zondag 7 december 2008

Open Educational Resources

De tweede dag is er de keuze uit 2 key-note sessies. Ik sluit aan bij de OED sessie, 3 sprekers over de Open Educational Resources.

Iedere spreker heeft het over de vraag: “Are OERs sustainable”, “Is the status quo sustainable?” twee zaken werden bij dit onderwerp special belicht, de kosten en het onderhouden van het materiaal.
De prijs van boeken is 2x sneller gestegen dan de inflatie over de laatste 10 jaar. Uitgevers zijn zichzelf mometeel uit de markt aan het prijzen. In Californië is het boekengeld zelfs al duurder dan het collegegeld. De vergelijking wordt gemaakt met de muziek, film en software industrie. Andere businesmodellen zullen geïntroduceerd moeten worden, in een markt waar steeds meer Open Educational Resources beschikbaar zijn…
Als je de huidige schrijversmarkt bekijkt, zijn er maar een paar ‘Harrie Potter’ studieboeken, en de rest van het materiaal wat geschreven wordt, bevindt zich in “The long tail”. Veel schrijvers van deze content doen dit ‘erbij’ in hun dagelijkse werk.

“OER (can be) compatible with for –profit publishing; Creative Commons, enables commercial entities to add value to OERs new opportunities for Global community engagement via translation, customization.”

“Business model: Add value to open materials (publisher as a redhat) hoewel het gratis is, is de toegevoegde waarde zo groot dat ze toch 600 miljoen per jaar omzetten.”

“Flatworld knowledge, the business model is to make the textbooks free and earn money from supplementals.”

Kwaliteitscontrole
Een idée over kwaliteitscontrole op OER’s is het volgende. Door m.b.v. sociale interesse groepen te werken, kan men kwaliteitsproducten verzamelen en controleren. Die set verzamelingen van materiaal kan evt. betaald aangeboden worden.
Control quality of OERS by the use of lenses – scalable social software for quality review. (www.univ.edu/CNX & http://www.IEEE.org/CNX & http://www.CNX.org/lenses/… )
Betalen om via een bepaalde lens te kijken.
1. OERs more sustainable than the status quo
2. Look at software and music businesses to see into the future of educational publishing
3. Most educational publishing is long-tail
4. …
Dangers: Fragmentation due to incompatible materials, different intellectual property, different technologies
Capetowndeclaration.org


JISC: Mission: to provide world-class leadership in the innovative use of information and communications Technology to support education and research.

Geen opmerkingen: