OPENINGSSESSIE ONLINE EDUCA BERLIJN
In zijn openingswoord maakt de voorzitter, dr. Talal Abu-Ghazaleh een statement:
"The word EDUCATION (Roman roots) means 'pull out' not 'push in'."
Het vurige pleidooi van Neelie Kroes sluit daar goed bij aan. Ze roept de toehoorders op om het tempo op te voeren om gebruik te maken van technologie in het onderwijs. Vooral om onze studenten de beste mogelijkheden te bieden en het beste uit ze halen. Technologie kan daar een grote en positieve rol in spelen. Het is geen kostenpost, het is een investering!
Kroes vraagt zich af waarom het onderwijs nog zoveel lijkt op het onderwijs van vroeger. Schoolborden en leerboeken zijn de standaard, terwijl de technologie het mogelijk maakt om leermateriaal te ontwikkelen dat rijk, interactief en adaptief is.
De derde spreker deelt een interessante gedachte over hoe traditionele rollen verschuiven. Vroeger vroeg je het aan je vader. Nu pak je je iPhone. Eigen gedachte: Vroeger luisterde je naar de docent Nu...?
De vierde spreker, Dr. Jeff D. Burden, deelt zijn 'learning framework' en laat zien hoe technologie het onderwijs kan veranderen. "It's a powerfull enabler!" Het framework bestaat uit vijf onderdelen: Tell, Show, Do, Review, Ask. Hij schetst een individueel leerpad.
Wat betekent dit voor Aans?De vier sprekers bevestigen dat we met ViA binnen Avans een goede keuze hebben gemaakt! De kracht van technologie en de belangrijke rol die het kan spelen in het verbeteren van het onderwijs. Opvallend vind ik de aandacht voor het individu. Het sluit aan bij onze herijkte onderwijsvisie waar we de lerende centraal stellen. Het lijkt mij een uitdaging om binnen ViA en Avans verder na te denken over de praktische vertaling naar het het onderwijs en het individu. Dichtbij In de vorm van gevorderde projecten, maar ook als ik kijk naar de innovatieprojecten als OER en Mobiel leren. De openingssessie is meer een bruikbare onderlegger en verantwoording voor de mooie dingen die we doen. Binnen TEL lijkt het mij goed om de vele mogelijkheden, toepassingen en ondersteuning in kaart te brengen aan de hand van het framework van Simons (presentatie Masterclass ICT Docentprofessionalisering Surf) gekoppeld aan de onderwijsvisie.