woensdag 20 januari 2010

Building 21st century literacy skills through digital storytelling

In order to compete in an increasingly information-centric and globalized society, students must develop 21st-century literacy skills that include digital, visual, textual, and technological proficiencies. Whittier College is using digital storytelling as a vehicle to increase information literacy, writing, and computer technology skills. Students are actively engaged in the learning process through face-to-face and online collaboration as they create their digital stories. This poster session will discuss pedagogies and ways to incorporate digital storytelling into the instructional design of college courses. Student digital stories will be showcased.

Van een heel ander kaliber was wat mij betreft de eerste parallelsessie lezing van dag 1. Een verhaal vol passie over de inzet van digital storytelling en de vaardigheden die dit vraagt van studenten. Via een mediarijke powerpointpresentatie werd door Whittier college ingegaan op de eisen die digital storytelling vraagt van studenten en docenten. In de gelijktijdige Twittersessie is meer hierover opgenomen.
Misschien wel de belangrijkste boodschap in het verhaal ´faciliteer je studenten en vertrouw ze vooral´. De hele presentatie is terug te vinden via het programma van ELI.



Interessant is dat Whittier het aandurft om digital storytelling ook te gebruiken in hun toetsing en (ontwikkel) portfolio's en daar studenten heel actief bij te betrekken. (vormen van peer-review). Opvallend ook in de manier waarop zij een blok afsluiten door een filmfestival van studentenresultaten te organiseren, gericht op delen en leren.



Een inspirerende sessie die zeker een aantal hele bruikbare ideeen heeft opgeleverd voor de nabije toekomst en de moeite waard is om verder uit te zoeken.

Geen opmerkingen: