donderdag 28 januari 2010

Nieuwe tools voor back-channels

Het gebruik van back-channels neemt steeds meer toe. Deels om (hoor)colleges interactiever te maken, deels ook om samenwerking tussen studenten te bevorderen en studenten gemotiveerd en betrokken te houden na afloop van het college. Ook tijdens het ELI-congres kwam het gebruik van back-channels ter sprake. Purdue university gaf een mini-presentatie over het gebruik van Hotseat en de mogelijkheden die dit geeft om studenten heel direct te betrekken bij colleges. Op hun site geven zij een aantal goede voorbeelden en korte videos over hoe Hotseats ingezet kan worden.
Zelf geven zij hierover het volgende aan:

"Hotseat, a social networking-powered mobile Web application, creates a collaborative classroom, allowing students to provide near real-time feedback during class and enabling professors to adjust the course content and improve the learning experience. Students can post messages to Hotseat using their Facebook or Twitter accounts, sending text messages, or logging in to the Hotseat Web site".

Ook bij Avans is er in toenemende mate interesse in het gebruik van back-channels. Een aantal academies onderzoekt mogelijkheden en bijbehorende technieken, varierend van SMS-walls, Twitter tot mogelijk programma's als Hotseat, wat direct verbonden kan worden met Twitter, Facebook of een iPhone.

Geen opmerkingen: