donderdag 28 januari 2010

Hoofdpunten uit het Horizon Report 2010

Ook al is via de weblog Professioneel Innoveren al kort bericht over het uitkomen van het Horizon Report 2010, toch volgen hier nog even de hoofdpunten uit dit rapport.
Als belangrijkste trends worden de volgende zaken genoemd:

- the abundance of resources and relationships made easily accessible via the Internet is increasingly challenging us to revisit our roles as educators in sense-making, coaching en credentialing. --> wat betekent dit voor de rol die HO hierin inneemt?
- People expect to be able to work, learn and study whenever and wherever they want to. --> wat is de rol van informal learning, just-in-time learing en "found learning"?
- The technologies we use are increasingly cloud-based, and our notions of IT-support are decentralized --> belangrijke driver hierin lijken de kostenbesparingen te zijn.
- The work of students is increasingly seen as collaborative by nature, and there is more cross-campus collaboration between departments --> meer aandacht voor 'openness' en multidisciplinariteit.

Uitdagingenn zijn er echter ook. In het rapport worden de volgende genoemd:
* The role of the academy, and the way we prepare students for their future lives, is changing --> dit heeft gevolgen voor de wijze waarop we denken over onderwijs en onderwijsleerprocessen inrichten (aandacht voor ondermeer kritisch denken en flexibiliteit ten aanzien van mentale modellen)
* New scholarly forms of authoring, publishing and researching continue to emerge but appropriate metrics for evaluating them increasingly and far too often lag behind --> hoe om te gaan met het waarderen van bijdragen in social softwaretoepassingen.
* Digital media literacy continues its rise in importance as a key skill in every discipline and profession --> dit sluit direct aan op het 21things-project
* Institutions increasingly focusmore norrowly on key goals, as a result of shrinking budgets in the present economic climate --> hoe kunnen er kosten gespaard worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit?

Het rapport gaat verder met een overzicht van opkomende technologieen. Dit zijn ondermeer: mobile computing, open content, eBooks, simple augmented reality etc.

Opvallend is de trend dat het Horizon Report zelf in steeds meer verschillende versies wordt gemaakt. Er is naast deze versie ook een speciale K-12 versie, een versie gericht op Australie en Nieuw-Zeeland, een editie over Business and Economic Developments en per 2010 de Horizon Project Navigator, waarmee dagelijks nieuws over technologische ontwikkelingen in het onderwijs en innovatieve projecten beschikbaar komt!

Geen opmerkingen: