donderdag 4 december 2008

Eerste Keynote - Online Educa Berlijn

Na een korte wandeling, mooi op tijd voor de kick-off keynote sessie on-line educa in Berlijn. Mijn eerste poging om direct te bloggen onder de key-note. Die begint met het voorlezen van de bezoekerscijfers is het dan eerst de beurt aan het organiserend land van het volgende congres, te weten Senegal in Afrika. De minister van secundair onderwijs Senegal (Prof. Moustapha Sourang) beschrijft E-learning en ICT oplossingen als een geweldig instrument voor het continent om afstandleren te realiseren en een enorme sprong te maken in ontwikkeling. Er wordt verteld over diverse experimenten die nu plaatsvinden m.b.v. diverse sponsoren en instanties. …Goed bezig daar!


The crisis of significance and the future of Education,
Michael Wesch cultureel antropoloog, http://mediatedcultures.net Kansas State University

Met een imposante achtergrond in new media en sociale omgang in groepen. Begint hij met de vergelijking te maken tussen het construeren van content door bedrijven, met het maken van content door the community d.m.v. collaboratie. Daarna het bekende gegoochel met hoeveel materiaal er ondertussen is gegenereerd door ‘user generated content’, en de filters zoals Technocratie, Digg en Delicious.

Ik vraag me af in hoeverre deze zaal deze termen en gegevens al kent, ondertussen vindt ik het niet echt spectaculair meer. Ja er zijn ontelbare artikelen, filmpjes en toto’s maar ik zit toch meer te wachten op de toepassingen die je ermee kunt uithalen, zowel voor het leren, maar ook het raakvlak met Marketing en Communicatie.
Oke, nu lijken we ergens te komen, we gaan naar een stam waar de beschaving nog niet toegeslagen heeft, en dus ook nog geen internet beschikbaar is. Michael is daar een tijdje geweest en wil zijn ervaringen met ons delen. De vreemde omgeving, de vreemde taal was enkele weken wennen… en door het leren van de taal kwam hij erachter dat de stam echt geen idee had wie hij was, en waarom hij aanwezig was. Het besef dat identiteit, zoals kleding daar totaal niets zegt over de persoon.

Het in aanraking komen met de beschaving en media zoals boeken begint er een interessant proces, mensen moesten ineens namen leren, en gaan zich aanpassen aan de informatie die ze ontvangen. Stel dat je in je dorp iedereen kent, dan hoef je alleen maar te weten van welke familie je bent, nu komen er andere invloeden van buiten en moeten er nieuwe namen en woorden verzonnen worden.

“We shape our tools, and thereafter our tools shape us, Marshall McLuhan”

Dit terug vertalend naar zijn klaslokaal in Kanses, onze tools laten ons niet meer werken in hiërarchie maar in netwerken en massa media. Hoe reageert ons scholen stelsel hierop… Het doceren is niet veranderd, maar het leren wel. Ondertussen geïllustreerd door de A4-tes die studenten omhoog houden met teksten erop (komt bekend voor…) … en nu vervallen we weer in het (voor mij) overall bekende verhaaltje…

Oke, we moeten de huidige opvattingen opnieuw bekijken…
- To learn is to acquire information
- Information is scarce and hard to find
- Trust authority foor good information
- Authorized information is beyond discussion
- Obey the authority
- Follow along

En veranderen betekent dus:

- Learn is to create meaningful connections
- Creating significance

“How can we create students who can create meaning full connections, the question is the solution.”
Krachtig ‘maar ingekopt’ slot…



Norbert Bolz, Technical University Berlin
De 5 concepten om internetconcepten te veranderen van kennismanagement naar ‘identity management
.

