zaterdag 3 december 2011

Online Educa Berlijn Dag 2 (full version)

Dag 2 van Online Educa Berlijn



Van achter naar voor, omdat de écht kwaliteit pas op het einde kwam, in
de sessie A students perspective. Quote 1: "We don't have to be educated, you have! If it comes to ICT-tools". Quote 2: "We're not the only ones here who need to learn". Wat ik geleerd heb? Dat studenten beter presenteren, beter nadenken over hun boodschap en meer interactie vragen én krijgen dan ik waar dan ook gezien heb. Een voorbeeldfilmpje van hoe het moet (verderop in de blog een filmpje hoe het niet moet):


Opvallend:

  • Gebruik Mobile Learning om kleine chuncks informatie af te leveren. Om te onthouden.

  • Meerkeuzevragen zetten het denken uit.

  • Delen van sheets is nodig: overschrijven vaak onzinnig.

  • Over tools: gebruik wat er is, als het maar simpel is. Facebook is simpel, dus gebruiken we graag. En het werkt op mobiele devices.

  • Probleem met de huidige omgevingen: inloggen, inloggen, inloggen, niet gebruiksvriendelijke en content en communicatie zijn los. Communicatietools te moeilijk in gebruik.

  • Neem de ICT vaardigheden van docenten mee in hun opleiding.

  • Leuk filmpje over History of English


Over Outputgestuurd Onderwijs (OOO)
Professor uit Spanje klaagt: "Ik wordt alleen afgerekend op mijn onderzoeksresultaten, niet op mijn leskwaliteit". Professor uit Amerika: "Twee keer slechte evaluatie, betekent vertrekken. En we hebben peers, die lessen (onverwacht) bezoeken én een oordeel geven.

Quote: "Producing, sharing, presenting the artifact, makes the competence of the teacher evident." Mijn conclusie: veel meer laten doen, dus. Maar dan wel door studenten! Die kunnen dat prima (zie het filmpje boven).

Beer zegt: "Leuk hoor dat ICT-rijbewijs uit de inleiding, maar kan niemand de resolutie van de beamer even goed zetten en die meneer helpen zijn laptop aan te sluiten?"

Over Social Media
Rampsessie. Het begon nog wel leuk. Met een verhaal over GIS bij de Royal Argiculture Academy. ook via web, ook met filmpjes. En met interactie tussen studenten. Ook zij vinden het vervelend dat ze de applicatie niet aan kunnen bieden via het net. #wezijnnietdeenigen. Dan Igor. Van zijn verhaal heb ik niks begrepen. Wel een stukje opgenomen:


Ik heb nog nooit een student van ons zó slecht zien presenteren. Of zelfs maar half zo slecht. Dus wel heel mooi materiaal ter leringe ende vermaeck voor mijn training presentatievaardigheden!


Beer vraagt zich af: "Lezen alle italianen alleen maar voor als ze moeten presenteren?"

Een social innovation machine. Leuk idee zo'n netwerk. (http://www.sometu.fi), jammer dat het in het Fins is en de laaste Engelse bijdrage 2 jaar oud.

Susan had een leuk verhaal! Cocreat (www.cocreat.eu) later eens bekijken. Filmpje van kinderen die (in verschillende rollen: journalist, fotograaf, audioman) een reportage moeten maken en presenteren. Met een iPhone per groepje. Prima idee! Beter ook dan de verslagen die wij laten schrijven voor SLB? Mij speekt het iig veel meer aan!

De Keynotes
De eerste spreekster is charmant en grappig en haar motte is super "I have nothing I can learn you, I just like to look at things in a simple way". Loved it!

De petrischaal als het klaslokaal: dat beeld is blijven hangen van spreker 2. Een gecontroleerde omgeving, met condities die in beide gevallen optimaal zouden moeten zijn om te kunnen groeien! #echtATGM.
Beer vraagt zich af "Heeft de tweede Key Note-spreker altijd een boekje geschreven wat hij wil promoten?"

Spreker drie. BlablabalbalbaCVblabalblaCVblablaDaarGewerkt. Beer zegt: "Wat lopen er veel mensen weg? Dat is toch zielig voor die meneer?". Ze hadden wel een mooi gebouw en samenwerking met BBC en ITV. Het kan blijkbaar dus wel, samenwerken met bedrijven.

En dan... de laatste en beste keynote! Hij benadrukt dat assessments gaan om de dialoog, om het "sit aside". Helemaal mee eens! En zijn motto "It's about how to reach each single individual student" kan ook op mijn zegen rekenen. Maximale span of control: 150 studenten. Waarom stoppen wij er dan 1000 in een academie?
Beer zag: "Die meneer heeft een lollige das!"

En zo komt er van achter naar voor een einde aan de OEB2011. Veel gezien. Veel gepraat. Veel indrukken te verwerken. #nuffrust