vrijdag 30 oktober 2009

Beyond social networking

Eén van de powerpointdia's die me trof tijdens het Alt-C congres in Manchester had als titel 'Beyond social networking' en maakte deel uit van de presentatie van één van de keynotesprekers. Mijn nieuwsgierigheid werd al direct getriggered door het woord 'beyond'



De koppeling tussen social networking en leren deed de rest. Nieuwe vragen kwamen direct in me op: challenging?, learning journeys en connected ideas.....
Vragen om verder over na te denken bij projecten rond social software en het uitdagen van onze studenten.

ALT-C 2009 Manchester, het vervolg

Van 8 tot 10 september 2009 werd in Manchester het jaarlijkse congres van Alt-C gehouden. Dit jaar met als titel 'In dreams begins responsibility'. Alle presentaties van keynotesprekers en de invited speakers zijn nu integraal beschikbaar. Natuurlijk is de presentatie van Michael Wesch een echte aanrader, dat geldt echter ook voor Martin Bean. Een overzicht van alle opgenomen presentaties, vind je hier.

Daarnaast zijn de gebruikte powerpoints opgenomen in de repository van ALT-C. Hiermee kun je sneller door de presentaties heen, maar mis je wel een deel van het verhaal. Een voorbeeld van een aansprekende presentatie is de powerpoint van Martin Bean die een beeld schetst van het imago van studenten door de tijd heen. Meer info? Klik hier.

Deze presentatie past qua idee heel goed bij de ideeen van Creax en maakt de aansluiting tussen creativiteit en lerem.

Bezoek aan Creax, Ieper


Op woensdag 28 oktober 2009 bezocht een delegatie van de Avans Hogeschool en de Reflectiegroep van de Kempen Creax, een innovatiebegeleidingsbedrijf gevestigd in Ieper, België. Het werd een boeiende, leerzame en vruchtbare ontmoeting.
De methodiek van Creax vertrekt vanuit twee gigantische databasen waarin alle octrooien (ongeveer 63.000.000) terug te vinden zijn. Er wordt met diverse zoekopdrachten op basis van de vastgelegde structuur van octrooien gedatamined. De output van de queries worden vervolgens in wolken, spinnenwebdiagrammen, landkaarten, mindmapstructuren gevisualiseerd. Op basis van de gevonden connecties worden mensen, bedrijven, processen en producten aan elkaar gekoppeld. Creax zoekt, verbindt en begeleidt dit proces. Het bedrijf ontwikkelt vervolgens methodieken om op basis van hun software te associeren, nieuwe processen te implementeren, te innoveren. ‘no-one is as smart as everybody together' is hun motto.
Creax is voor mij een van de eerste voorbeelden de drie aspecten, mentale, fysieke en virtuele ruimte een ijzersterke integratie hebben kunnen maken. En dit op basis van de grondgedachte "Vinden, niet zoeken". Dat je de werkwijze om te vinden optimaliseert, ten volle benut en structureert en uitbouwt met 21-eeuwse technologie en werkwijze en vervolgens via allerlei marketingtechnieken combineert strekt Creax tot eer. Ik was behoorlijk onder de indruk.



Geheel in de gedachte "Aansluiten en samenwerken", werd er na de inspirerende uiteenzetting van Simon Dewulf onderzocht hoe Avans Hogeschool en de Reflectiegroep van de Kempen met elkaar een "Win-Win-situatie" kunnen creëren. Een brainstorm en verkennen van elkaars dromen, noden en wensen leidde naar een flap met ideeën die we concretiseren bij een bezoek van de Reflectiegroep van de Kempen aan de Avans Hogeschool in Januari 2010.