vrijdag 15 oktober 2010

ILP = Invididual Learning Platform

ILP = Individal Learning Platform
University of Phoenix

"We try to explain why we are doing what we are doing.
What will be the next step?"


Leerplatforms zullen veel meer gericht zijn op individuele leerpaden; een student-gecentreerde leeromgeving. We zullen daarvoor onze leerders beter moeten leren begrijpen. Vergelijkbaar met Facebook en de werking van sociale netwerken.

Neem twee studenten. Zal hun leeromgeving er hetzelfde uitzien?

Belangrijke vragen:
What are the learner goals? What do they know? How do we model the learner?
What are the possible sets of experiences (instructional strategies, content, assessment, interactions) available?
How can we guide them through these experiences?
How can we know that the guidance is effective?
How do we understand the root causes of their intervention needs and create specific guidance?
How do teachers and intelligent agents work together effectively to address the students needs?
How do we measure succes?
How do we do this all cost-effectively?

ILP = Individualized Learning Platform
Open, collaboratief, pedagogical neutral, get learners to 'aha moment' and the right Bloom's level, adaptief, data-informed guidance.

Cognitive DNA - What Frank brings to the classroom.
Matched up with the Teachers DNA!

Core Principles
Learning is a personal journey
Learning is collaborative & social
Use evidence-based guidance where possible
Learning should be active & engaging
Content should be contextual and relevant

"We are gonna measure everything!"



Platform Construction
There is no 'one-size' fit all solution - so a technology platform must be:

Highly flexible
Highly open & extensible
Highly engaging
Data-driven
Machine-driven
Science-driven
Evidence-driven
Human-driven
Scalable

Challenges
Technology scale
Cost
Resistance to change
Human vs. machine perception
Gatekeepers

Cloud e-learning

Verslag creating an open cloud e-learning experience

Ze zijn bij Penn State University bezig geweest met het ontwikkelen van een course rondom biologie, waarbij ze buiten de reguliere CMS zijn gegaan. Ze zijn helemaal gegaan naar een vorm van een cloud...hierbij hebben ze als centraal punt de blog van penn state gebruikt en daaromheen open source software gebruikt...youtube, googledocs, voicethread, kaltura

Ze hebben de resultaten van de gebruikers in de lente vergeleken met de gebruikers in de zomer. De resultaten laten zien dat de gebruikers zich snel aanpassen en het prettig vinden om te werken met googledocs en voicethread. Ze hebben ervoor gekozen om binnen de course volledig te gaan werken met googledocs.

Een lastig isue bij deze is het gebruiken van zoveel verschillende apps rondom 1 course...hoe gaan studenten en docenten hiermee om?... De spreker geeft aan dat de student al wel gewend is aan deze manier van werken, maar ik betwijfel of dat ook echt zo is...daarnaast is de kennis van de gem. Docent van dit soort apps nihil...daar zou dus veel aandacht aan besteed moeten worden.

En pre voor de spreker...in plaats van alle problemen te zien van deze opzet en gebruik van deze apps hebben ze het wel gewoon gedaan!!...mooi passend in mijn thema dat ik altijd gebruik...en nike zo mooi van me heeft overgenomen...'JUST DO IT!'

Effect van kennischecks

Posterpresentatie

De Kennischeck-strategie
South Florida College of Public Health

Wat is Het?
Kennischecks zijn vragen die kunnen worden opgenomen in een les als middel om de aandacht van studenten te richten op kritische aspecten.

Resultaten en conclusies
Effect op het leerproces
- In het algemeen presteerden studenten met KCs gemiddeld beter
- Geen significant effect op het leren (p = 0,061)
- Het verbetert de interactiviteit tijdens een les

Student perceptie
Voordelen
- Het helpt studenten om de aandacht te richten op de kern.
- Het helpt lessen boeiend en interactief te maken
- Dient ook als een self-assessment / review tool

Nadelen
Tijdrovend en storend voor studenten die de presentatie op een later tijdstip nogmaals bestuderen.

Smart Response VE



Bij de stand van Smart hebben Jeroen en ik kennis gemaakt met de Response VE, de virtuele editie van de stemkastjes. Het is nog in de beta-versie, maar zeker de moeite waard om meteen als we terug zijn contact op te nemen met onze leverancier.

Het idee is dat studenten met hun mobiele device inloggen met een code op een website waar ze vragen kunnen beantwoorden. Op dezelfde manier dus als de stemkastjes, maar dan zonder stemkastjes. Die hoeven we dan niet meer aan te schaffen.

De vragen worden gemaakt in de Notebooksoftware. Er komt een vijfde tab met de mogelijkheid voor docenten om hun vragen voor te bereiden.

SMART Response VE Userguide