crisis centrum ingericht waar op specifieke vragen, specifieke antwoorden terug komen.
Vraag: technische onvolkomenheden? SMSjes die af en toe niet aankomen. Er waren geen problemen met gebruikers die geen mobiele telefoon hebben.
Voor vragen, kunnen we Shara mailen op: s.cornelius@abdn.ac.uk
Mobile barcodes QRcodes in eLearning by Inge de Waard.
www.slideshare.net/ignatia
Normaliter ontwikkelen ze onderwijs voor onderontwikkelde landen. Ze begint met het uitleggen van de shotcode (je weet wel die kleine barcode-achtige dingetjes waar je informatie achter kunt hangen)
Toch maar even de slideshare doorklikken… oke gezien; ik ga nog op zoek naar een andere sessie…
Generation y: what they need
Presentatie van The Learning Lab.
Ik wil de leapard tazer......
Cross-over van apparaten, zoals de tazers van justitie naar privepersonen (maar dan aangepast aan persoonlijke smaak). Maar ook veranderingen in gedrag en verwachtingen veroorzaakt door diverse vormen van mobiliteit.
Voorbeeld van Lord of the Ringtones: bedrijf in Oost-Afrika dat ringtones ontwikkeld en verkoopt.
Presentatie over nieuw gedrag en nieuwe (sub)culturen mogelijk gemaakt door nieuwe media. Combinatie/integratie tusen virtueel en fysiek. Herontdekking van sociale interactiviteit. Vertaling naar leren: verschillen tussen publiek en prive vervagen. Zeker reflecteren gebeurt steeds vaker in privetijd, ook andersom komt voor (iPod in publiek creeert een eigen privewereld).
Andere dimensies aan tijd: bijvoorbeeld digitale tv en harddisk gekoppeld aan....
Ik wil de leapard tazer......
Cross-over van apparaten, zoals de tazers van justitie naar privepersonen (maar dan aangepast aan persoonlijke smaak). Maar ook veranderingen in gedrag en verwachtingen veroorzaakt door diverse vormen van mobiliteit.
Voorbeeld van Lord of the Ringtones: bedrijf in Oost-Afrika dat ringtones ontwikkeld en verkoopt.
Presentatie over nieuw gedrag en nieuwe (sub)culturen mogelijk gemaakt door nieuwe media. Combinatie/integratie tusen virtueel en fysiek. Herontdekking van sociale interactiviteit. Vertaling naar leren: verschillen tussen publiek en prive vervagen. Zeker reflecteren gebeurt steeds vaker in privetijd, ook andersom komt voor (iPod in publiek creeert een eigen privewereld).
Andere dimensies aan tijd: bijvoorbeeld digitale tv en harddisk gekoppeld aan....
Building gen Y into L&D strategy
Derde sessie door Charles Jenning van Thomson Reuters (London)
Van de postduiven naar een hoog-interactief informatiebedrijf. Grootste aanbieder van internetcontent, uitgevers en hoge mate van distributie (internationaal) 5 seconds is a long time......
Ontwikkelingen: reportages ook in 2nd life.
Tot welke generatie horen we zelf --> heb je een eigen website
kun je voor iemand anders een website bouwen, gebruik je youtube (extra punten voor meer interactiviteit) --> overzicht van 16 vragen met steeds een 1 en een 2-punts variant.
0-6 punten: babyboomer
6-12 punten: Gen.X
12 of meer: Gen Y (gedrag) --> Thomas Reeves (Universiteit Georgia)
Naast leeftijd is vooral gedrag van belang om te kunnen bepalen tot welke generatie iemand hoort.
--> hoe mate van ineractiviteit
Journey of transformation (2008):
* volatility, uncertainty, complexity, ambiguity aspecten die de wereld om ons heen beschrijven.
* dynamiek van het werk(plek) verandert sterk (werk, middelen, maar ook mensen zelf) --> ander gedrag
* leren doe je ook buiten de school (ervaringen, praktijk/ervaring en reflectie) dragen bij aan het leerproces.
* alees wat je doet moet bijdragen aan waardevermeerdering van het bedrijf/instelling
* leerstrategie gebaseerd op new world thinking and practice
(pull, collaborative, personalized, flexible, new media)
* van consumers naar co-creating, teacher-based.--> student-centered
* kennis is macht is voorbij, in ieder geval statische kennis....
toegang tot kennis wordt steeds belangrijker. Opdelen van kennis in verschillende categorieen.
* de 10:20:70 principe (70% leren door te doen, 20% via anderen en 10% leren op een formele manier)
Vergelijkingsstudies in UK en US : next generation learning: working in action --> 4 generations at work (US-studie).
Van de postduiven naar een hoog-interactief informatiebedrijf. Grootste aanbieder van internetcontent, uitgevers en hoge mate van distributie (internationaal) 5 seconds is a long time......
Ontwikkelingen: reportages ook in 2nd life.
Tot welke generatie horen we zelf --> heb je een eigen website
kun je voor iemand anders een website bouwen, gebruik je youtube (extra punten voor meer interactiviteit) --> overzicht van 16 vragen met steeds een 1 en een 2-punts variant.
0-6 punten: babyboomer
6-12 punten: Gen.X
12 of meer: Gen Y (gedrag) --> Thomas Reeves (Universiteit Georgia)
Naast leeftijd is vooral gedrag van belang om te kunnen bepalen tot welke generatie iemand hoort.
--> hoe mate van ineractiviteit
Journey of transformation (2008):
* volatility, uncertainty, complexity, ambiguity aspecten die de wereld om ons heen beschrijven.
* dynamiek van het werk(plek) verandert sterk (werk, middelen, maar ook mensen zelf) --> ander gedrag
* leren doe je ook buiten de school (ervaringen, praktijk/ervaring en reflectie) dragen bij aan het leerproces.
* alees wat je doet moet bijdragen aan waardevermeerdering van het bedrijf/instelling
* leerstrategie gebaseerd op new world thinking and practice
(pull, collaborative, personalized, flexible, new media)
* van consumers naar co-creating, teacher-based.--> student-centered
* kennis is macht is voorbij, in ieder geval statische kennis....
toegang tot kennis wordt steeds belangrijker. Opdelen van kennis in verschillende categorieen.
* de 10:20:70 principe (70% leren door te doen, 20% via anderen en 10% leren op een formele manier)
Vergelijkingsstudies in UK en US : next generation learning: working in action --> 4 generations at work (US-studie).
Op zoek naar Sessie 2
Op naar de volgende sessie… Zitten we klaar voor “Innovative learning” en krijgen we alvast een 3d brilletje… oké misschien gaat het wat worden; Dan worden er ineens product flyers uitgedeeld voor dubbele beamersets, opstellingen en aanbiedingen… NEEEE niet zo’n sessie! Gelukkig zat Yvonne ook nog binnen, dat is mooi, dan kan ik het verslag vanavond nog meekrijgen.
Snel naar binnen bij “Meeting the generation Y”, even snel kijken waar deze over gaat… maar de stof is al gesneden koek. Ook hier zie ik een Avans collega in de zaal; dat is mooi, op naar de volgende!
Het gebruik van e-Portfolio’s, dat is beter; we horen van 3 partijen hun ervaringen, expertise en ideeën. Wat me opvalt is dat veel universiteiten het wiel zelf opnieuw uitvinden. Ze maken eigen portfolio systemen. Terechte vraag uit het publiek was dan ook naar (Europese) standaarden.
Nu de concepten en de resultaten liggen in het verlengde van het verwachtte, wel even een persoonlijke zorg. De creatieve kaders waarin gewerkt kan worden komen mij nogal beperkt over. Maargoed ik ben nog niet voldoende in die materie thuis.
Snel naar binnen bij “Meeting the generation Y”, even snel kijken waar deze over gaat… maar de stof is al gesneden koek. Ook hier zie ik een Avans collega in de zaal; dat is mooi, op naar de volgende!
Het gebruik van e-Portfolio’s, dat is beter; we horen van 3 partijen hun ervaringen, expertise en ideeën. Wat me opvalt is dat veel universiteiten het wiel zelf opnieuw uitvinden. Ze maken eigen portfolio systemen. Terechte vraag uit het publiek was dan ook naar (Europese) standaarden.
Nu de concepten en de resultaten liggen in het verlengde van het verwachtte, wel even een persoonlijke zorg. De creatieve kaders waarin gewerkt kan worden komen mij nogal beperkt over. Maargoed ik ben nog niet voldoende in die materie thuis.
12 guidelines for designing engaging eLearning environments
The Enjoy guidelines door Eva de Lera.
Open universiteit van Catalunya. Gestart met beschikbaarstellen van learning content. Tweejarig onderzoek naar de eigenschappen van hun studenten en wat zij nodig hebben (betrokkenheid, digital natives of in ieder geval innovatief, need to belong).
Aanpak: multidisciplinaire teams, student georineteerd, iteratief assessment. Beleving van leren is misschien wel belangrijker dan effectiviteit en efficiency. --> ontwerp de elearning experience.
Ontwikkeling van een aantal guidelines:
* uitwisselbare, toegankelijk, flexibel en aanpasbaar ELO op basis van Open Source (Moodle en Sakai)
* automatische content transfer voor en door iedereen (diverse vormen van aanbod)
* integratie van affective en social dimensie (verwachtingen, gevoel etc.)
* ontwerp tools (10 emotie heuristiek --> non verbale communicatie)
* enjoy guidelines --> checklists waar worden mensen blij van
- personalisatie (actieve betrokkenheid)
- identiteit (connectie met waarden en normen van de organisatie)
- merk (verwachtingen die zij erbij hebben of hadden bij maken van de keuze)
- deeluitmaken van een community
- surprise: het onverwachte, verandering in routine
- innovatie (hierbij ook waardering)
- zen (niet nog meer frustratie en stress)
- zoektocht (effecient, ongeduld)
- transparantie
- situatie, student centraal
- schoonheid (ruimte voor een eigen stijl)
- erkenning (zelfvertrouwen, zekerheid)
Aantal voorbeelden van eigen iGooglepagina's van studenten die een verschillende sfeer hebben en gepersonaliseerd kunnen worden, JIT/just enough
Volgende stap is rond toetsing.
Open universiteit van Catalunya. Gestart met beschikbaarstellen van learning content. Tweejarig onderzoek naar de eigenschappen van hun studenten en wat zij nodig hebben (betrokkenheid, digital natives of in ieder geval innovatief, need to belong).
Aanpak: multidisciplinaire teams, student georineteerd, iteratief assessment. Beleving van leren is misschien wel belangrijker dan effectiviteit en efficiency. --> ontwerp de elearning experience.
Ontwikkeling van een aantal guidelines:
* uitwisselbare, toegankelijk, flexibel en aanpasbaar ELO op basis van Open Source (Moodle en Sakai)
* automatische content transfer voor en door iedereen (diverse vormen van aanbod)
* integratie van affective en social dimensie (verwachtingen, gevoel etc.)
* ontwerp tools (10 emotie heuristiek --> non verbale communicatie)
* enjoy guidelines --> checklists waar worden mensen blij van
- personalisatie (actieve betrokkenheid)
- identiteit (connectie met waarden en normen van de organisatie)
- merk (verwachtingen die zij erbij hebben of hadden bij maken van de keuze)
- deeluitmaken van een community
- surprise: het onverwachte, verandering in routine
- innovatie (hierbij ook waardering)
- zen (niet nog meer frustratie en stress)
- zoektocht (effecient, ongeduld)
- transparantie
- situatie, student centraal
- schoonheid (ruimte voor een eigen stijl)
- erkenning (zelfvertrouwen, zekerheid)
Aantal voorbeelden van eigen iGooglepagina's van studenten die een verschillende sfeer hebben en gepersonaliseerd kunnen worden, JIT/just enough
Volgende stap is rond toetsing.
What does it take to engage generation Y part 1?
Na de lunch waarin het bezoek aan een aantal sessies even wordt kortgesloten, is het nu tijd voor de eerste serie workshops rond engaging generation Y. Sessie blijkt in 2delen te zijn opgezet. Deel 1 een aantal presentaties vanuit een panel met na de pauze deel 2 waarin de luisteraars wordt gevraagd om actief te participeren door met elkaar in discussie te gaan.
Spreker 1: flexible, blended learning for a multicultural, multi-generation workforce door Steve Barden.
Vergelijkbare organisatie als bij het LIC. Spreker is coordinator van een consultancyteam wat zich bezighoudt met leren en nieuwe media.
Kernbegrippen: Wie is generation Y en welke rol hebben verschillende groepen (creating, authoring, collector, spectator etc.) Verdeling van deze rollen over de diverse generaties als seniors, old boomers, young boomers, generation X, Y, youth etc.
Referentie naar wat werknemers van generation Y willen. Vergelijking tussen status, salaris, ontwikkelingsmogelijkheden, cultuur organisatie etc.
Waarom verdient gen.Y een andere benadering?
- meer diversiteit
- hogere verwachtingen van werkgevers (idealen, betrokkenheid)
- blijvend ontwikkelen (willen uitgedaagd worden en zijn netwerk-georienteerd)
- zijn doelgericht (eigenaarschap)
Waarin komen ze overeen?
maak een einde aan corvee
biedt verschillende manieren van ontwikkeling aan
plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken
wel routes
ondersteuning en coaching
delen met anderen (peers)
Bepaal wat ze al kunnen/beheersen (geen dingen dubbel)
combineer media die passend zijn (niet 1 manier van communiceren)
bevorder self-directing als cultuur
maak verbindingen maar integreer niet alles met bestaande systemen/situaties (eigen leerpaden)
maak gebruik van web 2.0
promoot (www.line.co.uk)
Praktijkvoorbeeld: specialist schools and academies trust --> website voor docenten en studenten (delen, samenwerken). Afsluiting met een aantal do's en dont's.
Spreker 1: flexible, blended learning for a multicultural, multi-generation workforce door Steve Barden.
Vergelijkbare organisatie als bij het LIC. Spreker is coordinator van een consultancyteam wat zich bezighoudt met leren en nieuwe media.
Kernbegrippen: Wie is generation Y en welke rol hebben verschillende groepen (creating, authoring, collector, spectator etc.) Verdeling van deze rollen over de diverse generaties als seniors, old boomers, young boomers, generation X, Y, youth etc.
Referentie naar wat werknemers van generation Y willen. Vergelijking tussen status, salaris, ontwikkelingsmogelijkheden, cultuur organisatie etc.
Waarom verdient gen.Y een andere benadering?
- meer diversiteit
- hogere verwachtingen van werkgevers (idealen, betrokkenheid)
- blijvend ontwikkelen (willen uitgedaagd worden en zijn netwerk-georienteerd)
- zijn doelgericht (eigenaarschap)
Waarin komen ze overeen?
maak een einde aan corvee
biedt verschillende manieren van ontwikkeling aan
plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken
wel routes
ondersteuning en coaching
delen met anderen (peers)
Bepaal wat ze al kunnen/beheersen (geen dingen dubbel)
combineer media die passend zijn (niet 1 manier van communiceren)
bevorder self-directing als cultuur
maak verbindingen maar integreer niet alles met bestaande systemen/situaties (eigen leerpaden)
maak gebruik van web 2.0
promoot (www.line.co.uk)
Praktijkvoorbeeld: specialist schools and academies trust --> website voor docenten en studenten (delen, samenwerken). Afsluiting met een aantal do's en dont's.
Eerste Keynote - Online Educa Berlijn
Na een korte wandeling, mooi op tijd voor de kick-off keynote sessie on-line educa in Berlijn. Mijn eerste poging om direct te bloggen onder de key-note. Die begint met het voorlezen van de bezoekerscijfers is het dan eerst de beurt aan het organiserend land van het volgende congres, te weten Senegal in Afrika. De minister van secundair onderwijs Senegal (Prof. Moustapha Sourang) beschrijft E-learning en ICT oplossingen als een geweldig instrument voor het continent om afstandleren te realiseren en een enorme sprong te maken in ontwikkeling. Er wordt verteld over diverse experimenten die nu plaatsvinden m.b.v. diverse sponsoren en instanties. …Goed bezig daar!
The crisis of significance and the future of Education,
Michael Wesch cultureel antropoloog, http://mediatedcultures.net Kansas State University
Met een imposante achtergrond in new media en sociale omgang in groepen. Begint hij met de vergelijking te maken tussen het construeren van content door bedrijven, met het maken van content door the community d.m.v. collaboratie. Daarna het bekende gegoochel met hoeveel materiaal er ondertussen is gegenereerd door ‘user generated content’, en de filters zoals Technocratie, Digg en Delicious.
Ik vraag me af in hoeverre deze zaal deze termen en gegevens al kent, ondertussen vindt ik het niet echt spectaculair meer. Ja er zijn ontelbare artikelen, filmpjes en toto’s maar ik zit toch meer te wachten op de toepassingen die je ermee kunt uithalen, zowel voor het leren, maar ook het raakvlak met Marketing en Communicatie.
Oke, nu lijken we ergens te komen, we gaan naar een stam waar de beschaving nog niet toegeslagen heeft, en dus ook nog geen internet beschikbaar is. Michael is daar een tijdje geweest en wil zijn ervaringen met ons delen. De vreemde omgeving, de vreemde taal was enkele weken wennen… en door het leren van de taal kwam hij erachter dat de stam echt geen idee had wie hij was, en waarom hij aanwezig was. Het besef dat identiteit, zoals kleding daar totaal niets zegt over de persoon.
Het in aanraking komen met de beschaving en media zoals boeken begint er een interessant proces, mensen moesten ineens namen leren, en gaan zich aanpassen aan de informatie die ze ontvangen. Stel dat je in je dorp iedereen kent, dan hoef je alleen maar te weten van welke familie je bent, nu komen er andere invloeden van buiten en moeten er nieuwe namen en woorden verzonnen worden.
“We shape our tools, and thereafter our tools shape us, Marshall McLuhan”
Dit terug vertalend naar zijn klaslokaal in Kanses, onze tools laten ons niet meer werken in hiërarchie maar in netwerken en massa media. Hoe reageert ons scholen stelsel hierop… Het doceren is niet veranderd, maar het leren wel. Ondertussen geïllustreerd door de A4-tes die studenten omhoog houden met teksten erop (komt bekend voor…) … en nu vervallen we weer in het (voor mij) overall bekende verhaaltje…
Oke, we moeten de huidige opvattingen opnieuw bekijken…
- To learn is to acquire information
- Information is scarce and hard to find
- Trust authority foor good information
- Authorized information is beyond discussion
- Obey the authority
- Follow along
En veranderen betekent dus:
- Learn is to create meaningful connections
- Creating significance
“How can we create students who can create meaning full connections, the question is the solution.”
Krachtig ‘maar ingekopt’ slot…
Norbert Bolz, Technical University Berlin
De 5 concepten om internetconcepten te veranderen van kennismanagement naar ‘identity management.
Serious play
Communicatie en mobiliteit zijn de meest belangrijke factoren van leren. En waarom is dat social media nu een succes? Omdat het simpelweg leuk is om op zulke wijze te communiceren. Die skills moeten we dus proberen aan te leren. Leer mensen nieuwsgierig en adaptief te zijn, succesvolle mensen zien geen verschil tussen werken en leven, ze zijn helemaal geabsorbeerd door het paradijs van ‘werk’.
Vroeger was werk een straf ver weg van het paradijs. De moderne maatschappij is daar niet op ingericht, hoe leuker het werk is, des te meer erop neer gekeken wordt. Om terug te schakelen, Software tools die mensen tegenwoordig aanschaffen, daarmee moet je leren spelen. Het is een soort speelgoed geworden. Ermee spelen is juist een goede motivatie om te leren!
Self Design
De werkmaatschappij, gaat naar een personaliteit maatschappij. Maak van jezelf een merk (dit klinkt me als muziek in de oren!) Social networks gaan juist over impressie management en self design. “Broadcast yourself, YouTube” van broadcasting naar narrocasting nu naar ego-casting!
Identity Management (Social wealth, community building)
Hoewel een technische term, en ja het is belangrijk maar hij wil het concept verruimen naar “Wie ben je”. Dit doe je bijvoorbeeld door iemand te ‘googlen’. Alle databases en datatracks op het web over jezelf kun je technisch ‘veilig’ regelen. Maar door de scope van de term te vergroten, is het op te rekken naar Social Wealth. Het perspectief van schaarste, kennis is het nu de sociale identiteit die een voorlopersrol gaat nemen. (dit verhaal heb ik overigens al eens ergens gehoord/gelezen).
Attention Management (More and more.. we know less and less)
Ignorance and trust. Global communication heft een enorme impact op onze tijdsbesteding. Tijd is van nature beperkt. De huidige massamedia probeert even aandacht te krijgen. Nu iedereen met iedereen kan communiceren, begint de competitie toe te nemen. Information overload is geen catastrofe, maar een feit elke dag weer. Informatie is anders dan kennis, informatie management is anders als kennismanagement. Nu kennismanagement in de traditionele zin faalt, hoe kunnen we die informatie en kennis overload beheren… daartoe komt de brug naar linking value. Door verwarring te voeden met nog meer informatie gaat het helemaal mis. Authoriteit en status is niet langer een gegeven voor kennis. Het gaat steeds meer om vertrouwen. Zoekmachines geven wel informatie, maar geen ‘trust’. Daar komt ‘doceren’ om de hoek kijken. ‘Bildung’ is meer als kennis en informatie, dat wat we moeten zien te bereiken.
Linking value (added of sur-plus value)
De logica van de ontstane netwerken, “Essay strengt of weak ties”. De pijnlijke consequenties, is dat de evolutie van nieuwe media sneller gaat dan dat wij het kunnen verwreken. We hebben daarom technieken nodig die mening kunnen geven. De mix tussen virtuele, en realiteit is al een feit. Onze leefwereld wordt steeds groter. Om die schaalgrootte te kunnen behappen, zijn er netwerken, community’s. De traditionele sociale netwerken zijn anders dan de nieuwe sociale virtuele netwerken. “This is why lovers mumble so, information flow is low, emotion is high”. Het resultaat van het onderzoek was dat in sociale netwerken de emotie minder naar voren kwam, maar dat de kennis die geboden wordt wel hoog gewaardeerd wordt. (Luisteren gaat niet altijd samen met direct intikken dus toch maar even die Essay een keer gaan lezen.)
Helaas had deze spreker geen sheets, maar vond het wel veel interessanter als de vorige spreker.
Rogier Larson, last speaker, van Fronter, een (Noorse) open leer omgeving.
Deze (commerciële) spreker legt eerst uit wat Fronter, learning together betekent. Ze hebben 5 gebieden
- Personal work and eportfolio
- Assesment
- Learning and collabration
- CMS
- … en nog iets (het gaat snel!)
Hij wil verder ingaan op het learning and collabrating concept, en introduceert de klanten zoals ATI en wat universiteiten. En nu krijgen we een tooling uitleg… tja en dat kan ik zelf wel uitdokteren, dat is allemaal niet zo spannend. Het bloggen hierover laat ik even over aan Eky…
The crisis of significance and the future of Education,
Michael Wesch cultureel antropoloog, http://mediatedcultures.net Kansas State University
Met een imposante achtergrond in new media en sociale omgang in groepen. Begint hij met de vergelijking te maken tussen het construeren van content door bedrijven, met het maken van content door the community d.m.v. collaboratie. Daarna het bekende gegoochel met hoeveel materiaal er ondertussen is gegenereerd door ‘user generated content’, en de filters zoals Technocratie, Digg en Delicious.
Ik vraag me af in hoeverre deze zaal deze termen en gegevens al kent, ondertussen vindt ik het niet echt spectaculair meer. Ja er zijn ontelbare artikelen, filmpjes en toto’s maar ik zit toch meer te wachten op de toepassingen die je ermee kunt uithalen, zowel voor het leren, maar ook het raakvlak met Marketing en Communicatie.
Oke, nu lijken we ergens te komen, we gaan naar een stam waar de beschaving nog niet toegeslagen heeft, en dus ook nog geen internet beschikbaar is. Michael is daar een tijdje geweest en wil zijn ervaringen met ons delen. De vreemde omgeving, de vreemde taal was enkele weken wennen… en door het leren van de taal kwam hij erachter dat de stam echt geen idee had wie hij was, en waarom hij aanwezig was. Het besef dat identiteit, zoals kleding daar totaal niets zegt over de persoon.
Het in aanraking komen met de beschaving en media zoals boeken begint er een interessant proces, mensen moesten ineens namen leren, en gaan zich aanpassen aan de informatie die ze ontvangen. Stel dat je in je dorp iedereen kent, dan hoef je alleen maar te weten van welke familie je bent, nu komen er andere invloeden van buiten en moeten er nieuwe namen en woorden verzonnen worden.
“We shape our tools, and thereafter our tools shape us, Marshall McLuhan”
Dit terug vertalend naar zijn klaslokaal in Kanses, onze tools laten ons niet meer werken in hiërarchie maar in netwerken en massa media. Hoe reageert ons scholen stelsel hierop… Het doceren is niet veranderd, maar het leren wel. Ondertussen geïllustreerd door de A4-tes die studenten omhoog houden met teksten erop (komt bekend voor…) … en nu vervallen we weer in het (voor mij) overall bekende verhaaltje…
Oke, we moeten de huidige opvattingen opnieuw bekijken…
- To learn is to acquire information
- Information is scarce and hard to find
- Trust authority foor good information
- Authorized information is beyond discussion
- Obey the authority
- Follow along
En veranderen betekent dus:
- Learn is to create meaningful connections
- Creating significance
“How can we create students who can create meaning full connections, the question is the solution.”
Krachtig ‘maar ingekopt’ slot…
Norbert Bolz, Technical University Berlin
De 5 concepten om internetconcepten te veranderen van kennismanagement naar ‘identity management.
Serious play
Communicatie en mobiliteit zijn de meest belangrijke factoren van leren. En waarom is dat social media nu een succes? Omdat het simpelweg leuk is om op zulke wijze te communiceren. Die skills moeten we dus proberen aan te leren. Leer mensen nieuwsgierig en adaptief te zijn, succesvolle mensen zien geen verschil tussen werken en leven, ze zijn helemaal geabsorbeerd door het paradijs van ‘werk’.
Vroeger was werk een straf ver weg van het paradijs. De moderne maatschappij is daar niet op ingericht, hoe leuker het werk is, des te meer erop neer gekeken wordt. Om terug te schakelen, Software tools die mensen tegenwoordig aanschaffen, daarmee moet je leren spelen. Het is een soort speelgoed geworden. Ermee spelen is juist een goede motivatie om te leren!
Self Design
De werkmaatschappij, gaat naar een personaliteit maatschappij. Maak van jezelf een merk (dit klinkt me als muziek in de oren!) Social networks gaan juist over impressie management en self design. “Broadcast yourself, YouTube” van broadcasting naar narrocasting nu naar ego-casting!
Identity Management (Social wealth, community building)
Hoewel een technische term, en ja het is belangrijk maar hij wil het concept verruimen naar “Wie ben je”. Dit doe je bijvoorbeeld door iemand te ‘googlen’. Alle databases en datatracks op het web over jezelf kun je technisch ‘veilig’ regelen. Maar door de scope van de term te vergroten, is het op te rekken naar Social Wealth. Het perspectief van schaarste, kennis is het nu de sociale identiteit die een voorlopersrol gaat nemen. (dit verhaal heb ik overigens al eens ergens gehoord/gelezen).
Attention Management (More and more.. we know less and less)
Ignorance and trust. Global communication heft een enorme impact op onze tijdsbesteding. Tijd is van nature beperkt. De huidige massamedia probeert even aandacht te krijgen. Nu iedereen met iedereen kan communiceren, begint de competitie toe te nemen. Information overload is geen catastrofe, maar een feit elke dag weer. Informatie is anders dan kennis, informatie management is anders als kennismanagement. Nu kennismanagement in de traditionele zin faalt, hoe kunnen we die informatie en kennis overload beheren… daartoe komt de brug naar linking value. Door verwarring te voeden met nog meer informatie gaat het helemaal mis. Authoriteit en status is niet langer een gegeven voor kennis. Het gaat steeds meer om vertrouwen. Zoekmachines geven wel informatie, maar geen ‘trust’. Daar komt ‘doceren’ om de hoek kijken. ‘Bildung’ is meer als kennis en informatie, dat wat we moeten zien te bereiken.
Linking value (added of sur-plus value)
De logica van de ontstane netwerken, “Essay strengt of weak ties”. De pijnlijke consequenties, is dat de evolutie van nieuwe media sneller gaat dan dat wij het kunnen verwreken. We hebben daarom technieken nodig die mening kunnen geven. De mix tussen virtuele, en realiteit is al een feit. Onze leefwereld wordt steeds groter. Om die schaalgrootte te kunnen behappen, zijn er netwerken, community’s. De traditionele sociale netwerken zijn anders dan de nieuwe sociale virtuele netwerken. “This is why lovers mumble so, information flow is low, emotion is high”. Het resultaat van het onderzoek was dat in sociale netwerken de emotie minder naar voren kwam, maar dat de kennis die geboden wordt wel hoog gewaardeerd wordt. (Luisteren gaat niet altijd samen met direct intikken dus toch maar even die Essay een keer gaan lezen.)
Helaas had deze spreker geen sheets, maar vond het wel veel interessanter als de vorige spreker.
Rogier Larson, last speaker, van Fronter, een (Noorse) open leer omgeving.
Deze (commerciële) spreker legt eerst uit wat Fronter, learning together betekent. Ze hebben 5 gebieden
- Personal work and eportfolio
- Assesment
- Learning and collabration
- CMS
- … en nog iets (het gaat snel!)
Hij wil verder ingaan op het learning and collabrating concept, en introduceert de klanten zoals ATI en wat universiteiten. En nu krijgen we een tooling uitleg… tja en dat kan ik zelf wel uitdokteren, dat is allemaal niet zo spannend. Het bloggen hierover laat ik even over aan Eky…
laatste keynote van ochtend 1
Net als twee jaar geleden verzorgt Fronter een keynotesessie. Deze keer over waardevermeerdering, kennismanagement en samenwerking. Fronter is een Noorse ELO die inmiddels 10 jaar bestaat en aardig uitgebreid is sinds de vorige keer.
Na de reclamebreak voor Fronter geeft Roger Larsen een ontwikkeling door rond ELO's:
Van VLE naar MLE (managed learning environments) met onderdelen als courses, eportfolio's, content systemen en integratie van toepassingen met back-end systemen.
Vergelijking tussen een MLE en een Operating System for Learning --> secure, closed and managed environment. Vergelijk met Institutional framework dat een aantal zaken regelt en waar je op kunt vertrouwen als individu maar ook als instituut.
Generation Y = millenials = net generation
fragmented, personlized, flexible, JIT-learning
blogs: 44% leest, 28% schrijft.
Web (homemade systems) --> LMS --> MLE --> PLE (met daarin ook een lifelong ePortfolio, personal skin dat ook meteen synchroniseren met onderliggende systemen mogelijk maakt). --> CWE = collaborative working environment
Na de reclamebreak voor Fronter geeft Roger Larsen een ontwikkeling door rond ELO's:
Van VLE naar MLE (managed learning environments) met onderdelen als courses, eportfolio's, content systemen en integratie van toepassingen met back-end systemen.
Vergelijking tussen een MLE en een Operating System for Learning --> secure, closed and managed environment. Vergelijk met Institutional framework dat een aantal zaken regelt en waar je op kunt vertrouwen als individu maar ook als instituut.
Generation Y = millenials = net generation
fragmented, personlized, flexible, JIT-learning
blogs: 44% leest, 28% schrijft.
Web (homemade systems) --> LMS --> MLE --> PLE (met daarin ook een lifelong ePortfolio, personal skin dat ook meteen synchroniseren met onderliggende systemen mogelijk maakt). --> CWE = collaborative working environment
The 21st century
De 3e keynotespreker heeft een interessant verhaal maar dit komt maar heel beperkt over doordat hij weigert andere middelen dan zijn stem te gebruiken. Generatieding, digitale dino's??? Uitspraak die blijft hangen is in ieder geval die rond de typering van de 21ste eeuw: the century of reputation and recommendation. Identitymanagement wordt sociologisch op heel andere manieren gebruikt dan tradiotioneel vanuit de ICT. Daarnaast: hoe leuker/interessanter/uitdagender het werk, hoe beter mensen ervoor worden betaald.
The crisis of significance and the future of educarion
De 2e keynote van vandaag Michael Wesch van Kansas State. Cultureel antropoloog en onderzoeker naar nieuwe media en menselijke interactie.
Ok Brian, just for you, the highligths of his presentation. Changing the ways we approach information. From knowledgable towards being knowledge able. The 1 million dollar story on 30 seconds advertising during the Superbowl.
RETHINKING INFORMATION BUT ALSO COPYRIGHT, AUTHORSHIP AND RELATIONS.
- user generated content --> user generated filtering (tagging, bookmarking) --> user generated organization (iGoogle page)--> user generated distribution competing with old ways of distribution (tv)
- backflash to 1989: you're not going to turn passive consumers into active users....
- videos on you tube are mostly meant for a limited number of people to view
Now there are over 133 million blogs (blogs only started in 2003) --> user generated commentary (technorati website) --> user generated ratings (Twitter) but also integration of new media with old media.
Information revolution but even more a social revolution (rethinking copyrights)
Lessons from Papua New Guinea:
Summer research in villages without electricity and therefore no internet. Fear of snakes??? Not knowing the language and experiencing lots of cultural differences made him realize how important the role is that media play in our identity. Media are not just tools, or means of communications but they mediate relationships.
How fast are media changing --> no longer we have mass audiences.
Network (participation) vs hierarchy (foto)
Reference to Marshall McLuhan: teaching hasn't changed, but learning has!
Example of the classroom
From the idea that learning is to acquire information and that is hard to find, trust authority for good information, authorized information is beyond discussion, obey the authority and follow along --> the questions they're asking are about limits to learning (how many credits do I get) --> the crisis of significance.
Learning is to create meaningful connections!!!! How to do this?.
The question is the solution
Ok Brian, just for you, the highligths of his presentation. Changing the ways we approach information. From knowledgable towards being knowledge able. The 1 million dollar story on 30 seconds advertising during the Superbowl.
RETHINKING INFORMATION BUT ALSO COPYRIGHT, AUTHORSHIP AND RELATIONS.
- user generated content --> user generated filtering (tagging, bookmarking) --> user generated organization (iGoogle page)--> user generated distribution competing with old ways of distribution (tv)
- backflash to 1989: you're not going to turn passive consumers into active users....
- videos on you tube are mostly meant for a limited number of people to view
Now there are over 133 million blogs (blogs only started in 2003) --> user generated commentary (technorati website) --> user generated ratings (Twitter) but also integration of new media with old media.
Information revolution but even more a social revolution (rethinking copyrights)
Lessons from Papua New Guinea:
Summer research in villages without electricity and therefore no internet. Fear of snakes??? Not knowing the language and experiencing lots of cultural differences made him realize how important the role is that media play in our identity. Media are not just tools, or means of communications but they mediate relationships.
How fast are media changing --> no longer we have mass audiences.
Network (participation) vs hierarchy (foto)
Reference to Marshall McLuhan: teaching hasn't changed, but learning has!
Example of the classroom
From the idea that learning is to acquire information and that is hard to find, trust authority for good information, authorized information is beyond discussion, obey the authority and follow along --> the questions they're asking are about limits to learning (how many credits do I get) --> the crisis of significance.
Learning is to create meaningful connections!!!! How to do this?.
The question is the solution
Keynote dag 1
Net als vorig jaar start de keynote in Berlijn met een opsomming van de aanwezige nationaliteiten, 91 dit jaar en de top-10 van landen. In tegenstelling tot vorig jaar zijn het nu de Britten die de grootste delegatie hebben. Bijna 2100 deelnemers dit jaar, met verrassend veel Oost-Europeanen en Scandinaviers.
De eerste keynote na de formele opening van het hoofdcongres wordt gehouden door de staatssecretaris hoger onderwijs uit Senegal. Helaas spreekt deze geen Engels maar alleen Frans en worden de hoofdpunten uit zijn speech vertaald weergegeven op grote schermen. Maar, ... meteen hierna komt Michael Wesch van Kansas State....
De eerste keynote na de formele opening van het hoofdcongres wordt gehouden door de staatssecretaris hoger onderwijs uit Senegal. Helaas spreekt deze geen Engels maar alleen Frans en worden de hoofdpunten uit zijn speech vertaald weergegeven op grote schermen. Maar, ... meteen hierna komt Michael Wesch van Kansas State....
Sneeuwstormen in Berlijn
En ja hoor. Op de 'vrije' dag in Berlijn sneeuwt het en niet zo'n beetje ook! Berlijn in de sneeuw blijkt een behoorlijke uitdaging te zijn. Dinsdagmiddag kwam de hele ploeg aan op Tegel zonder vertraging en met een snelle taxirit dwars door Berlijn hadden we binnen een kwartier allemaal een kamer in het Crowne Plaza en konden we op zoek naar een restaurant in Downtown Berlin. Na de scenic route kwamen we uiteindelijk aan bij een traditionele Italiaan.... Verder geen commentaar.
Gisteren, woensdag startte met het inschrijven bij het congres, in ieder geval voor het 'plebs'. Deze keer waren er vrijwel geen problemen met de papieren en konden we snel Berlijn in. Na de aanschaf van een metro-dagkaart konden we aan de 'guided tour' beginnen. In de sneeuwstorm naar Unter den Linden, het Sonycentre (niet overdekt!), een theatershop met allerlei attibuten, het Joods gedenkteken en natuurlijk ook naar Checkpoint Charlie (inclusief museum) en de Rijksdag om uiteindelijk 's avonds de Spree over te steken om te eten bij de Indier. Daar bleken twee tafels nodig om alle eten kwijt te kunnen. Daarna opnieuw de metro in om ons voor te bereiden op het echte congres vandaag.
Gisteren, woensdag startte met het inschrijven bij het congres, in ieder geval voor het 'plebs'. Deze keer waren er vrijwel geen problemen met de papieren en konden we snel Berlijn in. Na de aanschaf van een metro-dagkaart konden we aan de 'guided tour' beginnen. In de sneeuwstorm naar Unter den Linden, het Sonycentre (niet overdekt!), een theatershop met allerlei attibuten, het Joods gedenkteken en natuurlijk ook naar Checkpoint Charlie (inclusief museum) en de Rijksdag om uiteindelijk 's avonds de Spree over te steken om te eten bij de Indier. Daar bleken twee tafels nodig om alle eten kwijt te kunnen. Daarna opnieuw de metro in om ons voor te bereiden op het echte congres vandaag.
Abonneren op:
Posts (Atom)