donderdag 5 december 2013

Teach forward

Hoe stimuleer je kinderen om een technische studie te kiezen en code te leren. Een voorbeeld uit Malmo, Zweden via het Neo4j.org en Neo technology project.

Ook in Zweden loopt het onderwijs niet parallel met ontwikkelingen in de techniek. Hoe kunnen we kinderen leren omgaan met techniek, minimaal op het niveau van gebruikers en welke rol speelt het onderwijs hierbij.
Van wisdom of the crowds naar the bubble of recommandations?

Techniek project: break your toy
Kinderen namen oud speelgoed mee naar school en kregen de opdracht dit te slopen. Met het materiaal werd een nieuw object gemaakt (walkie-talkie).

Coderdojo: hoe leer je kinderen programmeren, waarbij je principes uit de dojo gebruikt. Visuele weergave van programmeerregels om kids niet af te schrikken.

Mixtra, lokale ondernemers presenteren in het klaslokaal (als rolmodellen).

Hackathons en conferences
Kinderen worden in een real-life situatie gebracht en uit het klaslokaal gehaald. Bijvoorbeeld speciale kids-tracks bij conferenties.

Kidscraft, gebruik van computergames (minecraft), no parents allowed.
Resultaten kunnen ze 3d printen.

Verdere ideeen: tech coolness events, non-tech tech, mini-ondernemingen.

Geen opmerkingen: