zondag 7 december 2008

Rol van de docent

Vooraf werd er een korte presentatie gehouden over leren, klassen en sociale netwerken. Onze discussie leider vroeg het publiek in welk type onderwijs je de meest inspirerende docent gehad had. De verhouding lag 100% andersom als wat hij verwacht had. De verwachting was dat het basisonderwijs de meeste handen omhoog zou krijgen, dat was sommige onderzoeken namelijk laten zien. Na deze opwarmer mocht het publiek steekwoorden oproepen over de rol van de docent. Natuurlijk kwamen hier weer de prachtige woorden zoals inspirerend, coachend, enthousiasmerend, creatief, humor, kundig naar boven. Opvallend dat kennisoverdracht daar niet bij zat…

De discussie was uiteindelijk niet zozeer om de rol van de docent, maar meer over hoe docenten moeten/leren om te gaan met een nieuw type student (die eraan komen. De basisscholieren van nu.. en straks..) gecombineerd met e-Learning mogelijkheden. E-learning mogelijkheden die nu veel realistischer geworden zijn door gecombineerde reële en virtuele concepten, dus geen 100% technologische leeroplossingen of bezuinigingsmaatregelen.

Hoewel er niet echt een concreet antwoord gevonden was op de vraag over de rol van de docent, was het wel mooi om te zien dat de meeste mensen op een lijn zitten. Alleen toen ik vroeg wie er allemaal docent waren… was het aantal handen in de zaal jammer genoeg erg minimaal.

Geen opmerkingen: