maandag 23 augustus 2010

4 dingen om te herinneren van Blackboard World 2010 Orlando: Deel 3 Content System en ePortfolio.

4 dingen om te herinneren: Blackboard World 2010 Orlando in 5 bijdragen.Deel 3: Het Content System en ePortfolio..
  1. Deel 0: Inleiding.
  2. Deel 1: The road ahead.
  3. Deel 2: De zorg voor de course.
  4. Deel 3: ePortfolio & Content systeem
  5. Deel 4: Enkele bijzondere lezingen

Inleiding



Blackboard legt de prioriteit bij ontwikkelen van "Blackboard Learn". Het integreren van Blackboard, WebCT, Angel, Elluminate, Horizon Wimba en wellicht onderwijscontent via Caféscribe en Barnes & Nobles hebben voorrang. Het content system en ePortfolio krijgen daarom "minder aandacht". Minder aandacht houdt in dat bugs weggewerkt worden en een er een top 5 voor het verder ontwikkelen van het ePortfolio komt van zaken die verder moet ontwikkeld worden. Een top 5 die rekening met de energie en aandacht die voorradig is bij Blackboard. Dat Blackboard Xythos opkocht speelt daar wellicht een rol in. Xythos is het bedrijf wat het oorspronkelijk Content System van Bb ontwikkelde. Wellicht komt er met Bb X een grotere integratie van het content system en een verdere ontwikkeling van het ePortfolio.
De Nederlands-Belgische gebruikersvereniging zal een rol spelen bij de uitvoering van die ePortfolio top 5. Gevraagd wordt om een advies uit te brengen op de volgorde van de punten van die top 5. De organisatie om tot een advies te komen ligt bij Avans hogeschool en het ROC van Midden-Nederland.


Deze afspraak is het gevolg van een bijeenkomst van Henk van Rijssen en mezelf met de staf van Blackboard met onder andere Mike Strauss, Laura Gardner en nog enkele andere waarvan ik stom genoeg de namen niet genoteerd heb.
Punten die besproken zijn
Volgende punten brachten wij in:
  1. Basic ePortfolio: Sjablonen gekoppeld aan institution-rollen. Nu ziet iedereen de sjablonen van iedere academie. Brengt verwarring met zich mee.
    (Avans gebruikt alleen het basic portfolio. Andere instituten gebruiken en/of het Personal portfolio.)
  2. De mogelijkheid voor het maken van GroepsePortfolio's met alle toetsers en bellen van het Basic Portfolio
  3. Integratie van Blogs, Wiki's, Journals en de input uit het self en peer assessment uit het Learning system in het portfolio.
  4. In het kader van co-creatie het kunnen importeren van bijdragen uit het learning system
  5. Het rechtstreeks kunnen importeren van cijfers uit het grade center
  6. Importeren van ePortfolio's uit andere ELO's
  7. Export naar andere ELO's, anders dan een download.
  8. De mogelijkheid voor het delen van ePortfolio's in subgroepen in een course of community.
  9. De beoordeling en het commentaar van een ePortfolio zichtbaar maken in het Grade center en in "my Grades".
  10. Commentaar kunnen plaatsen bij een rubriek in plaats aan het eind van een ePortfolio.
  11. Commentaar werkt niet altijd goed met externe gebruikers.
  12. Commentaar is beperkt tot 2000 tekens graag meer tekst kunnen plaatsen.
  13. Een PDF kunnen maken van het commentaar die peers, assessoren of begeleiders gegeven hebben op een portfolio.
  14. De wens om Microsoft-office HTML te kunnen opschonen. Deze HTML veroorzaakt heel veel fouten in het downloaden en opslaan van Portfolio's.
  15. Graag de wizard voor het maken van een ePortfolio terug plaatsen. Dit handig hulpmiddel is verdwenen in Bb 9.1.
  16. Het archiveren van ePortfolio's op een gemakkelijkere manier dan nu via een work around gebeurt. Laat de maker van het portfolio de eigenaar maar maakt het instituut ook de mogelijkheid om een kopie te "bevriezen".
  17. Graag in de toekomst 1 ePortfoliosysteem in plaats van 2 waarbij de beste elementen van de 2 systemen geïntegreerd worden. De opslagruimte van het content system zoals dat bij het basic portfolio gebruikt wordt. De opmaakmogelijkheden die je in het Personal ePortfolio hebt ook mogelijk maken in het basic portfolio.De mogelijkheid voor sjablonen en mappensysteem uit het "personal portfolio"



Tot slot:
Blackboard was heel blij met de suggesties en voorstellen die we deden. Het gaf hun een duidelijk beeld van hoe er in Nederland met een ePortfolio gewerkt wordt. Al waren het alleen de werkwijzen van ROC Midden-Nederland en de Avans hogeschool.



geblogd via iPad