donderdag 4 december 2008

Enhance Mobile Learning, Sessie 3

Mobile learning, is de aankondiging dat klinkt al beter als de oorspronkelijke titel van deze sessie. De spreker belooft zelfs de beste sessie neer te gaan zetten. Onze sprekers gaat over mobiele ‘killer apps’ spreken.

Voice: The killer application of mobile learning
(Mobiele) telefonie inzetten voor het overhoren van spreekvaardigheid. De student records an oral response, answers are saved as WAV/MP3

Live wordt er gebeld met het voicemail achtige systeem. Het spraakmenu wordt gestart, en door het indrukken van 1,2,3 start een vraag. Je spreekt je antwoord in; en zo gaat het door. Met korte antwoorden geeft het systeem aan dat je zo volledig mogelijk moet zijn. Via een webinterface kan de docent het ingesproken terugluisteren en er feedback op geven.

De volgende stap is om van gelijk niveau zijnde mensen in groepen te plaatsen en m.b.v. een conference call communiceren, waar een docent (later) via de webinterface op kan inloggen, en kijken hoe het gaat. Door het mixen van diverse culturen in de diverse taallessen is het een krachtig middel om met en van elkaar te kunnen leren. (Learning Language Tool)
- Je eigen antwoord luisteren
- Andere antwoorden luisteren
- Native speakers antwoorden luisteren

Studenten die je in de klas niet vaak hoort komen zo ook aan de beurt. Voortgang kun je terugluisteren. 95% van de studenten vond het leuk en was tevreden. Er is een whitepaper beschikbaar op: www.learnosity.com

Voor taal onderwijs lijkt me het inderdaad een super leuke en handige tool…

Mobile learning at IE Business school (Madrid)
Deze private internationale business school www.ie.edu/business heeft veelal interactieve content concepten via Internet. Het korte introductiefilmpje laat zien hoe ze het e-learning project aangepakt hebben, we zien een business game van start tot eind. Helaas kan ik hem momenteel niet snel terugvinden op hun website. Waar het in deze sessie over gaat is de doorvertaling van deze concepten naar mobiele toepassingen.

Het ombouwen van traditioneel MBA geschreven onderwijs naar MP3 audiobestanden was een simpele stap. D.m.v. capita selecta opdrachten is alles ingesproken. Kwaliteit zit vooral in de selectie van het materiaal wat ingesproken moet worden en de spreker. We horen een klein voorbeeldje.

Een ander voorbeeld wat ze ontwikkeld hebben is een real-life case over de wereld olieprijzen. De traditionele websites voor deze cursus is helemaal omgebouwd naar een iPhone interface. De student kan continu (mobiel) informatie opvragen waarop hij/zij beslissingen moet nemen, of op moet reageren. Prijzen, weer, nieuws zowel visueel als met audio. GEWELDIG! Je simulatie loopt mee op je mobiele telefoon!

Real-time simulation on the move: The learner context (Aberdeen)
Undergraduate geographers experiences of a real-time flood disaster simulation activity using their own mobile phones (SMS Text is the killer app)
Imagine, you are a manager of civil defense in a small town in South Eastern France… in the scenario the weather conditions are changing, you must respond to the changes tat are taking place to prevent a disaster.

Studenten ontvangen continu sms berichten over de situatie naarmate het scenario vervolgt. Studenten moeten terug sms’en met welke optie ze kiezen 1. Geen actie, 2 Wel actie. Naarmate de antwoorden, zijn er uiteindelijk 30 verschillende eindes aan het scenario. “A major flood engulfs…” als eindresultaat.

Niet alleen via SMS maar ook aangeboden via e-mail, dit vanwege de kosten van SMS berichtjes. Binnen 2 uur moet er geantwoord worden, anders wordt het standaard antwoord genomen. Het is real-time, men moet meteen antwoorden, 24hour/3day activiteit. Snel leren beslissen.

De gebruikers werden via diverse manieren gevraagd hoe het gebruik en de communicatie ervaren werd. Sowieso bleek dat SMS berichten de meest gebruikte toepassing bij de studenten was. De studenten waren erg positief over het mobiel leren, maar het commentaar was wel dat het vooral niet teveel op deze manier moet gaan. Ook wilde ze graag meer als 2 keuze opties.

Bij de keuze of je e-mail of SMS wilt gebruiken om snel beslissingen te nemen, is de zaal ongeveer 50/50 verdeeld, bij de studenten veelal SMS.
Het ontvangen van sms berichten at any time was geen issue.

Hoe verhoud SMS zich nu met hun peer community? Er werd gediscussieerd via SMS tussen vrienden, via Facebook werden grapjes gemaakt, en samen wachten op het volgende bericht.

Studenten moesten ook een dagboek bijhouden, waarom ze bepaalde keuze maakten. Dit werd als zeer prettig ervaren.

Tevens was er bewijs van emotionele belevenis. Enjoyment, involvement, excitement,
…maar hebben ze er nu iets van geleerd? De spreker citeert een student en concludeerd:
- Students are open to innovation
- Students are happy to use their own mobile phone
- Students use their mobile phones within te context of wider use of technology.

Een vraag naar de ontwikkelkosten; De studenten kunnen vaak ongelimiteerd SMS’ en dat valt erg mee. Het scenario ontwikkelen koste 4 dagen. De technische uitvoering kon ze niet beantwoorden.

Vraag: Hoe zat de informatievoorziening rondom het sms’en. Er was een soort van crisis centrum ingericht waar op specifieke vragen, specifieke antwoorden terug komen.

Vraag: technische onvolkomenheden? SMSjes die af en toe niet aankomen. Er waren geen problemen met gebruikers die geen mobiele telefoon hebben.

Voor vragen, kunnen we Shara mailen op: s.cornelius@abdn.ac.uk

Mobile barcodes QRcodes in eLearning by Inge de Waard.
www.slideshare.net/ignatia
Normaliter ontwikkelen ze onderwijs voor onderontwikkelde landen. Ze begint met het uitleggen van de shotcode (je weet wel die kleine barcode-achtige dingetjes waar je informatie achter kunt hangen)

Toch maar even de slideshare doorklikken… oke gezien; ik ga nog op zoek naar een andere sessie…

Geen opmerkingen: