donderdag 14 oktober 2010

Alternate reality gaming voor instellingsverbondenheid?

Verslag immersive learning experience via the alternate reality model

Mississippi state university heeft gebruikt gemaakt van alternate reality gaming. De game bestaat uit een verhaal (hints, puzzles, events). Ze hebben de game gebruikt om de studenten te betrekken bij de universiteit.

Om de studenten te bereiken hebben ze een viral marketing campaign opgezet...gebruik makend van social media als twitter en facebook. De game is opgebouwd als een algoritme, waarbij verschillende keuzes verschillende ervaringen opleveren. Het is een soort schatzoektocht geworden om zaken te zoeken en vinden op de campus, om deze te leren kennen. Dit was allemaal gekoppeld aan een boek waarvan de uni ze uitdaagde om het te lezen.... deze manier leerde ze niet alleen de campus kennen, maar ook het boek...daar moesten ze ook vragen over beantwoorden om verder te komen in de game. Even voor de helderheid...dit was nauwelijks een digitale game...ze hebben echte voorwerpen verstopt op de campus als hints...en op deze voorwerpen stond een nieuwe url om verder te komen.

Studenten konden prijzen winnen tijdens het spel: t-shirts, ipod, cadeaubonnen. Dit was gekoppeld aan de vragen over het boek! Het was een volledig vrijwillig programma...studenten waren vrij om hier aan mee te doen. 

En nu wat het opgeleverd heeft en wat het uiteindelijke doel was... Het verhoogde de betrokkenheid van de studenten bij de universiteit...dusdanig dat onder de spelers de uitval in jaar 1 met 10% was afgenomen...dit in vergelijking met de niet-spelers... Dit sluit aan bjj het model van Tinto wat Brian bij ons geintroduceerd heeft...betrokkenheid verlaagd uitval!

Dit jaar hebben ze het opnieuw gedaan en de resultaten waren lager...waarom?... Er waren dit jaar geen prijzen te winnen...de A studenten speelde toch mee, maar de B en C studenten...deze hebben de prijs nodig als drijfveer! Het vertrouwen op intrinsieke motivatie is in mijn ogen niet de weg...studenten in deze leeftijd hebben dat in hoge mate niet (is gekoppeld aan brein ontwikkeling)...dus er lijkt mij niks mis te zijn met een extrinsieke motivator! De uitvoering en opzet van deze game...zowel digitaal als real life...vind ik een fantastisch idee!

Geen opmerkingen: