maandag 9 november 2009

Blogblafcafé van AGZ groot succes


Het eerste blogblafcafé van AGZ werd een onverwachtte overrompeling.
De Major AGZ heeft besloten om dit jaar de stage te begeleiden met blogs. Dit uit noodzaak omdat vorige jaren stage en terugkomdagen in de beleving van de studenten niets met elkaar te maken hadden, er een passieve houding van studenten was, grote afwezigheid, docenten die zich uit de naad werkten, er nauwelijks interactiviteit was tussen werkveld en de opleiding. Om dit te voorkomen is een systeem van blogs opgezet in combinatie met kenniskringen en Methodische praktijkbegeleiding.
Studenten geven elkaar opdrachten, lezen elkaars blog en bepalen op basis van de vraagstukken en thematieken in de blogs samen met de docent de inhoud van de bijeenkomsten.
Ter ondersteuning van de opzet zijn allerlei nevenactiviteiten opgezet. Een blog-award per kwartaal, bijeenkomsten met extra begeleiding voor studenten en eentje voor docenten. Samen bespreken van blogs door docenten. En het blogblafcafé.
Het blogblafcafé is een happening waarbij studenten gedurende 3 kwartier de mogelijkheid krijgen om samen te bloggen. Niets eenzaam gedoe op een zolderkamertje. Samen in lokaal elkaars blog bekijken, becommentariëren, vragen stellen, tips en trucs uitwisselen, geholpen worden om betere blogs te maken.
Als organisatie verwachtten we enkele studenten. Niets was minder waar. Het lokaal zat stampvol. Studenten waren er maar ook de docenten. Er was een ontspannen sfeer. En waar het blogblafcafé voor bedoeld was gebeurde ook. Er werden echt tips uitgewisseld, studenten hielpen elkaar. De ervaren blogsters namen het voortouw. Dit vraagt om een herhaling. Niets passieve houding van studenten. Geïnteresseerd in elkaars werk en opmaak.
Later op de dag werd de eerste blog-award uitgereikt. Op basis van een formule werd de gebruikersvriendelijkste en actiefste blog uitgekozen. Dewinnaar kreeg een zak met evenveel snoepjes als studenten (om te delen), een Avans-USBstick en een wisselbeker. De winnaar zal het moeilijk krijgen om voor de 2de maal de wisselbeker te winnen. De inhoudelijke kwaliteit van de blogs ligt heel hoog. Nu studenten door hebben dat je door te delen wijzer wordt zal een volgende ronde spannend worden.

Mashingtechnieken, science-fiction of al een reële mogelijkheid

Tijdens het Alt-C congres van afgelopen september werd er veel gesproken over de vraag of instituuts-ELO's nog wel een toekomst hebben en zo ja, hoe deze eruit zag. Een echt antwoord werd er niet gegeven, wel werd er stevig gediscussieerd door voor- en tegenstanders. Inmiddels zijn we een paar weken verder, de stofwolken zijn enigszins opgetrokken en het lijkt wel of de discussie wat minder heftig is geworden.
Mogelijk is dit te wijten aan de opkomst van nieuwe technieken die de vraag 'wel of geen centrale ELO' wat minder belangrijk maken.

Eén van deze nieuwe technieken is Mashing. In de weblog MASHe van RSC wordt de manier waarop Google Wave, Etherpad en Mindmeister (mindmapping-programma) embed kunnen worden in Blackboard, gedetailleerd beschreven. Door te klikken op de volgende link, kom je vanzelf op de beschrijving in de
weblog terecht. Misschien dat dit niet voor iedereen meteen een oplossing is om PLE's en ELO's te combineren, maar in ieder geval komen de twee werelden wat dichter bij elkaar.