woensdag 14 april 2010

Keynote dag 2: Bb 9.1

De keynotesessie van dag 2 wordt v erzorgd door Dan Peters. In deze presentatie staan de volgende Key challenges in Bb 9.1 centraal :
- fostering student engagement (bekeken vanuit de student)
- supporting educator efficiency (vanuit de docent)
- devlivering open and extensible learning (vanuit de beheerdersrol).

Bb Connect richt zich op de notify-functie voor grote groepen, bijvoorbeeld via sms. Dit jaar wordt deze uitgerold in de VS, later dit jaar ook in Europa.
Via een snelle demo wordt ook het concept achter learning modules uitgelegd. Hiermee worden de grenzen tussen Bb en WebCT weer een heel stuk vager.

De presentatie gaat verder met de wiki in Bb: vergelijken van versies, feedback van de instructor. Via de wiki is het ook gemakkelijk om als team kennis te delen, op te bouwen en up to date te houden. Door gebruik te maken van de mashingtechnieken, kunnen youtubefilmpjes, flickrfoto's en slideshare-presentaties direct ge-embedded worden.

2. Supporting educator efficiency:
What's in Bb9.1 voor docenten?
Demonstratie van de (groeps)wiki gezien vanuit de rol van de docent.
Hoe kunnen individuele bijdragen van studenten worden beoordeeld/voorzien van feedback.
Docenten hebben dezelfde mogelijkheden ook voor blogs en journals.
- Veranderingen en verbeteringen in het Grade Centre.
Anoniem kunnen beoordelen van studenten. Dit kan door de studentenvolgorde via randomize students, een anddere optie is om vraag per vraag (horizontaal) te beoordelen. Meer mogelijkheden rond smart views, bijvoorbeeld door gebruik te maken van categorieen (students at risk).
Inline editen kan je ook toepassen op bestaande toetsen.
De uploadfunctie in het Bb CS werkt in frame en faciliteert het uploaden van meerdere bestanden met behoud van de gekozen structuur. Nieuw in het CS is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van thumbnails.

3. Delivering open and extensible learning
Er kunnen op courseniveau nieuwe rollen worden aangemaakt. Bestaande rollen kunnen gekopieerd worden en op onderdelen worden aangepast.
Hiermee zou je bijvoorbeeld kunnen werken vanuit de principes van instructional design.
Ook hier zijn de nieuwe functionaliteiten van Bb Connect geintegreerd. De congresbezoekers hebben dit al eerder gemerkt. Wij kregen een aantal gesproken berichten vanuit Bb door die zij via gesproken announcements hebben aangemaakt.

Rol van de Bb Playground. Bb gebruikt deze om feedback te krijgen op bestaande releases. Vanuit de Nlse gebruikersgroep ligt er een vraag om ook Surfmedia mee te nemen in de mashups.

Met Bb 9.1 gaat Bb veel meer de richting uit die zich richt op hergebruik en delen van onderwijsmateriaal. Wat betekent dit voor onze rol als consultants?

Geen opmerkingen: