vrijdag 10 oktober 2008

Didactisch gebruik van weblogs

Opnieuw een interessant artikel via de weblog van Wilfred. Deze keer over de didactische missers bij de inzet van weblogs in het onderwijs. Zeker voor het project Social Software (ja,ja ik weet het, de formele titel ervan is gewijzigd) een echte aanrader.

De aangegeven top-5 van missers is als volgt:
1. Inzet van weblogs in een onjuiste context.
2. Onduidelijkheid rond de verwachte leerresultaten.
3. Misbruik van de omgeving.
4. Niet passende manier van beoordelen.
5. Lerenden krijgen/ervaren onvoldoende tijd om te bloggen.

Gezien deze lijst zijn een aantal resulaten niet echt verrassend. Wel kan de lijst goed gebruikt worden als sturing voor het project en de lessons learned.
De complete bijdrage van Wilfred en het onderliggende artikel van Ruth Reynard geven nog steeds voldoende mogelijkheden om verder te gaan met het project. Zeker nu de begeleiding steeds meer centraal komt te staan.

Geen opmerkingen: