dinsdag 7 april 2009

Improving student assessment choice using Bb e-assessment tools

Onder deze bijna saaie titel ging een van de meer interessante presentaties van dag 1 schuil. Op internet had ik op voorhand al meer informatie opgezocht over het toetsprogramma van de universiteit van Huddersfield. Ik ging dan ook met hoge verwachtingen naar de presentatie, en.... werd niet teleurgesteld!

De presentatie werd in een moordend tempo gegeven, de presentator had een sterk Australisch accent en onderbouwde haar verhaal met veel verwijzingen naar de literatuur rond toetsing. En toch....

De sessie werd al snel interactief. Reden voor een aantal bezoekers om als een haas de zaal te verlaten. Aan de hand van 5 criteria werd verder een presentatie opgebouwd:
- methode
- onderwerp
- criteria
- resultaten
- timing

Belangrijk in de presentatie was de aandacht voor zowel de weerstand/angst bij de docenten als bij de studenten rond de 5 belangrijkste aspecten in toetsing. Vervolgens werden een aantal concrete voorbeelden gegeven van creatieve oplossingen, zoals:
resultaten: studenten die het niet eens zijn met een cijfer, kunnen via een blog hun zaak onderbouwen in max. 500 woorden.

Quotes over de Google Generation

Twee quotes over de Google Generation in 1 sessie vandaag:

- They know no life without the Internet (it´s like cars ..., they´ve always been there)

- They can do anything on the Internet, but they cann´t look after their laptop.

Engaging the Google Generation

De laatste presentatie van de eerste dag was misschien wel een van de leukste. Vanuit de universiteit van Sheffield werd er gepresenteerd ovr Podcasting en Peerreview. Blijkbaar was dit een vervolg op de presentatie die vorig jaar in Manchester al was gestart, maar dat was geen enkel probleem.

Opgedane ideeen:
Branding van Blackboard als: My Online learning environment (MOLE)
Gebruik de door studenten gemaakte podcasts als assessment tools
Studenten kiezen zelf de tools, podcasts kunnen individueel of in groep worden gemaakt.
Het peerreview proces wordt ondersteund door een persoonlijke weblog en de ELO.
In de opdracht wordt samenwerking van studenten al gestimuleerd, waarbij de balans wordt gezocht tussen creativiteit van de (groep) studenten en de inhoudelijke diepgang.

Aanbevelingen:
- maak studenten vanaf jaar 1 bekend met peer review
- het leerproces is onderdeel van het curriculum
- gebruik van de review en commentaarfunctie in Bb (Bb 8)
- laat de studenten zelf de media kiezen.

Leuke en inspirerende presentatie vanuit Sheffield.

Aanwezig op het Bb-congres --> de Avans vertegenwoordiging

Deze keer zijn we met een hele gemengde groep aanwezig op het Blackboardcongres in Barcelona. Naast 4 medewerkers van DIF, zijn er ook 4 mensen van het LIC aanwezig op het congres.
Op verzoek van Hanneke hierbij de namen: Richard, Peter, Bert en Rick vanuit DIF, Arald, Bert, Rudi en ik vanuit het LIC. Een belangrijke reden om nu naar Barcelona te gaan, is de roadmap van Blackboard. Voor Avans betekent dit in ieder geval keuzes als: wanneer migreren naar Bb 8, Bb 9 en wat gebeurt er met het Bb Content Systeem. Wat kunnen we verwachten rond ePortfolio's en de integratie met mobiele devices zoals de iPhone, naast de integratie van Bb met Google Apps, iGoogle en Facebook/Hyves.
Morgenmiddag zullen Rudi en ik optreden rond het professionaliseringskwadrant rond eLearning. Vanochtend hebben we al even de zaal geinspecteerd en gezien dat alle 'verbouwingen' die we graag zouden willen doen daar ook echt kunnen. Mogelijk lukt het later vandaag om de eerste bijdrages van dag 1 te posten op deze blog.