maandag 13 september 2010

4 dingen om te herinneren van Bb-World 2010 Orlando: 4. Enkele bijzondere lezingen.

4 dingen om te herinneren: Blackboard World 2010 Orlando in 5 bijdragen.Deel 4: Enkele bijzondere lezingen.
  1. Deel 0: Inleiding.
  2. Deel 1: The road ahead.
  3. Deel 2: De zorg voor de course.
  4. Deel 3: ePortfolio & Content systeem
  5. Deel 4: Enkele bijzondere lezingen

MySpace Codes


Inleiding:
Over het algemeen vond ik de inhoudelijke kwaliteit van de lezingen goed. Enkele presentaties uitgezonderd. Bij de minder geslaagde merkte je een duidelijk aanwezigheid van Blackboard zelf. Vaak waren de uitlopers van van een samenwerking van een college of university met Blackboard consultancy. Voor mij minder interessant maar voor die vele net beginnende gebruikers waren ze vaak een goed oriëntering op wat het werken een elektronische leeromgeving inhoudt en wat je er allemaal mee kunt.

MySpace Codes


Alle gepubliceerde lezingen en bijdragen van Blackboard World 2010 Orlando zijn terug te vinden op: http://connections.blackboard.com/resources/a110c0d51e/posts

Bij vier lezingen, bijzonder en bruikbaar voor de eigen context blijf ik stilstaan.

MySpace Codes


Improving Large Lecture Class Learning Outcomes by Focusing on Students with Disabilities.
14 juli 2010 gepland van 10:30 tot 11:15
Instelling: Georgia Tech (Atlanta)
Gepresenteerd door: S. Rehberg - Georgia Institue of Technology.
URL: http://www.catea.gatech.edu/scitrain/index.php. In deze webpagina vind je een procedure en protocol om om te gaan met studenten met een beperking. De presentatie zelf is niet gepubliceerd.
Aankondiging:SciTrain U is a multi-faceted project that enhances the ability of higher education faculty in the sciences to educate students with disabilities. In the pilot, we worked together to overcome the barriers to learning in large lecture classes for students with disabilities. It was our goal to demonstrate positive outcomes for all students through changes in instructional design, pedagogy, and Universal Design for Learning. We look forward to sharing with you how we did just that.



Inhoud: Een beetje een misleidend inhoud omdat het bleek dat het niet echt om een het hele werken met studenten met een beperking te gaan. Het gaat een een educatieve toepassing die voor alle 1ste jaarsstudenten werd uitgerold.
Heel basaal maar goed uitgewerkt. Doel: Iedere student is in staat om goed aantekeningen van colleges te maken. Studenten worden in groepjes in de collegezaal ingedeeld en bespreken na het college elkaars aantekeningen op basis van een vragenlijst. Vervolgens worden de beste aantekeningen gepubliceerd in de elektronische leeromgeving en met de studenten van andere groepjes gedeeld. Hierna komt een analyse waarom de ene beter is dan de andere. Uit deze discussie worden criteria gedistilleerd en vervolgens gepubliceerd en mee geoefend.

MySpace Codes


Comprehensive Program Design - More than a Bundle of courses.
Aankondiging:Successfully delivering outcomes-based education requires more than adding outcomes assessments to existing curriculum. Capella University's new EdD in Leadership and Management integrates the spiraling of competencies across courses. It's a unique strategy that includes learner professional development, an ePortfolio assessment structure, a cohort model, and remarkable instructional technology to produce the educational leader-managers needed for the 21st century. We'll present a case study from conception through course design and development to learner experience.
Sprekers: Liz Anderson, Senior Course Developer, Capella University, Elena Kays, Core Faculty, Capella University
Harry McLenighan, Faculty Chair, Capella University, Nick White, Course Quality Assurance Manager, Capella University.
Inhoud: Een presentatie die echt indruk op me maakte was een presentatie over de opzet voor een reeks van 8 aan elkaar gekoppelde courses. De manier waarop er een duidelijke visie over aanpak, vormgeving, didactiek, inrichting werd uitgespreid over die acht courses werd vorm gegeven was indrukwekkend. Een ver doorgedreven integratie. De toetsing van de studenten gebeurde aan de hand van een ePortfolio. "Tonen wat je kent en kunt" is het motief volgens Harry McLenighan. De eportfolio's werden gebouwd op een evaluatiesysteem van eigen kunnen gebaseerd op de graden van aikido, de Japanse verdedigingssport. Je begint met een witte band(Pre-novice) om via geel, groen, blauw, rood tot zwarte band het tot expert te brengen. Alle niveau's zijn in competenties beschreven.
De hele opleiding maakt gebruik van een cyclisch onderzoeksmodel. Het model zou model kunnen staan bij het werk van de consultants van het LIC.