Serious play
Communicatie en mobiliteit zijn de meest belangrijke factoren van leren. En waarom is dat social media nu een succes? Omdat het simpelweg leuk is om op zulke wijze te communiceren. Die skills moeten we dus proberen aan te leren. Leer mensen nieuwsgierig en adaptief te zijn, succesvolle mensen zien geen verschil tussen werken en leven, ze zijn helemaal geabsorbeerd door het paradijs van ‘werk’.
Vroeger was werk een straf ver weg van het paradijs. De moderne maatschappij is daar niet op ingericht, hoe leuker het werk is, des te meer erop neer gekeken wordt. Om terug te schakelen, Software tools die mensen tegenwoordig aanschaffen, daarmee moet je leren spelen. Het is een soort speelgoed geworden. Ermee spelen is juist een goede motivatie om te leren!

Self Design
De werkmaatschappij, gaat naar een personaliteit maatschappij. Maak van jezelf een merk (dit klinkt me als muziek in de oren!) Social networks gaan juist over impressie management en self design. “Broadcast yourself, YouTube” van broadcasting naar narrocasting nu naar ego-casting!

Identity Management (Social wealth, community building)
Hoewel een technische term, en ja het is belangrijk maar hij wil het concept verruimen naar “Wie ben je”. Dit doe je bijvoorbeeld door iemand te ‘googlen’. Alle databases en datatracks op het web over jezelf kun je technisch ‘veilig’ regelen. Maar door de scope van de term te vergroten, is het op te rekken naar Social Wealth. Het perspectief van schaarste, kennis is het nu de sociale identiteit die een voorlopersrol gaat nemen. (dit verhaal heb ik overigens al eens ergens gehoord/gelezen).

Attention Management (More and more.. we know less and less)
Ignorance and trust. Global communication heft een enorme impact op onze tijdsbesteding. Tijd is van nature beperkt. De huidige massamedia probeert even aandacht te krijgen. Nu iedereen met iedereen kan communiceren, begint de competitie toe te nemen. Information overload is geen catastrofe, maar een feit elke dag weer. Informatie is anders dan kennis, informatie management is anders als kennismanagement. Nu kennismanagement in de traditionele zin faalt, hoe kunnen we die informatie en kennis overload beheren… daartoe komt de brug naar linking value. Door verwarring te voeden met nog meer informatie gaat het helemaal mis. Authoriteit en status is niet langer een gegeven voor kennis. Het gaat steeds meer om vertrouwen. Zoekmachines geven wel informatie, maar geen ‘trust’. Daar komt ‘doceren’ om de hoek kijken. ‘Bildung’ is meer als kennis en informatie, dat wat we moeten zien te bereiken.

Linking value (added of sur-plus value)
De logica van de ontstane netwerken, “Essay strengt of weak ties”. De pijnlijke consequenties, is dat de evolutie van nieuwe media sneller gaat dan dat wij het kunnen verwreken. We hebben daarom technieken nodig die mening kunnen geven. De mix tussen virtuele, en realiteit is al een feit. Onze leefwereld wordt steeds groter. Om die schaalgrootte te kunnen behappen, zijn er netwerken, community’s. De traditionele sociale netwerken zijn anders dan de nieuwe sociale virtuele netwerken. “This is why lovers mumble so, information flow is low, emotion is high”. Het resultaat van het onderzoek was dat in sociale netwerken de emotie minder naar voren kwam, maar dat de kennis die geboden wordt wel hoog gewaardeerd wordt. (Luisteren gaat niet altijd samen met direct intikken dus toch maar even die Essay een keer gaan lezen.)

Helaas had deze spreker geen sheets, maar vond het wel veel interessanter als de vorige spreker.


Rogier Larson, last speaker, van Fronter, een (Noorse) open leer omgeving.
Deze (commerciële) spreker legt eerst uit wat Fronter, learning together betekent. Ze hebben 5 gebieden
- Personal work and eportfolio
- Assesment
- Learning and collabration
- CMS
- … en nog iets (het gaat snel!)

Hij wil verder ingaan op het learning and collabrating concept, en introduceert de klanten zoals ATI en wat universiteiten. En nu krijgen we een tooling uitleg… tja en dat kan ik zelf wel uitdokteren, dat is allemaal niet zo spannend. Het bloggen hierover laat ik even over aan Eky…

Geen opmerkingen: