woensdag 8 april 2009

Experimenteren tijdens een optreden

Vanmiddag waren Rudi en ik als laatste aan de beurt om te presenteren op het Blackboardcongres. Een behoorlijke uitdaging op elk moment, en zeker aan het einde van 2 en voor sommigen onder ons 3 intensieve congresdagen. Op voorhand hadden we er al gekozen om te kiezen voor een andere aanpak. Wat we voor ogen hadden, was niet echt een klassieke presentatie, meer een combinatie van een korte inleiding om zo een context aan te kunnen geven, gevolgd door een interactieve sessie, waarin de deelnemers vooral zelf aan de slag konden.
Op voorhand hadden we (ondermeer via de mail) hierover al contact opgenomen met Blackboard. Zij verleenden echt alle medewerking, evenals de collega's van Avans die meteen toezegden te willen helpen bij het ombouwen van de zaal. Dat betekende dat we in 10 minuten tijd: de zaal konden ombouwen, de spullen voor de interactieve sessie klaar hadden liggen, de opdracht hadden weergegeven en een live verbinding met Breda hadden via Skype.

Bij binnenkomst van de deelnemers leverde dat meteen al een aantal hele verbaasde reacties op. Deze varieerden van .... zit ik hier goed, tot yes, hier moet ik zijn. Bert Frissen speelden zijn rol als propper echt helemaal uit, waardoor we zelfs als laatste sessie (er waren ook nog 3 parallelsessies) ruim 25 mensen binnenkregen. Zij kwamen uit hele diverse landen, hadden een grote varieteit in leeftijd, instellingen waaraan ze verbonden zijn en opvattingen. Wel deelden ze met ons een passie voor onderwijs, wat al heel snel merkbaar was in de door hen te maken keuzes in het professionaliseringskwadrant en de levendige discussies die op gang kwamen. Ook Blackboardvertegenwoordigers mengden zich enthousiast in deze uitwisseling.

De tijd vloog echt voorbij en we moesten nog even alle zeilen bijzetten om de sessie op de beloofde manier te kunnen afsluiten (delen van onze eigen ideeen en ervaringen). Ook daarna op de gang besloten een aantal deelnemers nog door te gaan en Rudi en ik werden door verschillende deelnemers aangesproken op zowel de andere aanpak als op de inhoud van onze presentatie.

In de komende week zullen we, zoals beloofd, de feedback van de deelnemers publiceren op deze weblog. De keuze voor deze andere benadering was enigszins riskant, het pakte echter bijzonder goed uit. Ook wij hebben uit deze sessie op deze manier veel meer kunnen halen dan anders. De spontane medewerking van de collega's op het congres en natuurlijk de beschikbaarheid van Jan via de Skypeverbinding maakte het een hele bijzondere belevenis.

3 uitdagingen en 2 vaststellingen - Uitdaging 3 - Grootschalig innoveren

De hoeveelheid middelen, tijd en mensen die in Britse onderwijsinstituten ingezet worden om “kleine” onderwijskundige vernieuwende gedachten en onderdeeltjes planmatig uit te werken en vervolgens op te schalen. Ik denk aan de feedbacksoftware die uitgewerkt wordt door Halam University Sheffield. Wij moeten het met minder middelen stellen. Onze beperktheid zorgt voor een grote dynamiek in innovatie, maar we zijn en blijven kwetsbaar in het opschalen en experimenten werkelijk te laten doordringen op de werkvloer. Grootschalig vernieuwen blijft een uitdaging die we ons moeten stellen. Hoe doen we dat vernieuwen voor de grote schaal is de uitdaging voor de inrichting voor het komende schooljaar.

3 uitdagingen en 2 vaststellingen - Vaststelling 2 - "Goe bezig!"

We zijn als LIC eLearningclub heel goed bezig. Intuïtief hebben we antwoorden gevonden die grote instituten zich stellen. Vanuit onze aanpak van observeren, denken, verbinden en doen vinden wij methoden, uitgangspunten, werkwijzen op vragen waar instituten als universiteiten voorzichtig beginnen aan te denken.

Hoera, de uitnodiging van de keynote spreker

De keynote van vanochtend leek op een deja-vu van Maastricht: opnieuw sluit het verhaal wat we vanmiddag willen houden, heel direct aan op de 2 keynotes van het congres. Gisteren werd deze gehouden door een vertegenwoordiger van de OECD, vandaag door de onderwijsman van Blackboard.
Wat betreft de trends die worden aangegeven in deze keynotes: deze komen aardig overeen met de dingen waar we binnen Avans mee bezig zijn. Wel gaan we soms wat harder en willen we ook de extra stap maken. Hopelijk lukt het vanmiddag om ook voor de deelnemers de verbinding tussen de sessies te kunnen maken.

3 uitdagingen en 2 vaststellingen - Vaststelling 1 - Nieuwe technologie, nieuw onderwijs

Het besef dat de maatschappij dus ook onderwijs aan het veranderen is begint ook echt door te dringen. Dat merk je aan de manier waarop Blackboard nieuwigheden in haar omgeving inbouwt, aan de inhoud van de toespraken van de Bobo’s van Blackboard. Je merkt het aan de impact als hefboom die het Blackboardsysteem heeft voor de verandering van het hoger onderwijs. “Nieuwe technologie, nieuw onderwijs” is de gedachte. Deze vaststelling werd geuit door Freedman, director eduction Blackboard.

3 uitdagingen en 2 vaststellingen - Uitdaging 2 - Diversiteit versus massaliteit en transparantie

De combinatie van diversiteit en transparantie en overzicht als uitdaging voor de toekomst. Hoe kan je de uitgangspunten van Bologna combineren met diversiteit. Hoe kan je flexibiliteit, transparantie, uitwisselbaarheid en standaardisering combineren met diversiteit in aanbod, keuze voor studenten, werken op maat in een omgeving van massaal veel studenten?

3 uitdagingen en 2 vaststellingen - Uitdaging 1 - Feedback als motor voor toetsing

Feedback als wezenlijk onderdeel van digitaal toetsing. Tot nu toe wordt de klemtoon gelegd op het technische aspect van het maken van de toets, de statistische outcome van de toetsen. Naast deze aspecten zal het accent ook gelegd dienen te worden op de plaats van feedback van de toets naar de student. Wat betekent de uitslag van de toets naar het leerproces van de student. Niet enkel: “Je bent geslaagd of niet”. Maar wat was goed en wat kan verbeterd worden. Wellicht zou het goed zijn om feedback de motor van toetsing te maken. Het zou een goede startvragen zijn in een toetsingstraject van het LIC met een academie. “Op welke manier ondersteunt de toetsing het leerproces van de student?” “Hoe kan een student een zo hoog mogelijk rendement halen voor de toekomst in de manier waarop je toetst?”