URL presentatie: https://prezi.com/secure/b790531df499dedd77d634db93661cbbe73e492f/
URL instituut: Capella University http://www.capella.edu/

MySpace Codes


Beyond the Bells and Whistles – Exemplary Courses and Best Practices..
Aankondiging: Join directors, reviewers, and winners of Blackboard's Exemplary Course Program (ECP) as we focus on the importance of pedagogical best practices. We will discuss the design and teaching principles behind the ECP rubric; the impact of exemplary courses on the student experience; the ECP and its rubric can be used for individual course improvement; faculty training; and professional development. Several of this year's ECP winners will demonstrate best practices in their winning courses.
Sprekers: Tonya Buchan, Instructional Technologist, Nevada State College, Jane Drexler, Assistant Professor, Philosophy, Salt Lake Community College, Deborah A. Everhart, Chief Architect, Blackboard, Sam McCool, Instructional Technology Manager, Nevada State College, Angelica Quiroga, Psychology Professor, Universidad de Monterrey, Bill Ventura, Assistant Professor of Communication, Regent University
Presentatie: Helaas ook deze presentatie werd niet gepubliceerd. Maar de basis voor deze lezing is het vinden op: http://www.blackboard.com/Communities/Exemplary-Courses.aspx
Inhoud: Dit zal wellicht de nuttigste lezing geweest zijn. Er werd uitgebreid stilgestaan bij het Blackboardprogramma voor het evalueren van de inrichting van courses. In een vorige bijdrage heb ik reeds stilgestaan bij dit onderdeel. De zelfevaluatielijst is een pareltje om mee te werken. Ik zal het gebruiken in mijn werk met docenten bij het inrichten van courses.
De 2 beste ingericht courses volgens de jury van dit programma konden hun course demonstreren. De presentatie over de geschiedenis van de communicatie wil ik aanbevelen. https://regent.blackboard.com/bbcswebdav/institution/School%20of%20Undergraduate%20Studies/Communication/Public/COMM250-Tour/comm250.htm

MySpace Codes


Voice of the Students: The Impact on Online Learning in Their Own Words
Studenten die het woord namen: Aubrey Fulton, Caleb Harding, Jillian Conrad.
Aankondiging: For the third year in a row, Blackboard is pleased to have K-12 students join us at BbWorld. After all, the investments we make in education benefit students and contribute to their success in academics and in life. Come hear what they have to say about their school-life experiences and how they prefer to be engaged in learning. You’ll gain insight into the role technology plays in their daily lives.



Ik ging af op het feit dat studenten het podium namen, geïnteresseerd in hun verhaal. 3 K-12 (laatstejaars?)leerlingen van (virtuele) middelbare scholen vertelden hun verhaal over het gebruik van de mobiele middelen en gingen vervolgens in debat met de zaal. Geamuseerd luisterde ik naar hun verhaal. Veel van wat ze vertelden zou ook voor onze studenten kunnen gelden.
Opmerkelijke boodschappen van de 16-17 jarigen:
  • Laat ons met onze mobile devices werken meer nog: "Leer ons met mobile devices werken". In ons dagelijks leven zijn we constant aan het twitteren, SMSen, bloggen, Youtuben en aan het googlen. Waarom leer je ons niet efficiënt met die dingen omgaan. Ontneem ons niet het gebruik van die dingen in de klas. In plaats van ons mobieltje in de les te moeten uitzetten leer ons ze beter in te zetten. Integreer de mobiele devices in jullie lesstof.

  • Via het gebruik van mobiele netwerken en databanken op het internet kunnen we zelf de diepte van ons leren bepalen. Laat ons exploreren, onszelf uitdagen. Wij willen leren!

  • Alleen op afstand onderwijs is niet leuk. Combineer face tot face onderwijs met het werken met elektronische en internet middelen. Wij willen met onze leeftijdgenoten sparren en bij elkaar komen. Met elkaar werken op verschillende manieren. Ook uitstapjes maken en de echte wereld verkennen.

  • Wij willen met onze leerkrachten sparren. Wel op een basis van gelijkwaardigheid. Wij zijn ook geïnteresseerd in de persoon achter de leerkracht.

  • Het feit dat je nutteloos werk moet doen, papieren invullen die toch niet nagekeken worden is heel frusterend. Als jullie ons een opdracht geven kijk deze ook dan na!

  • Over de inrichting van courses: Keep IT simple. Clean, simple, easy to navigate.

  • Beste leerkrachten wees niet bang voor de technologie. Ook al verandert de technologie voortdurend. Besef dat mobiele devices en het internet deel uit maken van ons leven. Kijk naar de wereld van de jongeren.

Ik was erg gecharmeerd van de uitspraken van de studenten.
Opmerkelijk vond ik ook dat er in de Verenigde Staten scholen bestaan voor middelbaar onderwijs die gedeeltelijk op afstand werken en gedeeltelijk face to face.
MySpace Codes



En toen was afgelopen. Een boeiend congres. Zeker de moeite waard.