De Onderwijsdagen 2012 zijn alweer achter de rug.
Via de Zestor-subsidie van 500 euro kon ik er dit jaar opnieuw bij zijn. Belangrijk vanwege het netwerken met deelnemers van andere hogescholen en universiteiten en ook een hele snelle manier om de top trends in het Nederlandse onderwijs in beeld te krijgen.
Opvallend dit jaar was de ruimte aandacht voor OER (Online Educational Resources), vaak gekoppeld aan de MOOC's (zie vorig blogbericht), digitaal toetsen (onder andere met de vervolgacties op het rapport 'Vreemde ogen dwingen'), en niet te vergeten Learning Analytics.
Dit laatste onderwerp komt steeds vaker naar voren op congressen. Het is dan ook verrassend hoe weinig we nog gebruik maken van de data die is opgeslagen in online leeromgevingen, waar bijna 90% van onze studenten vrijwel dagelijks gebruik van maakt.
Learning analytics kan ons op verschillende manieren inzicht geven in het studiegedrag van studenten, de materialen die zij daarbij gebruiken en tenslotte succesvolle interventies. Er waren dan ook de nodige presentaties over dit onderwerp.
De meest verrassende vond ik echter die van John Campbell van Purdue University. Ja, je kunt jarenlang praten over de verschillende definities, en over de kwaliteite van allerlei bronbestanden en nog veel meer. Gelukkig kun je er ook voor kiezen om gewoon te starten.
Bijvoorbeeld door aan docenten te vragen welke studenten volgens hen het risico lopen om uit te vallen. Of om klein te beginnen en vanuit een duidelijk doel de focus te leggen waar je learning analytics op in wilt zetten. Een instrument als course signals kan je daarbij helpen, net als het Early Warning System wat al in Blackboard zit......
Misschien wel een heel goed voornemen voor 2013......
vrijdag 16 november 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten