vrijdag 5 december 2008

Open education: transforming education to meet the needs of the 21st Century

Richard Straub is de 2e keynotespreker. En tot nu toe de beste van het congres!!!!
Zijn onderwerpen zijn:
- flat, spiky, globalized, semi-globalized, open/closed world
- technology revolutions
- unstoppable move towards openness
- enabling the education continuum.

In elig werken verschillende bedrijven samen (elig=european learning industry group). Zij doen dit op de terreinen van infrastructuur, content
Referenties naar 'the world is flat', 'the world is spiky (centra rond innovatie) om de trend naar globalisatie aan te geven en zeker ook de verschillende ideeen hierover. Andere auteurs: Richard Floridaen Ghemawat. Technologie als flattener, where you live doesn't matter met alle varianten erop.

Vraag blijft: is the world open?
kenmerken van closed naar openness: bottom up, participation, autonomie, gv, flexibiliteit, community-based en authoriteit op basis van reputatie. (democratizing innovation).
Waar bij Friedman technology de world flatter werd, hier wordt ingegaan op economische en sociale veranderingen. (Carlota Perez) Verschillende fases in technologische revoluties leidend tot innovatie en creatieve destructie. Fasering van irruption en frenzy naar synergie en maturity.

Straub geeft een aantal belangrijke trends weer voor de 21ste eeuw:
* Veranderingen in organisaties gaan naar organisatie rond projecten (de hollywood-benadering) en dynamische netwerken. A
* van ll-employment naar kenniserkers en kennisondernemers. Zij werken in horizontale netwerken dwars door en over organisatiegrenzen heen.
* innovatie via gebruikers
* demografische veranderingen (niet meer met pensioen)
* trends in ICT
* andere waardering van assets.

Consequenties van deze trends voor leren: niet meer lineair leren, maar parallelle trajecten die niet meer stoppen (LLL via een vloeiende manier). Het principe van het educational continuum. Innovatie wordt ondersteunt via open standaarden waardoor een wereldwijde uitwisseling mogelijk wordt. Human capital index door the Lisbon council. Plaatje van 'the human capital biography of a german professional'. (vergelijk met 70:20:10 verhaal van gisteren, nu sterker gerelateerd aan formal-informal learning. Het nieuwe blended leren gaat over de mix formal/informal leren. Straub eindigt met een quote van Vijay Kumar (opening up education, MIT 2008) Opzoeken voor LIC! Geeft een roadmap voor de ontwikkeling van onderwijs

Geen opmerkingen: