Gisteren zijn we naar Seaworld gegaan, een van de grote themaparken met als centraal thema Shamu. Een ontspannende en vooral ook enorm leerzame ervaring op diverse punten. Net als wij hadden ook duizenden anderen dit idee. Het was druk in het park. Toch liepen we elkaar amper in de weg, was het schoon en waren er nauwelijks wachtrijen. De logistiek was voortreffelijk geregeld.
Het meest opvallende echter was de wijze waarop het park interactie inzet om kennis over te brengen en hun bezoekers te betrekken bij de getoonde shows en optredens. Verder speelt Shamu, de beroemde orka, een hofdrol in het park, al zijn er inmiddels zeker nog 6 andere orka's die het grootste deel van de orkashow uitvoeren met als titel One Ocean. Shamu kom je als mascotte echter overal in het park tegen.
Elke show, of er nu dolfijnen, zeeleeuwen of orka's in meespelen, is opgebouwd rond een verhaallijn, storytelling in de praktijk dus. Het publiek wordt hierin vanaf de eerste minuten actief in betrokken en kan meespelen, de dieren aanraken, voeren of op een andere wijze betrokken worden bij de activiteiten van de trainers. Mooi om te zien is ook de wijze waarop games worden ingezet om de betrokkenheid nog verder te vergroten, bijvoorbeeld door en sms-race waarin naast de dieren ook de sms-ers met hun voornaam worden getoond.
Kinderen hebben in het park enorm veel mogelijkheden om direct contact te maken met verschillende zeedieren. Ze kunnen roggen aaien, dolfijnen voeren, meedoen in de zeeleeuwenshow als hulpje en ervaren hard een walvis spettert wanneer hij uit het water springt of met zijn staart op het water slaat. Op een speelse wijze wordt er enorm veel kennis overgebracht over dieren die in zee leven of juist horen tot de natuurlijke habitat van Florida.
Later zullen aan de blogberichten trouwens nog foto's worden toegevoegd.
zondag 6 november 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten