woensdag 11 juli 2012

The Shifting Content Landscape

Presentatie van Ingram:

6 trends waar het gaat om digitale content voor onderwijs:
1) strong request for interaction en media rich forces to produce digital content
2) vooral de niche onderdelen kiezen voor digitale content
3) focus o learning outcomes with assessment based learning
4) pricing & models at undergoing great change -->> app-like-thinking & prices 
5) users demand media rich content at low costs
6) lots of new players & lots of investments in digital

A Traditional paper books -->> B eBooks -->> C  Interactive books -->>  D Adaptive content

We gaan van A naar D. Zijn nu  eigenlijk pas ergens tussen B en C

Opmerking: als het gaat om grondig bestuderen willen de huidige studenten nog een fysiek boek.

Still Problem for traditional publisher is: How do I get my money  ...

Ontwikkelingen gaan nu over:
- modile (vraagt iets over omvang en felixibiliteit)
- flexibiliteit (wrok om the device that works for you)
- interactiviteit (incluis de mogelijkheid om bij wijze van eigen aantekeningen mediarijke dingen zelf toe te voegen, aantekeningen te integreren enz)... Let books come alive
- print on demand
- mass customization
- print & digital will Co.-exsist

Personalized learning: where have we been and where are we going

Results project Tomorrow
(zie vooral http://www.tomorrow.org/index.html en zie zeker ook ing http://www.speakup4schools.org/speakup2012). Hier is veel onderzoeksmateriaal te vinden dat ook wij zeker kunnen gebruiken!!

Het project onderwerp het gebruik  van technologie onder jonge kinderen om inzicht te krijgen in relevante ontwikkelingen en wat we in het onderwijs moeten doen om effectief leren te versterken.

Bottom line: kinderen roepen steeds harder dat ze technologie willen gebruiken in hun leerproces en dat ze nadrukkelijk meer invloed willen op hun eigen leerproces en de invulling daarvan ..... Vooral leerkrachten zijn nog te terughoudend ... Terwijl ouders, die het in hun dagelijks leven nadrukkelijk zien en zelf ervaren/ermee werken, steeds ongeruster worden of het onderwijs hun kinderen wel goed voorbereidt op hun (professionele) toekomst.

Het gaat hier toch ook weer om 21century skills en gebruik technologie.

Grootste frustratie bij de kids ... Docenten die niet met de technologie overweg kunnen ...

Aarzeling bij de ouders maakt dat ze hun kinderen (als dat financieel kan) steeds vake van een publieke school halen (Amerikaans systeem).

Living in a bubble and reinventing the wheel

How stealing from others can add more voices to your course

Sleutelwoord: peer-collaboration = succes .... 
... ofwel wat ze uitermate succesvol gedaan hebben is samenwerken over de grenzen van afdelingen en faculteiten/academies heen om elkaars inzichten en materialen te gebruiken
... Ofwel voorkom dat op 20 verschillende plekken in de organisatie dezelfde dingen gedaan worden en gemaakt worden en .. jaar in jaar uit ... 
... en ook frank en vrij om zich heen kijken naar wat er al allemaal al is om dat ook gewoon frank en vrij te gebruiken (niet stelen dus, want met medeweten en bronvermelding).

In de zaal de vraag stellen: wat hebben jullie nu wat je regelmatig gebruikt en hier wilt delen met je collega's. Was leuk, kwam meteen veel uit zoals bijvoorbeeld: Flat World knowledge ... En Animoto ... Voicethread ... Screenr ..

Ook kwam langs: bezoek vooral de goede congressen en deel daar je inzichten en 'steel' zoveel mogelijk goede ideeën die je daar tegenkomt.
En ook ... ga ook gewoon eens naar een heel nader soort congres. Je kunt er geweldig veel nieuwe ideeën vandaag halen !! Slim advies

Tips voor effectief 'stelen': 
- mentality  of borrowing
- engage in group focused on bettering courses (Zoals bijv. Quality Matters)
* experience reviewing other course
* having someone review your courses - think beyond the content
(just because you went in to steal a tv doesn't mean you
can't walk out with an audio system to )   
- steal supplemental materials or convert other's main content into your supplemental content
- consider delivery materials: audio files, videos, links to resources, practice resources, images, etc. 
- network at conferences especially 'strange theme' conferences! 
- "use" your student
- challenge students to contribute with their ideas !!!!!
- challenge student to find new resources and content !!! 

Houdt rekening met copyrights and use creative commens ! 

Rich Media in Bb: voor ons een oplossing?

Sharestream: ook als building block in Bb

A rich media platform for the whole media lifecycle in education. Biedt een universiteit breed ontwikkel, management en distribution system voor mediaproducten. Building block in Bb

Sharestream's Video Building Block allows institutions to extend Bb with an easy-to-use, interactive media solution.
It includes:
- Pick-n-Play Course media page (an intuitive and user-friendly video solution for faculty and students for uploading, tagging, browsing, playing and searching for media within Bb)
- media drop-box for student
- generated content (allows students to submit media productions to instructors for assessment and commentary, or publish it to fellow students for collaboration)
- beschikbaar binnen Bb mobile.
- voorzien van mash-up tool for Bb Etc.

Zie verder gewoon: www.shearstream.com

Ziet er allemaal wel goed en vooral ook doenbaar en eenvoudig uit!

Zou zomaar een oplossing kunnen zijn voor ons als alternatief voor het wegvallen van Surf media

100% online training for faculty

100% online faculty training
Callaudett University  (universiteit voor dove mensen ... Was ook wel speciaal om een presentatie bij te wonen van mensen die presenteren en doof-stom zijn En dus een tolk nodig hebben ...)

Tot voor kort alleen fysieke bijeenkomsten voor trainingen (eLearning)  voor docenten.

Veel docenten klaagden dat het vooral te veel tijd kostte en op de verkeerde momenten gegeven werd. Ook kosten speelden een rol vanuit de directie van de universiteit.

Op basis hiervan is een 100% eCurriculum ontwikkeld ( gegeven de toename van de deelnemers lijkt dit en succesvolle aanpak)

1e generatie online eCurriculum:
- fixed dates (ivm ondersteuning)
- begon met een verplicht bij te wonen Webinar op de eerste dag.
- gebruik adaptive release and formatieve toetsen

Ook hier natuurlijk klachten als: en wat is nu het verschil met de oude situatie ... Nog steeds tijdgebonden !!

Nu:
- self-enrole
- self-paced (dus self-managed)
- veel meer felixibiliteit met mogelijkheden tot verdieping op eigen initiatief
- alles via mediarijke content en opgenomen weblectures 
- gebruiken nu eigen you-tube channel (net als Bb).

Zie ook http://www.gallaudet.edu/gts/