donderdag 14 oktober 2010

Overpeinzing

Wat me opvalt in de sessies waar ik geweest ben is dat de universiteiten hier meer bezig zijn met de technologie dan met het leren...ze staan verbaasd als het leerrendement niet toegenomen is, terwijl het nu toch digitaal is...maar stellen zichzelf niet de vraag of de onderwijsvorm wel de meest geschikte was!...ik ben er van overtuigd dat technologie ondersteunend is en kan zijn voor leren, maar het moet wel draaien om leren...de juiste vorm voor het beste effect...en dan kijken hoe je dat het beste digitaal kunt ondersteunen...dit is volgens mij een les die ze op de eerste dag van educause 2010 nog echt moeten leren...

Het lijkt er op dat de fundamentele discussie van Kozma hier nog niet echt doorgedrongen is...gaat het nu over de instructie of het vervoermiddel...mijn visie hierop is duidelijk!

5 opmerkingen:

Ronald Spruit zei

Hoi Jeroen,

Ik zit nu bij een sessie over Hotseat, een zogenaamde backchannel. Het achterliggende idee is het activeren en betrekken van grote groepen studenten bij colleges. Hier is het uitgangspunt wel degelijk het leren. Gelukkig, want ik deel je overpeinzing. De presentatie is wel weer heel instrumenteel.

Esther zei

Hallo Jeroen,
Dit is helaas al jaren zo bij Educause. Ik begrijp van jouw Avans-collega's, dat dit bij het ELI-congres minder het geval is. Helaas ben ik hier zelf nog niet geweest.
Groet,
Esther van Popta

Eky Fioole zei

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Natuurlijk hopen we dat docenten nieuwe middelen vooral vanuit een onderwijskundig perspectief inzetten. Toch blijkt hun vaardigheid om het technisch te kunnen toepassen voorbij het niveau van een 'gewone' gebruiker hen nog vaak in de weg te staan. Misschien hebben ze hierop toch meer ondersteuning nodig..

Hanneke van Riel zei

Zie mijn opmerking bij een eerdere post: onze Amerikaanse collega's zijn (nog) niet zo van de onderwijskundige verantwoording. Dat had ik jaren geleden al geconstateerd, toen leek het even de 'goede'kant op te gaan, maar helaas ........ Hopelijk vinden jullie de komende dagen toch nog wat 'pareltjes', want die zijn er soms wel!

Hanneke van Riel zei

Reactie naar Esther: ELI is in tegenstelling tot de Educause annual conference voor een groot deel online te volgen!