woensdag 9 september 2009

a Journey in innovation

2e keynote van Alp-C door Martin Bean.

Changing landscape: resistance to innovation --> linking to the world is flat from Thomas Friedman

trends die doorzetten:
- globalisering
- concurrentie is ook global
- alle veranderingen gaan steeds sneller (broadcasting, gebruik Twitter)
- business goes where the talent is!!!
- life time emplyability wordt belangrijker dan een baan voor het leven

Onderwijs niet meer als een eenmalige cycle maar als een continue proces.

* Globalisatie van het onderwijs
- impact van het Bologna-verdrag waardoor opleidingen over grenzen heen erkend worden en vergelijkbaar zijn.

* Toename deelname aan hoger onderwijs
vraag naar onderwijs blijft groter worden. Hoe kunnen we hier aan voldoen?
brick and mortar naar click and mortar.

* Toenemende privatisering van het onderwijs
Onderwijs is de snelst groeiende sector. Andere rollen voor shareholders

Uitdagingen:
- uk and us overshaduwed by India and China
meer studenten, studenten die na studie weer teruggaan
- opleiden voor nieuwe beroepen
- innovaties worden steeds belangrijker (STEM) neet als duurzaamheid
- informatie naar kennis (hoe geef ik er betekenis aan)

Rol opleiders nu: making people feel uncomfortable!!!

School is like an aeroplane. You put all your confidence in someone you've never met who stands in the front and you have to turn off all your electronic devices.

Wat willen studenten (foto rijtje studenten)

Hoger onderwijs is hier nog niet klaar voor
combi tussen formal en informal learning. Grenzen tussen beide zijn kunstmatig en worden vooral in stand gehouden door wijze van financiering

Friedman --> wat betekent die voor het hoger onderwijs --> wat is de rol van technologie?
- bereikbaarheid en toegang
- communities of learning (formal en informal)
- relevant, personalised and engaging learning
- greater insight for educators and more time
- agile, efficient and connected learning systems
--> uitwisselbaarheid van gegevens tussen silos (MIS)

Mensen en processen belangrijker dan keuze technologie
Ontwikkelingen rond de Open Universiteit
- open educational resources
- content creation
- going multichannel --> scheiding tussen opslag en publicatie

Education meets social software --> disruptive

Geen opmerkingen: