woensdag 24 oktober 2007

Creating Engaging Multimedia course Content Through the use of a database driven template

The University of Boston heeft een aantal applicaties ontwikkeld waarmee uiteindelijk een template gemaakt kan worden om online content te maken. Twee voorbeelden werden gegeven:
- een applicatie waarme art-students the city of Rome leren kennen en
- een applicatie waarmee art in bepaalde perioden gezocht kan worden en met elkaar kan worden vergeleken.

Whats in it for Avans?

Well, Elisabeth Clarc gaf al aan dat alles met opensource technology is gemaakt (php, mysql, flash en ajax) en bereid is de hele toolbox te sharen. Bruibaar is de toolbox om zelf nieuwe conten mee te maken als zijnde een object van study itselves. We (Wil en ik) hebben contact gelegd en ze komt erop terug.

tot zover the Flying Seattle reporters...

Outsourcing students e-mail

De Northwestern University heeft het aanbieden van e-mail aan studenten uitbesteedt. De universiteit telt z’n 17000 studenten en 7000 medewerkers. Ja, dat zij nog eens student/medewerkers verhoudingen! Er zijn z’n 190000 alumni.

Twee jaar terug is actief begonnen met het selecteren van leveranciers. Uiteindelijk bleven bij de selectie twee kandidaten over: Microsoft en Google. Uiteindelijk is er gekozen voor Google, vanwege een beter samenwerkingsverband.

Het is altijd de vraag: what’s in it for me, en in dit geval wat is de winst voor Google? Eenvoudig, Google wil de markt domineren en verdient een gedeelte terug door advertisment. Het product wordt aangeboden tegen veel (hoeveel dat dan werkelijk is, werd niet aangegeven) minder kosten dan hun eigen e-mail voorziening.

De hobbels die ze op hun weg tegen zijn gekomen lagen vooral op het gebied van: security, privacy en policy. De e-mail voorziening heeft een eigen smoel van de universiteit.
Op dit moment werken 75% van de studenten met de aangeboden voorziening. Let wel over medewerkers is niet gesproken.

Eerste echte congresdag

Vandaag is het de eerste echte congresdag. De openingssessie startte al om 08.15 uur met een gastcollege Amerikaanse geschiedenis en de link naar leiderschapsstijlen van vandaag. De spreekster hield het vol om ruim een uur college te geven over de biografie van Abraham Lincoln, afgewisseld met anecdotes rond Lyndon B. Johnson (de Vietnampresident).

Uiteindelijk bleken 9 karakteristieken als kritische succesfactor voor leiders gedefinieerd te kunnen worden:

* het kunnen omgaan en luisteren naar verschillende gezichtspunten, gevolgd door het aangaan van een discussie, maar ook uitmondend in een helder besluit

* learing on the job, met speciale aandacht voor de dingen die niet goed gingen (een soort reflectie)

* het delen van succes en de bijbehorende credits

* het bereid zijn om de verantwoording te nemen voor fouten van ondergeschikte medewerkers

* bewustzijn van je eigen tekortkomingen

* beheersen van je emoties

* vast blijven houden aan je principes en einddoelen

* weten hoe te ontspannen en daar ook tijd voor nemen

* management by walking around, ofwel 'weten wat er speelt'.

Shop 'til you drop

Shop 'til you drop kreeg vandaag een nieuwe betekenis. Op de warmste oktoberdag in Seattle sinds 1965 en de laatste ' vrije' dag voor de echte start van het congres, bleek shoppen een behoorlijk vermoeiende activiteit. Na een kort bezoek aan de Pike Street Fishmarket, een must alleen al voor de gerealiseerde kijk op management daar, snel door naar de zee-otters van het Seattle Aquarium. Natuurlijk komen hier foto's van op de blog, zeker omdat deze dieren enorm fotogeniek zijn.

Daarna tijd om te shoppen. Iets wat in Seattle moeiteloos tot een serious business bestempeld kan worden vanwege:
- de lage koers van de dollar
- het voorkomen van alle grote namen in de centrale winkelstraten
- het heuvelachtige karakter van de stad, waardoor what goes down, must come up geldt

Beladen met boodschappen terug naar het hotel. Hoe alles straks nog vervoerd kan worden, wordt het volgende probleem.