vrijdag 26 oktober 2007

Laatste sessie op vrijdag: Engaging the net generation

Op het congres zijn zowel presentaties over de net generation (huidige studenten) als over de next generation (kinderen vanaf de kleuterschool tot aan het einde van de lagere school). Vanochtend was het de beurt aan de net generation. Susan Gibbons van Rochester University vertelde hoe zij onderzoek hebben gedaan naar het gedrag, de activiteiten en het omgaan met nieuwe media door de studenten van Rochester. Zij hebben hiervoor naast de geijkte interviews intensief gewerkt met fotocollages, videobeelden en een soort pizzasessies om ruim 150 studenten te vragen naar hun leefstijlen en de relatie met hun studie.
Uit het onderzoek kwamen naast veel herkenbare ook een aantal opmerkelijke dingen naar voren zoals:

- vrijwel elke student heeft een laptop maar sleept deze niet de hele dag mee. Laptops worden gezien als te zwaar, onhandig en er zijn te weinig plaatsen om ze op te laden.
- studenten communiceren intensief met hun ouders net voordat opdrachten ingeleverd moeten worden.
- studenten richten een studieruimte anders in dan vooraf verwacht. In plaats van relaxte stoelen kiezen ze eerder voor grote tafels aan het raam zodat ze al hun spullen gemakkelijk kwijt kunnen.
- collegelokalen worden steeds intensiever voorzien van technologische hulpmiddelen. Nadeel is echter dat vanuit veiligheidsoverwegingen de lokalen worden afgesloten wanneer er geen geplande lessen zijn. De digitale hulpmiddelen zijn daarmee ook niet bereikbaar buiten lesuren.
- studenten hebben een totaal ander dag en nachtritme. Het gebouw moet dan ook 24/7 open zijn. Nu sluit de mediatheek in Rochester om 3 uur 's ochents. Voor veel studenten is dit te vroeg!!
- richt een nieuwe ruimte niet meteen helemaal in, kijk en observeer eerst het gebruik en pas het daarna aan.

Natuurlijk zijn alle evindingen weer te lezen in het rapport: ' Studying students' . Het is te downloaden vanaf: http://www.tiny.cc/GzthX (http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/downloadables/Foster-Gibbons_cmpd.pdf)

Geen opmerkingen: