donderdag 29 november 2007

a hole in the wall

De keynote sessie die vanochtend de meeste indruk maakte was wel het verhaal over "a hole in the wall". Het experiment in India wat gedurende 4 jaar gedaan is door Sugata Mitra. Hij startte in 1999 met een experiment in een van de sloppenwijken van New Delhi, dat op een steenworp afstand van een IT-wijk lag. Daar interviewde hij medewerkers van IT-bedrijven en kinderen die in de sloppenwijken leefden. Waar de IT-medewerkers aangaven dat ze het verschrikkelijk vonden dat de sloppenwijken bestonden, gaven de kinderen een heel onverwacht antwoord op de vraag hoe ze aankeken tegen de IT-bedrijven: it looks like a zoo. Iedereen ziet er hetzelfde uit, gebruikt de hele dag de telefoon en ruziet over parkeerplaatsen.

Door een pc en touchpad in te bouwen in een muur en gewoon via een webcam te onderzoeken wat kinderen daarmee deden, startte Mitra zijn eerste experiment. Tot zijn verbazing reageerden de kinderen al heel snel op de pc en was een cursus of introductie nauwelijks nodig. Ook in latere experimenten bleek dat kinderen snel zelf leerden zelfs ondanks allerlei taalbarrieres.

Zijn eerste resultaten:
- groepen kinderen kunnen zelfstandig leren zonder tussenkomst van volwassenen
- zorg voor computers in een veilige omgeving maar buiten de school
- 200 tot 300 kinderen kunnen door slim samen te werken binnen 3 maanden computervaardig worden.

Inmiddels is hij bezig met een nieuw experiment, nu in Engeland met als thema: kunnen kinderen in een groep hun eigen scholing organiseren?

Geen opmerkingen: