donderdag 2 december 2010

The learning of the Future

Opnieuw een overvolle zaal bij de sessie van Sugata Mitra. Zijn verhaal begint met een tekening van de middelen die kinderen wereldwijd hebben en hoe deze piramide is verdeeld. 750 million kinderen hebben onvoldoende middelen.
Statements van kinderen in ontwikkelde en ontwikkelingslanden worden tegen elkaar afgezet.
- problems of relevance and aspiration
- problems of resources

Komen in beide gebieden voor. Daarnaast een geografisch probleem. De plaatsen waar goede docenten het meest nodig zijn, zijn ook die plaatsen waar docenten niet heen willen.

Quotes:
what is it that the child is using 2 positives and the adult learner 2 negatives on the same learning situation?
children can invent a pedagogy and thereby own it.
when learners have interest, education happens

In zijn presentatie gaat Mitra verder in op de experimenten rond the hole in the wall in India, Cambodja en Afrika.
The method of the grandmother: stand behind the children and admire them!!! Tell them they're doing great.

Experimenten gaan door in Engeland. the Gateshead experiments, ideale groepsgrootte is 4, de docent is niet aanwezig bij het uitvoeren van de experimenten.
Het 'grandmother'-experiment is via een oproep in the Guardian voortgezet. Veertig britse oma´s worden nu ingezet via Skype in het onderwijs van Hyderabad.

nieuwe experimenten in Italie en Australie±
/ groepen van 4
/ stel ze een vraag
/ geef ze de ruimte om een antwoord te creeren (hier zijn geen docenten bij aanwezig'
/ laat ze discussieren over de antwoorden

Belangrijkste vaardigheden voor basisonderwijs
//: information search and analysis
//: reading comprehension

education is a self organizingl system, where learning is and emergent phenomenon //: thats the future of learning

2 opmerkingen:

Hanneke van Riel zei

Wat is nu precies de future of learning en wat betekent dat voor ons?

Ronald Spruit zei

Ik zie dat ook wel zitten, een oma-experiment binnen Avans. Goed voor de verankering in de regio.

Het blijft een mooi verhaal.