woensdag 13 oktober 2010

Openingssessie educause 2010

Verslag openingssessie educause 2010

Thema: the best thinking in higher education IT

How to outrun change...staying relevant in a discontinuous world

Kennis loopt zeer snel...5 jaar doorloop tijd... In deze tijd veranderen de zaken zo snel dat de nieuwe generatie opgroeit in een nieuwe wereld...ze leven een ander leven dan de vorige generatie en de generatie die ze opvoed

Het web dematierialiseerd. De spreker is er niet van overtuigd dat de docent in de toekomst nog nodig is. 

Het web disintegrates. Het versplinterd organisaties, makrten en producten. Is het inzetten van specialisten, maar dan opgeschaald, niet de beste oplossingen?

Het web disintermediates. Het verplaatst activiteiten of maakt ze overbodig.

Het web democratiseerd. Iedereen krijgt de kans om iets waardevols bij te dragen. Hierbij zullen hyve netwerken de toekomst hebben.

Als je hier als organisatie niet op inspeelt, dan zal een ander het voor je overnemen en verlies je dus ook je bestaansrecht. Het feit dat je al lang bestaat is nog geen reden voor overleven. Kijk naar kranten. Alles verandert om ons heen...onderwijs gaat dat ook doen! Als je de zaken blijft doen zoals ze altijd gebeurde, dan is het niet effectief (100 jaar voordat het musket goed gebruikt werd...de oude generalen moesten eerst dood zijn, voordat er ruimte was om het anders aan te pakken).

Als de macht en beslissingen alleen ligt bij de top van een organisaties, dan houden deze de verandering tegen...houden vast aan het verleden en gijzelen als het ware de organisatie. Veranderen is geen autonoom proces, maar zou het wel moeten zijn.

Oplossingen? Cognitief... Kom voorbij de ontkenning. Strategisch...creeer opties voor vernieuwing. Crowd sourcing...doe veel kleine innovaties...test, test, test! Politiek... Uitlijnen talent en geld. Existentieel... Vergroot het begrip van de missie. 

Behandel alle aannames als een hypothese. Vind de dissidenten en kritikasters. Spendeer tijd aan het kijken naar anderen en luisteren naar de toekomstige klant. Probeer het onvoorstelbare voor te stellen.

Idee (jeroen &mario) vorm van micro-financiering voor innovaties in het onderwijs. Ideeen van docenten die uitgetest kunnen worden met een klein budgetje waar ze snel bij kunnen, snel kunnen uittesten en snel ondersteund worden. Doel: stimuleren innovaties, verandersnelheid organisatie verhogen, voorbereiden op de toekomst. Ideeen moeten ondersteund worden door een andere medewerker.
 

1 opmerking:

Gerwin Pols zei

Een dergelijk idee van microfinanciering heb ik ook mee gewerkt toen ik bij de TU Delft werkte. Daar hadden we een eigen (intern en niet vanuit SURF) ‘grassroots’ project opgezet.

Docenten konden hier experimenteren met ICT in het Onderwijs; eigen ideeën inbrengen en zelf mee aan de slag gaan. Alles op laagdrempelige manier (geen overhead aan projectaanvragen etc.); persoonlijke begeleiding dmv experts, regelmatig overleg met collega docenten (informeel). Iedere docent had ook een ‘vrij’ te besteden persoonlijk budget. Werkt goed en was ook echt behoefte aan bij docenten. Zie http://www.icto.tudelft.nl/etalage/grassroots/projecten-2007-2008/