donderdag 21 januari 2010

Computational thinking

De laatste keynotespreker van het congres en daarmee ook de laatste lezing wordt gegeven door Jeannette Wing. Zij begint met het weergeven van haar visie over de fundamentele vaardigheden waarover we zouden moeten beschikken halverwege de 21ste eeuw. Hiervoor gebruikt ze een abstract model vanuit de informatica.

Het bijbehorende abstract:
My vision for the 21st century: Computational thinking will be a fundamental skill used by everyone in the world. To reading, writing, and arithmetic, let's add computational thinking to every child's analytical ability. Computational thinking is an approach to solving problems, building systems, and understanding human behavior that draws on the power and limits of computing. Computational thinking requires thinking abstractly and thinking at multiple levels of abstraction. In this talk I will argue that computational thinking has already begun to influence many disciplines, from the sciences to the humanities, but that the best is yet to come. Looking to the future, we can anticipate even more profound impact of computational thinking on science, technology, and society-on the ways new discoveries will be made, innovation will occur, and cultures will evolve. The NSF Cyber-Enabled Discovery and Innovation initiative in a nutshell is computational thinking for science and engineering. Realizing this vision gives the field of computing both exciting research opportunities and novel educational challenges.
Bijbehorende website: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:3RmGx9saAf4J:www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf+computational+thinking+article&hl=en&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESj6s0fgqbIV7GlltX4Hc6Ze9He2MUpOlklBPohbbyrawZLm4q-jhQ_jJa9uGAsZOSbxbbUj00EcwIpL7mYJlsN5P0ihNq5j4UJlTF8_n83nTEQUJeBWJSSW62HlDcjPYQYhSt4m&sig=AHIEtbShmNj_kAgBZyHuqSaXAvM3lwkLdQ

De ideeen die ten grondslag liggen aan CT zijn belangrijker dan een exacte definitie, het gaat om het concept.Uitgewerkte voorbeelden komen in dit geval vooral vanuit de biologie, taal en elektronica. Daarna worden de voorbeelden verder uitgewerkt door een relatie te leggen met andere disciplines. Veel voorbeelden komen uit de beta-hoek.

Uiteindelijk wordt ook de maatschappelijke relevantie van CT besproken.Welke mechanismes liggen er ten grondslag aan gangbare activiteiten zoals een zoekactie op marktplaats? Door te zoeken naar patronen in bestaande producten en diensten wordt het mogelijk om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die veel beter zijn.

Wat gebeurt er als je CT inzet voor onderwijs en ontwikkelingen?
--> wat is een effectieve manier om deze nieuwe vaardigheden aan te leren?
Hiervoor worden 2 vragen gesteld:
- welke concepten kunnen op welke leeftijd het beste geleerd worden. Dit klinkt erg in de richting van de neurowetenschappen
- op welke manier kunnen we ICT inzetten wanneer we het onderwijs volgens deze nieuwe concepten inrichten?

--> De presentatie beweegt zich inderdaad heel erg in de richting van 'Brein en Leren'.
De vereiste vaardigheden worden steeds helderder. Een aantal voorbeelden zetten inderdaad aan tot verder denken zoals The dining philosophers.
Voorbeeld uit dagelijkse praktijk: koffie halen en de manier waarop Pipelining het proces veel efficienter kan maken.
Wordt computational thinking de nieuwe richting??? Communicaatief moet er dan nog heel veel voor gebeuren. Veel deelnemers haken af!

2 opmerkingen:

Hanneke van Riel zei

Probleem met Wing is m.i. dat ze op haar vakgebied (computerscience) heel goed is, maar met de transfer naar onderwijs te grote stappen maakt waardoor onderwijsmensen het niet meer kunnen volgen. Een paar tussenstappen zouden zeker kunnen helpen! Net als samenwerking met iemand die wél verstand van onderwijs heeft (wat zij zelf zegt niet te hebben)! Trouwens, ik weet niet of de link naar 'Brein en leren' de meest logische is. Als het gaat om het 'in time' aanleren speelt volgens mij ook de interne sequentie van het vak wiskunde (waar Jan natuurlijk veel meer over weet) ook een grote rol.

Eky Fioole zei

Ook nu weer een behoorlijke verdeeldheid binnen de Avansddelegatie over deze lezing. De een vindt het een geweldige lezing, de ander zou het liefst meteen de deur uit willen lopen. Tijdens de lunch wordt er intensief verder gediscussieerd. Wat dat betreft, is de presentatie zeker een succes: het roept behoorlijk wat op.
Uiteindelijk blijken de meningen toch minder ver uit elkaar te liggen dan vooraf gedacht. De transfer laat te wensen over, de inhoud blijft overeind.