donderdag 13 november 2008

Van Wysiwyg naar wysinnwyg

keynote 11-11-2020

De Surf Onderwijsdagen 2008 had dit jaar als thema 'duurzaam innoveren: wie is aan zet?' De jubileumeditie startte met een keynote die nu eens niet bestond uit een presentatie van een goeroe, maar die werd verzorgd door een aantal Surfdeelnemers die zich in de afgelopen periode hebben beziggehouden met scenariodenken. De eerste sessie vond daarom plaats in het jaar 2020. Het interactieve karakter en het enthousiasme van de talkshowhost Marc Dupuis werd positief ontvangen door de congresbezoekers en markeerde de start van een positieve sfeer tijdens beide dagen.

De sessies van de eerste dag bleken zeer divers van aard. Degene die me echter het meeste aansprak was die van Willem-Jan Renger over het ontwerpen van onderwijs voor de netgeneratie. De gebruikte metaforen over het 'missen van de boot' (websites, gaming en second life) was heel helder. Dit gold ook voor de metafoor van de ijsberg waarmee werd aangegeven dat de gamecultuur zich jarenlang grotendeels buiten het beeld van de mainstream heeft afgespeeld.
De essentie van de sessie bleek echter het gebruik van regels voor het ontwerpen van games gebruikt als regelset voor het ontwerpen van onderwijs voor de wysinnwyg-generatie: what you see is NOT what you get.... Hoe kunnen we onderwijs ontwerpen alsof het een game is, waarbij er een authentieke relatie wordt gelegd tussen de regelset die aan het onderwijs ten grondslag ligt (niet direct zichtbaar) en de aangeboden leerstof worden uitgedrukt in handelingen. Gaming in het onderwijs op een heel andere manier toegepast dus.
Kortom een hele flitsende maar ook inhoudelijk aantrekkelijke sessie waarbij de deelnemers echt aan het denken gezet werden.

Geen opmerkingen: