vrijdag 4 december 2009

Narrative and Storytelling in Teaching and Learning


Reflective Narratives Using Digital Storytelling

Christopher Murray is Projects Officer aan de University of Leeds. Hij is betrokken bij de invoering van het ePortfolio voor School of Medicine. Hij vertelt over het gebruik van foto’s en ander beeld materiaal van studenten om vorm te geven aan hun emoties die zij hadden bij heteerste contact met patiënten. Erg vergelijkbaar met wat wij doen bij de AGZ voor de Major AGZ. Wij bloggen en in Leeds maken ze een Powerpoint met beeldmateriaal. Leuke voorbeelden gezien. Ik vroeg hem naar de mogelijkheden van studenten om ook beeldmateriaal van bijvoorbeeld patiënten te gebruiken. Net als bij ons is het streng verboden om patiënten te fotografere.

e-VITA, Electronic Life Experiences Based on Storytelling and Serious Games

Lucia Pannese, Italiaanse, werkzaam in Engeland. Oprichter van “Innovation & Research and Serious Games”. Oprichter van Games2Growth Ltd based at the Serious Games Institute, Coventry University Technology Park.De doelgroep ervaart het als een uitdaging om van hun verhaal een interessante game te maken, zowel liniar als non-linair. Dat kan explorterend, experimenterend, vertellend of probleemgeoriënteerd zijn.

Th
e Digital Storyteller: Learning Through Personal(ised) Narratives

Cristina Costa is de Research Technologies Development Officer voor het Research and Graduate College, van de University of Salford, UK. Zij houdt zelf van verhalen vertellen, dus brengt ze dat over op kinderen en volwassenen in het onderwijs. Via cartoons (kinderen) en weblogs (volwassen). Aanstekelijke voorbeelden. Ze houdt natuurlijk zelf ook een blog en een site bij, ze wil namelijk het goede voorbeeld geven.

Eigen commentaar:
Weinig nieuws, wel sprankelend. Enthousiaste voordrachten die aanstekelijk werken. Je gelooft zo dat het werkt. Vooral Cristina zie ik zo heel enthousiast met de kinderen bezig. Zij zou mij nog aan het kantklossen krijgen.
Dit soort workshops hoeven niet innoverend te zijn, ze zijn heel praktisch, maatschappelijk en didactisch nuttig en daarom ondersteunen ze twee delen van het thema van de conferentie: ‘share en succeed’

Geen opmerkingen: