studenten op de campus
De eerste universiteit die we bezoeken na afloop van het ELI-congres is de university of Texas at Austin. We hebben daar een afspraak met het hoofd van het FIC: Faculty of Innovation Center. We parkeren onze SUV in de parkeergarage, waar de bodem behoorlijk trilt van alle SUV's die binnen komen rijden en gaan op zoek naar de mensa. Helaas, we komen uit bij een koffie/broodjeskiosk met een hele beperkte keuze. Gelukkig kunnen we alles buiten opeten en kunnen we ook even genieten van fantastisch weer... 24 graden en zon!
de slogan van de universiteit
Bij het FIC worden we ontvangen door Kathy Schmidt, het hoofd van de FIC. Zij vertelt over de context waarbinnen het FIC werkt. De universiteit van Texas is een universiteit die gesponsored wordt door de staat Texas en die zich sterk richt op onderzoek. Naast geld van de staat Texas ontvangt de universiteit enorme sommen geld uit subsidies van bedrijven. http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Texas_at_Austin).
We richten ons vooral op de technische opleidingen binnen de universiteit en komen al snel te weten dat slechts 22% van de Texanen een HO-opleiding heeft, dat 90% van de studenten van de UvT uit Texas komt en dat er maar ongeveer 22% meisjes studeren aan de technische opleidingen, terwijl er toch speciale programma's zijn ontwikkeld voor hen. De meeste studenten doorlopen het bachelorprogramma, driekwart van hen stopt en gaat werken binnen het technisch domein.
het FIC
Het FIC onderhoudt een 'new faculty orentation program' wat lijkt op de initiatieven bij Avans. Verschillen zijn er echter in het alleen betaald aanbieden van services door het FIC. Onbekendheid bij docenten is echter een van de grootste problemen waar de FIC mee te kampen heeft, ongeacht het feit dat overal in het gebouw posters hangen met daarop de missie van het FIC, de visie, de medewerkers en de activiteiten die zij verrichtem.
De medewerkers van het FIC vertellen ons over een aantal initiatieven rond de inzet van sociale media in het onderwijs. Dit blijkt vooral afhankelijk te zijn van het enthousiasme van individuele docenten. Zij vertellen ons dat Twitter en Linkedin vooral gebruikt wordt door 35-40-jarigen en dat de studenten zich hoofdzakelijk richten op Facebook. Tijdens de rondgang door de universiteit krijgen we een aantal praktische toepassingen te zien van hoe zij ICT in het onderwijs inzetten.
Meer info op de volgende websites:
http://fic.engr.utexas.edu/
http://utwired.engr.utexas.edu/mullins/
http://www.indoorquality.org/
De manier waarop het FIC haar missie, visie, activiteiten en medewerkers deelt met de rest van de universiteit is heel doordacht. Als LIC zouden wij hier echt nog dingen van kunnen overnemen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
24 graden en zon... en dan klagen over de broodjes :)
Je schrijft dat wij als LIC hier dingen van kunnen overnemen, such as?
Dag Eky,
Jouw impressie roept dezelfde vraag bij mij op als die van Floor. Wat doet Texas zo goed dat wij over zouden kunnen nemen?
Wat het FIC heel goed doet, is het communiceren over haar visie, missie en activiteiten en ervoor zorgen dat je deze niet kunt missen. De posters die hierover gemaakt zijn, kom je werkelijk overal tegen. Deze posters worden direct gekoppeld met de foto's en namen van medewerkers van het FIC en hun contactgegevens. Je hoeft dus nauwelijks moeite te doen om met vragen die je hebt aan de slag te gaan. Ten derde werken zij multidisciplinair. De uitwisseling tussen collega's is heel direct. Dit wordt ondersteund door de inrichitng van hun backoffice.
Een reactie posten