woensdag 14 april 2010

Installation, implementation and inspiration Bb 9

De universiteit van Teesside (25.00 studenten die via 6 schools onderwijs volgen) gaat deze zomer over op Bb 9. Helaas gebruiken ook zij het Bb CS niet.
Nadelen bij keuze om te migreren naar Bb 9:
- Bb 8 draait stabiel
- gebruikers waren net gewend aan het nieuwe grade centre
- nog veel fouten in Bb 9
- overvragen van de ICT-organisatie.

Redenen om wel over te gaan:
* ook problemen in Bb 8
* gebruikers kunnen wennen aan de nieuwe functionaliteiten en manier van navigeren in Bb 9
* voorbereiding voor Bb 9 was al begonnen
* niet gevoelig voor het argument vanuit de ICT-organisatie: they always say they're overworked
* Hoop problemen zijn al opgelost.

Belangrijkere argumenten waren echter:
- er zijn geen showstoppers
- problemen in Bb8 worden niet meer opgelost
- positieve feedback van de testers
- de flexibiliteit en modernere interface in Bb9

Onderwerpen die spelen:
= de buglist
= outstanding tickets
= building blocks and 3rd party software --> inzet van studenten om building blocks over te zetten naar Bb9
= bleeding edge or dull blade
= patches

Problemen:
Notifications problemen lijken opgelost te zijn in Bb9.1
Enrollen van staff via een building block leverde problemen op
Randomness die onverklaarbaar was
Aanpassingen op de user interface (breadcrumbs)

Wensen voor Bb 9 ontwikkelingen:
RSS in and out
Verder verfijnen van de permissions, bijvoorbeeld op het niveau van items
Staff info meer flexibel kunnen gebruiken
Paste-functie vanuit Word

Teesside ziet de consistent doorgevoerde branding (ook in courses) als een van haar successen. Daarnaast ook de nieuwe functionaliteiten (edit-mode), de introductie van nieuwe handleidingen, een zelfgemaakte building block voor batch feedback/my grades en een live help. Gebruik van 30 second videos in plaats van een FAQ-lijst.

Lessons learnt:
- beschikbaarheid van handleidingen en tutorials eerder
- ondersteuning blijft nodig
en:
- we were right, it's dooable, don't hasitate to dream and be prepared to work for it!

Geen opmerkingen: