donderdag 2 december 2010

Mobile learning ... voorbeelde:

Hoe mobile learning het leren beïnvloed (vier sessies):

Eerste lezing: gebruik mobile games --> belangrijkste les eerste presentatie (Afrika) … was vooral motiverend, verhoogde/intensiveerde lesbezoek en verbeterde relaties (onder elkaar en met docenten).

Tweede: students’ councelling via mobile phones (Finlands HBO):
- Doel .. bestrijding uitval
- En daarnaast .. ontwikkelen nieuwe tutoring tools en tutoring skills voor docenten.
- En versterken gelegenheden voor studenten om van counseling gebruik te maken.

300 studenten en 9 docenten uit verschillende programma’s betrokken:

Gebruikte (zelf ontwikkelde) mTuutori: film hierover op internet te vinden … Bij de demo in de film kwam het nogal docent gestuurd over (werken met questionnaires) die ingevuld moeten worden in de VLE van de hogeschool en waarover de terugkoppeling dan ook in de VLE is in te zien. Kwam vooral over als mobile tool om de student van allerlei info en hints en adviezen te voorzien waarmee een proces in het VLE en in fysieke contacten op gang werd gebracht.

Studenten vonden het gemakkelijk en prettig (prettiger dan email), met name ook omdat mediarijke berichten toegestuurd konden worden. Zij vonden dat het de relatie met de docent versterkte (met name omdat gecommuniceerd werd met een medium dat ze als van zichzelf beschouwde).

Derde: Building a cyber professor --> over hoe docenten te motiveren om nieuwe technologie te gebruiken.
Why do faculty resist:
- Lack of evidence that the time and work are worth their while
- Lack of incentives
- Lack of respect
- Lack of support
Solutions:
- Never force … work with volunteers … and what do they need …:
o Pedagogy/andragogy
o Rationale / trends
o Course design
o Best practices and examples
o Training in small groups
o Trainers are available for support
o Need text and graphic (not other media rich support)
o Opmerkelijk .. met name al oudere sms-ende docenten zullen technologie sneller adopteren
o Zij betalen de docenten om de training te volgen EN voor elke deelnemende student die ook de online course blijft volgen nog eens een extra 50 euro …
Realiseer je:
- Elke docent is individueel
- Iedereen wil respect en support (ook de zogenaamde goede docent)
- One size fits all … fits no one ..
- Neem ze serieus …

Vierde: Koos Winnings … NL: opening back-channels mbv SMS toepassingen (omdat dit binnen ieders bereik bleek te liggen). Verschillende toepassingen zijn uitgeprobeerd. De moeite waard om dit nog eens verder te onderzoeken. Had diverse leuke toepassingen.
Werden uitgedaagd om zelf via drie verschillende kanalen ook te stemmen en een bijdrage te leveren (via SMS, via Twitter, via shaked.com). Werkte leuk dat stemmen. De resultaten werden meteen gebruikt, om te kijken of het gesprek erover de stemming beïnvloedde ….. wat ook gebeurde ;-D

Temperatuur in de kleine ruimte is nu zo opgelopen dat ik maar ben gaan lunchen.

1 opmerking:

Ronald Spruit zei

Hoi Jan,
Mooie opstekers. Met name de ideeën rond de ‘cyber professor’ voor onze trainingen ‘ICT en didactiek’. Ik ga nog eens nadenken over het gebruik van SMS naar docenten als ondersteunend middel tijdens de training. En die betaling heb ik eerder gehoord. Dat doen wij dus niet bij Avans.

Ik ben benieuwd welke concrete experimenten we gaan uitvoeren. Die concrete ideeën zou ik dan graag willen bundelen op: http://avansidee.blogspot.com