In de inleiding van de pre-conferentie over de impact van ICT voor leren is meteen de toon gezet:
'Impact of ICT on education and training has not yet been as great as expected. Transformation of business and public services through ICT has not yet reached teaching and learning processes. Embedding ICT in education and training systems requires further changes. Across technical, learning and organizational aspects.'
Dit blijkt uit het Lifelong Learning Programma van de Europese Commissie.
In de presentatie wordt overduidelijk dat we in de afgelopen jaren vooral gericht zijn geweest op de infrastructuur en de digitale vaardigheden van docenten. Dat heeft weinig inzicht gegeven in de toegevoegde waarde van ICT. We weten weinig tot niks over het effect voor de leerresultaten van studenten. Dat komt door de matige aandacht voor inhoud, digitale didactiek en de rol van het management. Het integreren van ICT in het onderwijs vraagt om een andere aanpak waarbij het leren als uitgangspunt wordt genomen.
"Student outcomes should be core!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe meet je student outcomes. Hogere cijfers? Is daar ook iets over gezegd?
Groet,
Esther van Popta
Goede vraag en leuk dat je zo snel reageert. Momenteel wordt de vraag 'live' aangekaart.
Wat ik begrijp is dat de Europese Commissie nadenkt over indicatoren om de learning outcomes te meten.
De constatering is dat het een braak liggend terrein is. De mening dat we het over een andere boeg moeten gooien lijkt gedragen.
Groet,
Ronald
Een reactie posten