woensdag 24 oktober 2007

Outsourcing students e-mail

De Northwestern University heeft het aanbieden van e-mail aan studenten uitbesteedt. De universiteit telt z’n 17000 studenten en 7000 medewerkers. Ja, dat zij nog eens student/medewerkers verhoudingen! Er zijn z’n 190000 alumni.

Twee jaar terug is actief begonnen met het selecteren van leveranciers. Uiteindelijk bleven bij de selectie twee kandidaten over: Microsoft en Google. Uiteindelijk is er gekozen voor Google, vanwege een beter samenwerkingsverband.

Het is altijd de vraag: what’s in it for me, en in dit geval wat is de winst voor Google? Eenvoudig, Google wil de markt domineren en verdient een gedeelte terug door advertisment. Het product wordt aangeboden tegen veel (hoeveel dat dan werkelijk is, werd niet aangegeven) minder kosten dan hun eigen e-mail voorziening.

De hobbels die ze op hun weg tegen zijn gekomen lagen vooral op het gebied van: security, privacy en policy. De e-mail voorziening heeft een eigen smoel van de universiteit.
Op dit moment werken 75% van de studenten met de aangeboden voorziening. Let wel over medewerkers is niet gesproken.

Geen opmerkingen: