donderdag 12 juli 2012

Sal Khan: rethinking education

Het idee met de Khan Academy is begonnen met het geven van wiskunde bijlessen (via het web) als tutor. Meer neefjes en nichtjes maakte het nodig een list te bedenken. Tip van een vriend: maak tutorfilmpjes voor you-tube (1e antwoord: nee, is voor katten die piano spelen).

Enkele experimenten leerde dat het wel erg goed werkte !! Zeker toen allerlei andere mensen de you-tube filmpjes begonnen te gebruiken en er erg positie over waren, omdat het hen echt hielp!

Hieruit is in 2009 de Khan-Academy ontstaan als open source free Academy for every child to learn anytime anywhere ...

Vent met humor. Heerlijke presentatie!

Hele idee gebouwd op gegeven dat hiaten weggewerkt moeten worden om jezelf nieuwe dingen goed eigen te kunnen maken.

Khan's Metafoor voor klassiek onderwijs:
Verplicht aannemer in 2 weken een goed fundament te leggen, no matter what surcomstances. Na twee weken inspectie ( assessment). Ok 80% goed.
We beginnen nu aan 1e verdieping. Weer precies 2 weken, wat er ook gebeurt. Na twee weken inspectie. Ok, 70% goed. 
Verder met 2e verdieping, etc etc. Na 4 verdiepingen blijkt het allemaal niet meer veilig genoeg en moeten we de (top-)aannemer ontslaan .... 

Inmiddels is de Khan Academy ook gewoon te gebruiken voor het reguliere onderwijs, waarbij de prestaties van de kinderen ook te volgen en te analyseren is.
Scholen erg enthousiast over de integratie van de Khan Academie in hun onderwijs.

Opmerkelijke conclusie van de scholen die met Khan Academie werken: het zijn met name de studenten die slechter scoren reageren beter op de uitdaging eigenaar te zijn van hun eigen leerproces!!

En verder: uitdaging aan docenten te klimmen in de value chain, waar het gaat om het leren van hun studenten!

Toepassing voor ons zeker: inzet binnen Zomercursussen en peer-tutoring!!

1 opmerking:

Kramerenvandijk zei

Wordt er nu beter geleerd omdat de presentator ( leraar ) goed les geeft? Waarom leren we de docent niet hetzelfde dan hoeft er ook geen bijles gegeven worden.