woensdag 22 oktober 2008

Helen Barrett: Building a Personal Learning Environment in the Web 2.0 cloud (part 3)


Het derde deel van de Masterclass rond PLEs en web 2.0 tools was misschien wel de meest interessante. Helen nam ons mee naar toepassingen van verschillende web 2.0 tools als Google Docs, Google Notebook en Google Sites. Weliswaar bekend, maar door er een context aan toe te voegen van ePortfolios toch heel interessant om naar te luisteren.

Tijdens de sessie werden er een aantal literatuurtips gegeven, waaronder de volgende:






* Google Apps: the missing manual by Nancy Connor


* Web 2.0: New Tools, New Schools by Gwen Solomon and Lynne Schrum


* the learning portfolio: reflective practice for improving student learning.


Opvallend in het verhaal van Helen was het accent dat gelegd werd op het gebruik van Google applicaties, met name voor de opslag van documenten die gebruikt kunnen worden in 1 of meerdere portfolio's. Een idee dat helemaal aansluit bij onze Avans-ideeen rond de rol en de inzet van het Bb Content System voor de opslag en het beheer van documenten op een plaats die het publiceren via verschillende media en voor verschillende groepen toestaat. Het portfolio wordt hierbij niet alleen maar gekoppeld aan een ELO, maar komt daar steeds 'losser' van te staan. De nieuwe mogelijkheden van Google Docs en Google Apps geven studenten meer vrijheden en zorgen ervoor dat het ' meenemen' van portfolio's niet mer gekoppeld is aan een inschrijfperiode bij een instelling. Een slimme combinatie van mogelijkheden die nu al beschikbaar zijn, geeft gebruikers meer mogelijkheden om flexibel te werken, geeft ruimte aan creativiteit en beperkt zich niet meer tot de systemen van de instelling.

De masterclass werd afgesloten met de final wish van Helen aan de deelnemers:


may all your electronic portfolios and PLEs become dynamic celebrations and stories of deep learning across the lifespan.

ePortfolio Maastricht part 1

Wat gebeurde er dat er in eerste instantie geen deel 1 was van de verslaggeving rond Eifel??? Heel simpel, het congrescentrum (MECC) bleek verder van het hotel te liggen dan verwacht. Niet alleen waren we hierdoor veel langer onderweg, ook de toegang tot het Mecc en daarmee het vinden van de congreslokatie bleek een grotere uitdaging dan verwacht. Alleen al om bij de ingang van het Mecc te komen, loop je een extra 350 meter (grote vierkante doos, met veel dichte deuren en hekken en niet echt een heldere bewegwijzering).



Eenmaal binnen bleek het registreren geen enkel probleem op te leveren. Er waren meer dan voldoende mensen van de organisatie om dit snel te laten verlopen. Vervolgens kwamen we echter een aantal medewerkers van Winvision tegen, waaronder Carlo van Haren. Aangezien we toch al een deel van de eerste bijeenkomst gemist hadden, hebben we even bijgepraat.

Het Eifelcongres is zeker in de preconference een kleinschalig congres waardoor iedereen je snel aanspreekt en het leggen van professionele contacten geen enkel probleem is. Ben heel benieuwd hoe het verder zal lopen.....

Enkele gedachten vanuit het Eife-l ePortfolio Congres Maastricht

Dag 1, moment 2.
Helen Barrett: Building a Personal Learning Environment in the Web 2.0 cloud (part2)

Deze workshop bestaande uit drie delen behandeld het geevolueerde gebruik van Portfolio als leerinstrument verrijkt met Web 2.0 elementen. Helen Barrett geeft heel stellig aan dat een Portfolio in welke vorm of tool dan ook zonder reflectie geen portfolio is.

Mooie gedachte in deze workshop
Het ePortfolio wordt langzaam aan vervangen door een set van tools voor zelfsturend leren (Life long en Life wide learning).


Bron: http://electronicportfolios.org/

Dit schema biedt heel veel mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Wellicht zal dit schema in de komende fysieke bijeenkomst van de Community of Practice ePortfolio Avans gebruikt worden.

Andere mooie gedachte:
Als je web 2.0 tools gebruikt heb je ook een manier, tools nodig die je feedback op je verschillende producten (weblogs, Wikis, ePortfolios) bundelt (mash upt).

Handige tip:
Photostory biedt de mogelijkheden om stukjes reflectie (digital stories) via het web te maken en te publiceren. Wellicht liggen hier mogelijkheden voor tal van activiteiten binnen en buiten het onderwijs. Combineer dit met het maken van foto's gemaakt met je mobieltje.

Dit artikel heb ik gemaakt als een oefening uit deze workshop. Opdracht vul een blog met een artikel en deel het via RSS met mensen n de zaal. Ik heb meteen maar een artikeltje gemaakt voor deze blog.