donderdag 14 oktober 2010

Classroom Engagement in the Age of Cell Phones and Social Media

De presentatie van Hans Aagard en Kyle Bowen van de Purdue University hebben een eigen applicatie gebouwd om te gebruiken als backchannel bij colleges.

Hoe werkt het?
Studenten loggen in op Hotseat, een verzamelsite waar Twitter, SMS en Facebook samenkomen. Zij bepalen zelf welk medium ze gebruiken. Hotseat verzamelt de informatie en maakt het overzichtelijk. Het is een communitytool.

http://www.purdue.edu/hotseat/open/index.aspx

Waarom?
Grote groepen studenten zorgen voor anonimiteit en passiviteit. Studenten krijgen het gevoel dat ze een voorstelling bijwonen waar ze zelf geen onderdeel van uitmaken: "He's doing his thing. I won't interrupt." Het doel is dus het activeren en betrekken van grote groepen studenten bij het college.

Een uitspraak van een student: "Hotseat helped me get my opinion out without having to answer in front of the class." Een sociaal aspect: studenten vinden het lastig om te spreken in een grote groep. Hotseat helpt daarbij.

Het is nog een uitdaging om de juiste match te vinden tussen de technologie en de toepassing in het onderwijs.

Docenten waren in het begin angstig voor de powershift.

Tip:
Houd de balans in de gaten. Hoeveel sociale media wil je toelaten? Wat vervangt het?

Goede vragen voor implementatie:
What do you wish you knew about your students?
What problem will you solve?

http://purdue.edu/studio

2 opmerkingen:

Eky Fioole zei

eLI geeft in haar 7 things about backchannels ook ruim aandacht aan Hotseats als hulpmiddel. Zij gaan daarbij verder in op onderwijskundige toepassingen. Leuk dat je nu een praktijk vanuit een Amerikaanse universiteit hierover bijwoont. Komen dingen toch weer bijelkaar.

Hanneke van Riel zei

Lijkt me goed om dit eens verder te onderzoeken. Klinkt zinvol!