donderdag 1 december 2011

De keynote

De keynotes gehoord. Ze liepen op in kwaliteit. Chapeau voor de voorzitter Talal Abu-Ghazzaleh! Prima om te gaan provoceren. Het alternatieve woord voor teacher wat mij het meest aansprak was "Leader".
Beer vraagt zich af "Leuk hoor, pullen in plaats van pushen. Maareh.... hoe krijg je iets eruit getrokken als het er niet in zit?".
Het verhaal van Neelie Kroes vond ik weinig boeiend. Neem een glaasje water mee, zou ik zeggen! #tip. De tweede tip voor Neelie: kom eens kijken in de klas! Lokalen zien er nu écht anders uit dan toen zij op school zat.

Peter Nowak over zijn boek. Tja. Enige wat bij mij is blijven hangen dat technologie het mogelijk heeft gemaakt meer eten te produceren en dat dat nodig was om de mensheid te laten voort bestaan. Ik zou zeggen: minder mensen?

Daarna werd het leuk en boeiend! Een man met een verhaal: John Bohannon. Over het FLINN effect (IQ stijgt over de jaren) en hoe getrouwde stellen samen een geheugen delen. #voelmeenzaamensnapdatikvaakhoofdpijnheb. Het google-effect riep bij mij de vraag op: moet ik studenten meer vertellen waar ze informatie kunnen vinden? Het is trouwens al wel ouder dan google, dat effect. Weet nog het moment dat ik gefrusteerd bij een tentamen zat. Ik zag de pagina voor me waar het antwoord op stond en wist (en weet nog steeds) dat het pagina 18, linksonderaan was. Wat er stond? Geen idee. #oudzeer.
Ideetje vond ik om bij Schriftelijk Rapporteren een keer de links onderaan een wikipedia-pagina door te nemen, om het belang van goede bronnen te onderschrijven.

En daarna Jeff Borden.
Snel, sneller, snelst. En dan nog te weinig tijd voor koffie overhouden :(.
Ik vinde de pearson sites als docent lastig te gebruiken. Wel fascinerend wat er aan statistieken uitkomt! Het vierkant met de assen Knowledge en Confidence vond ik super! Eens kijken hoe dat op een leuke manier is in te zetten #daarkanikwatmee.

Beer zegt "Het was een lange zit. En ik wil een foto van mezelf op dat katheder!"


Geen opmerkingen: