Sessie: What’s in a story.
Lezing 1 Digital storytelling for Learning an Content Production
Grete Jamissen
Digital storytelling:
- The power: the narratives + multimedia+technology+Pupose
- Tool in the hand of the learners;
- Dramaturgical Tools (the need to make your point clear in a few words
Two cases, two stories
- Case 1: team building (college’s tell each other a story about their work to to learn about each other)
- (zie ook de conferentieschijf voor aanvullende info)
- Case 2: Learning from experience (de studenten ondersteunen elkaar ook in hun productieproces)
(in de getoonde cases werd de verhalen vooral verteld aan de hand van foto’d (story was dus als het ware een pratende powerpoint (wel heel krachtig))
Issues
Volgens docenten en studenten uitstekend reflective en communicatieinstrument.
Dingen in compacte tijd is een uitdaging op zich die je denken en reflecteren flink aanscherpt.
Nog wel issues:
- kwaliteit technologie
- aandacht die de technologie nog vraagt en afleidt van het doel
- Dramaturgy moet serieues ontwikkeld worden. Ze hefbben dat niet vanzelf
“Whats’in a story
The magic works both ways:
- Create, share, get involved (also emotionally)
http://home.hio.no/dighist
----------------------------------------------------------
Lezing 2 Storytelling, e-Learning and Generation Y
Mathew Murray & Brian Doegen (Pice Waterhouse Coopers)
Why use Stories?
- Forces people to be very clear about the relevant issues (problems and solutions and decisions);
- Create suspense, interaction and causality
- Makes ideas stick
- Vignettes and scenario’s can be effective mini-narratives
Bekende lijstje karakteristieken generatie Y kwam ook langs
Consequentie voor deze generatie als aankomende werknemer:
- Ze houden van en gebruiken eLearning, entertainment (games)
- Netwerkers die bewegen in snel veranderen omgevingen
- Used to “cut ‘n’mix”, non lineair etc.
- Appreciate irony, self reflexitivity, clever ideas, humor and guts
Hun aanpak voor inrichten eLearning voor deze generatie:
- start with the learning need, then develop the hook, then build out from there
- keep it problem based
- use humor
- design around true life
--------------------------------------------------------------------
Lezing 3: A student Art and Virtual Information and Communication Environment
Er is geen droog brood in te verdienen en niet echt nuttig, denken veel ouders wanneer hun kinderen aan een kunstopleiding beginnen. Er was behoefte aan echte en eerlijke voorlichting.
Aanpak Luister naar de student:
- Students wanted to see and hear real stories (hier komt dus naar voren dat (toekomstige) studenten verhalen willen horen, omdat het ze help!)
- Inzicht in carrières en perspectieven
- Support m.b.t. tot studie, dyslexie en dergelijke
Part of a journey
Voorbeeld van uitwerking met verhalen op een website die aan de behoefte tegemoet komt (dachten ze).
Evaluatie en 2e Versie
Eigenlijk wilde ze het eerst het werk zien van afgestudeerde studenten
Dan verhalen … wordt stiekem meer een social network omgeving
Zie vooral ook: www.artanddesignadvice.org
----------------------------------------------------------------------------
Lezing 4 Storytelling for children in a digital world.
Kinderen vertellen zelf hun verhalen op myMoment
Anderen kunnen desgewenst reageren en ‘sterren’ geven.
In de les (in het schooltje dus) kunnen de gepubliceerde verhalen weer gebruikt worden. Ze worden dan afgedrukt, desgewenst bij elkaar gebracht, en versiert met knipsels en tekeningen en zo en er wordt mee gewerkt. Zo wordt fysieke en virtuele interactie bij elkaar gebracht.
Onderzoek heeft aangetoond dat het een bijzonder positief effect heeft op hun lees- en schrijfvaardigheden. Ook heeft vervolg onderzoek aangetoond dat het de ambitie met betrekking tot lezen/schrijven blijvend verhoogt.
Verdere bevindingen:
- Ze gaan heel soepel om met verschillende technologie
- Ze werken bijna automatisch onder pseudoniem
- Leren meteen veel van inlognamen, wachtwoorden, beveiliging en privacy
Zie ook eens de website http://www.minibooks.ch!
-------------------------------------------------------------
Lezing 5 Narrative versus interactivity: A new video approach to an old problem
Adam Salkeld
"Ik geloof dat ik dit verhaal niet meer zo goed gevolgd heb" zei de schrijver tot de fotograaf. Zei de fotograaf tot de schrijver "Hey, daar is een mooi plaatje! Maar ik weet begot ook niet waar het over gaat. Iets met verhalen vertellen en religie. Happinez en zo..." En toen borg de schrijver de notebook op en stopte de fotograaf de camera in de tas. En weg waren ze.
Schrijver: Jan Snijders
Fotograaf en publicatie: Rudi Clause
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten